Kergealmakór: megkattant az Apple?
Egyre érdekesebb hírek látnak napvilágot az Apple gyártmányaival kapcsolatban: Jézus arcát eltörlik, segítenek a tálibok elleni harcban, és termékei kötelezőek egyes egyetemeken. Ráadásul a válság sem fog ki rajtuk. Varázslat vagy szakértelem?
2009. május 13. szerda 07:39 - Pásztor Balázs
A tálib-ellenes almafaktor
A pénztárca szűkülését semelyik nagyobb (és az átlagosnál drágább) márka nem kerülhette el - hogy a luxuscikkekről ne is beszéljünk - így ez várható volt az Apple-termékek esetében is, legalábbis elviekben.
Az IPod és az IPhone töretlen népszerűsége a válsággal sem szakadt meg, ám sokan elkezdték az ezekre merőben hasonlító, ám olcsóbb változatokat használni. A kiváló reklámkampányoknak hála a cég bevételei egyáltalán nem csökkentek, de némi lefelé ívelő tendencia itt is megindult, így lépni kellett: míg mások oltári akciókkal és leárazásokkal próbálták elejét venni a drasztikusan csappanó keresletnek, addig az Apple mást is beújított.
Még ebben az időben is az egyik legjobban fizető szektor a katonaság - még akkor is, ha ők sem költekezik agyon magukat és próbálják meghúzni a nadrágszíjat. Ezt úgy néz ki az Apple vezetősége is nagyon jól tudta, hisz a Pentagon nagy mennyiségben rendelt a cégtől, aminek jó részét a tálibok ellen harcoló afganisztáni katonák kapják.
Ennek oka, hogy az Apple lényegében mindent tud (némi telepítés után), amit a katonaság részére kifejlesztett multifunkcionális kommunikációs eszközök, ám azoknál jóval olcsóbb. Ráadásul a katonák jó részét külön a használatukra sem kell megtanítani, hisz a legtöbbjük rendelkezik ilyen készülékkel.
A katonaság által vásárolt Apple kütyük képesek működni szótárgépként, GPS-helymeghatározóként és kommunikációs eszközként - sőt: mesterlövészek számára röppálya-kiszámításra is alkalmasak. A katonaságnak ennyi nem elég, így most komoly pénzekkel újabb szoftverek kifejlesztésébe fogott, amellyel képesek lesznek arcfelismerést végezni, vagy robotrepülőgépeket irányítani –ami újabb dollármilliókat jelent az Applenek.
Jézus és az egyetem
Lelkes Apple kampány
Az amerikai Missouri Egyetem honlapján a következő bejegyzés olvasható: „2009 őszétől az újságírást főtárgyként választó hallgatónak iPod Touch készülékkel (minimum követelmény) vagy iPhone-nal kell rendelkezniük ahhoz, hogy elérhessék az elsőéves hallgatóknak szánt információkat, illetőleg hozzáférhessenek a kurzushoz tartozó oktatási anyagokhoz. A hallgatók az iTunes University felületéről tölthetik le az anyagokat a megadott készülékekre, mely az iTunes Store szolgáltatás ingyenes komponense. Az iPod Touch teljesíti a követelményeket. A drágább iPhone szintén használható, de ez nem elvárás. A legjobb megoldás valamely készülék beszerzésére az, ha a hallgató felveszi a kapcsolatot az egyetem számítástechnikai üzletével.” Mintegy indoklásképpen az oktatási intézmény még hozzáteszi, hogy „egyre több és több egyetem halad ugyanezen az úton”, bár példákat nem említ. Az iPoddal kapcsolatban viszont megjegyzi, hogy az „sokkal több, mint egy zenelejátszó”, valamint a saját üzletük számításai alapján a diákok 90 százalékának már egyébként is van ilyen készüléke és Laptopból is egyértelműen az almaosztályú MacBookokat ajánlják. (ItCafé)
Az Apple Store - ahonnan többek közt alkalmazásokat is lehet letölteni különböző almás készülékekhez - rendkívül népszerű, tartalma azonban viszonylag gyakran változik negatív irányba is. Ennek oka, hogy a szerződés szerint a programok Apple által átnézett része többek közt nem foglalhatnak magukban obszcén, pornográf, megbotránkoztató vagy gyalázó tartalmakat - amik eléggé tágan értelmezhető kifejezések, ezért gyakran törölnek is egy-egy, általuk nem odavalónak vélt programot.
Így került törlése egy roppant egyszerű, „Me So Holy” nevű alkalmazás is, amellyel bárki fejét bevághattuk Jézus arca helyére. A tiltás viszont sok szabadgondolkodót, és vallási liberálist megbotránkoztatott: egyesek szerint ez Jézus cenzúrázása, mások szerint az Apple egész egyszerűen félreértelmezi a keresztény dogmákat. Ugyanis: az pontosan arról szól, hogy igenis minden emberben lássuk meg Jézust, és ennek megfelelően viselkedjünk vele (másokkal és magunkkal) szemben.
De miért?
Az efféle különös marketingeszközök („mi még a katonaságnak is elég jók vagyunk” vagy a botránymarketing) arra jók, hogy felhívják a vásárlók figyelmét a nagy almára, így a válságnál is jobban észben tartsák a gyártmányokat - aminek eredménye feltehetőleg a vásárlási hajlandóság fenntartása, még pénzszűkében is. Az adatok a marketingeseket igazolják: a válság mintha meg sem érintette volna a cég bevételeit. Az első negyedéves jelentése szerint az Apple azon ritka kivételek közé tartozik, akik mind a forgalmukat, mind a nyereségüket növelni tudták (a profit több mint 15 százalékkal nőtt).
„Egy kedvezőbb gazdasági környezetben az árbevételünk alighanem több lett volna, de mégiscsak a legjobb nem év végi negyedévünkön vagyunk túl.” – mondta a Reutersnek Peter Oppenheimer, az Apple pénzügyi vezérigazgatója. Viszont ott az a mintha szó, ami nem véletlen: bármekkora is a csoda és a növekedés, valami gubanc lehet. Ugyanis árcsökkenést terveznek: az egyes MacBook-ok árát 100-150 dollárral viszik lejjebb. Bár egyesek szerint ez csak a Microsoft folyamatos „túlárazást" emlegető vádjának hatása, de esélyesebb, hogy az olcsóbb laptopok és a soványabb pénztárcák együttese okolható az árcsökkentésért.
Szintén pletyka, hogy az Apple áll olyan jól, hogy 700 millió dollárt fizessen az egyre híresebb mikroblog oldalért, a Twitterért. Természetesen a válságnak még nincs vége, és az Apple hírneve - vagyis a megbízható, de kifejezetten drága technológia - nem biztos, hogy végig szavatolni fogja neki ezt az emelkedést - legyenek akármilyen jók is a reklámkampányaik.
Ám az árak szemléleténél sokakban felrémlik Steve Jobs mondása is: „Elképzelni sem tudjuk, hogy hogyan lehet egy 500 dollárnál olcsóbb számítógépet úgy megépíteni, hogy az ne egy rakás szemét legyen".