Mi lesz veled, Opel?
Továbbra is bizonytalan az Opel autógyár sorsa, az új befektető megtalálása ismét az egyik legfőbb gazdasági témává vált Németországban.
2009. július 15. szerda 16:44 - HírExtra
Karl-Theodor zu Guttenberg gazdasági miniszter szerdán közölte, hogy a legközelebbi jövőben várják az egyik legújabb jelentkező, a belga RHJ International (RHJI) pénzügyi befektető átvételi ajánlatát. Az RHJI az amerikai Riplewood pénzügyi cég belgiumi leányvállalata, és szoros kapcsolatban áll az Opel anyavállalatával, a General Motors-szal. Mindez Németországban olyan aggodalmaknak adott tápot, amelyek szerint az RHJI "befutása" esetén a fő tulajdonos az amerikai General Motors maradna, miközben az Opel válságát valójában az anyavállalat pénzügyi válsága okozta.
Szakértők szerint a több szereplős Opel-ügy kezd egyre inkább átláthatatlanná válni azok után, hogy korábban úgy tűnt: az osztrák-kanadai beszállítói cég, a Magna az összes többi szereplővel - beleértve az amerikai kormányt, a General Motorst, a német kormányt és az Opel-üzemeket működtető német tartományokat - előzetes megállapodást kötött az Opel átvételéről. A Magna azonban korábbi ígérete ellenére eddig nem terjesztette elő végleges ajánlatát, és közben bejelentkezett a belga RHJI és megerősítette korábbi pályázatát a kínai BAIC autógyár is.
Németországban továbbra is a Magna iránt a legnagyobb a bizalom. Ezt erősítette meg szerdán az Opel-üzemeket működtető négy tartomány vezetője, és ugyancsak így foglalt állást az Opel-alkalmazottakat tömörítő üzemi tanács vezetője is. Klaus Franz az osztrák-kanadai cég támogatására szólított fel, és az RHJI ellen foglalt állást.
"Az RHJI olyan pénzügyi befektető, amely az Opelt a lehető leggyorsabban ismét a General Motorsnak akarja eladni, és az amerikai anyavállalat érdekeit szem előtt tartva cselekszik" - vélekedett az alkalmazottakhoz intézett felhívásában az üzemi tanács vezetője. A legnagyobb Opel-üzemnek, a rüsselsheimi gyárnak otthont adó Hessen tartomány miniszterelnöke, Roland Koch szerdán közölte: a tartomány visszavonhatja azt a csaknem 500 millió eurós összeget, amelyet a kormányzat 1,5 milliárd euró garanciavállalási alapjához ígért, ha a megbízást nem a Magna kapja meg.
Forrás: MTI