2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Tönkremehetnek a tévéadók?

A válság alapvetően vágta haza a reklámpiacot - és ezzel a média nagy részét is. A televíziós reklámbevételek a világ majd minden táján csökkennek, ami szöges ellentétben áll az eddigi trenddel.
2009. augusztus 13. csütörtök 08:09 - Pásztor Balázs
Ide is beütött

Amerikai televíziós társaságok
Az összes nagyobb amerikai tv társaság - ABC, NBC, CBS, Fox, CW - hallgat a pontos adatokról, a hirdetők és az elemzők becslései szerint összesen 7,4 milliárd dollárra tehetnek szert a reklámokból. időszakra vonatkozó reklám spotok szezon előtti eladásai a General Electric tulajdonában lévő NBC esetében 15-20 százalék közötti visszaesést mutatnak a tavaly elért 1,9 milliárdhoz képest. A CBS-nél 2,1 milliárdos bevétel várható, szemben a korábbi 2,5 milliárdos becsléssel, de elmarad a múlt évihez képest az NBC 1,5 milliárdos és a Fox 1,95 milliárdos bevétele is. (vg.hu)
A Móóónika Show és a Barátok Közt mindig kelleni fog a népnek, hisz ha már dolgozni sem tud, akkor ezzel fogja eltölteni az idejét - ezzel, vagy valami hasonló elgondolással nyugtatgatták magukat a televíziós társaságok, amikor meghallották a válság kitörését. Az elképzelésben talán nem is volt nagy hiba, csakhogy a cégek átlag-büdzséje jócskán csökkent, és ők általában százalékban határozzák meg a reklámra fordítható összeget - így az is összezsugorodott.

Eképp hiába határozza meg a reklám árát a nézettség és az adott célcsoporthoz százalék-arányban eljuttatott sikeresség, Amerika televíziós társaságai mégis kénytelenek csökkenteni a reklámspotok díját - már ha nem akarnak fehér másodperceket maguknak.

A globális reklámpiac az év első negyedévében 7,2 százalékkal csökkent, és minden jóslás szerint a tendencia csak rosszabbodni fog. Bár a televíziók vesztesége mindössze 4,7 százalék, de az amerikai tévétársaságok az év végéig 15 százalékos visszaesést vizionálnak(a válság természetesen a nyomtatott és az elektronikus sajtóra is kihatott). Ha ezt kivetítjük a globális adatokra, akkor ott a visszaesés 20 százalék fölé is emelkedhet. Ráadásul immáron Ázsia reklámgazdasága is beült a csökkenők sorába - pedig ő a 2008 4. negyedév zuhanásai közt is emelkedett. Igaz a csökkenés mértéke minimális, de ők is csak rosszabbra számítanak.

Csökkenő reklámárak

A várt csökkenés miatt elengedhetetlen a reklámspotok árainak csökkentése, várhatóan 3-7 százalékkal - igaz ez tavaly elképzelhetetlen volt, hisz a spotok ára nyolc éve folyamatosan növekedett. Az igazi indok persze az a fent említett tény, hogy a reklámoztató cégek mértékegységekkel kevesebbet fordítanak marketing-kiadásokra. Az autóipar globális szinten például kis híján 20 százalékkal, a pénzügyi szektor 16,7 százalékkal, a ruházkodási- és divatcégek pedig 15,7 százalékkal csökkentették reklámkiadásaikat - legalábbis a Nielsen’s Global AdView Pulse szerint. Növelni kevesen bírtak, legfőképp azok, akik a reklám nélkül biztosan meghalnának: a kereskedelmi csatornák és a turizmus.

Valószínűleg hasonló lépéseke fognak kényszerülni a televíziók Európában, és szerte a világon egyaránt. Már csak azért is, mert egyes európai országok cégeinek reklámbevételei akár több mint 20 százalékkal is elmaradtak a tavalyi évhez képest (Spanyolország, Írország, és kis híján Olaszország is). Igaz a televíziós reklámbevételek az év első negyedévében „csupán” 8,6 százalékkal csökkentek Európában, de ez is számos intézkedést vonhat maga után.

Ezek intézkedések egyike lehet, hogy 10-20 százalékkal kevesebb reklámidőt értékesítenek előre (az eddig átlag olyan 75 százalék volt), és inkább kivárják, hogy a cégek megadják a spotokért a magasabb árat. Ezt az elgondolást több kutatóintézet is megerősíti, akik azt mondják, hogy rengeteg cég kényszerül át a hosszútávú anyagi döntésekről a pénz máról-holnapra való elköltésére. A másik módszer a szokásos költségcsökkentés: a kiadások mérséklése, elbocsájtások és lefaragások - ezt tette mind a német ProSiebenSat.1, mind a brit ITV.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását