A MÁV betartaja a szabályokat
A MÁV-START Zrt. már korábban kidolgozta stratégiáját a rendkívüli események idején alkalmazandó utastájékoztatásról és a jövőben mindent megtesz annak érdekében, hogy azt az egyes pályaudvarok megfelelően alkalmazzák.
2009. július 15. szerda 12:53 - HírExtra
Az Országgyűlési Biztos Hivatala szerdán az MTI-hez is eljuttatta a MÁV állásfoglalását Szabó Máté észrevételeire.
Az ombudsman májusban azt mérte fel, miként érvényesül sztrájkhelyzetben az utasok tájékoztatásának kötelezettsége. Megállapította, hogy nem volt ilyen egységes stratégiája, ezért a MÁV sztrájkhelyzetben nem tudott maradéktalanul eleget tenni az utasokkal szemben fennálló tájékoztatási kötelezettségének, így sérült a közlekedés szabadsága és a közérdekű adatokhoz való hozzáférés alkotmányos joga. Azt is szükségesnek tartotta, hogy a vállalat és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete megállapodjon a még elégséges szolgáltatás mértékéről.
A biztos munkatársai azt tapasztalták a pályaudvarokon, hogy a MÁV több eszközt is alkalmazott annak érdekében, hogy informálja az utasokat. Ilyenek voltak például a MÁVDIREKT információs központ vonalai, az állomásokon kihelyezett mobil információs pultok és tájékoztató plakátok. A közlekedési vállalat összességében azonban nem rendelkezett egységes, minden állomásra kiterjedő utastájékoztatási stratégiával, amely sztrájk (vagy egyéb rendkívüli esemény) esetén alkalmazható lenne - állapították meg.
Válaszlevelében a MÁV a stratégia létén és alkalmazásának szándékán túl kifejtette: jelentősen megnehezíti az utasok tájékoztatását, hogy a sztrájk előtt a jogi szabályozás hiányosságai miatt nem születik megállapodás a még elégséges szolgáltatás biztosításának mértékéről. További nehézséget jelent, hogy a munkavállalók nem kötelesek előzetesen - még a műszakkezdéskor sem - nyilatkozni arról, hogy sztrájkba lépnek-e, azaz nem lehet előzetesen felmérni, hogy a sztrájk milyen kiterjedésű lesz.
Forrás: MTI