Tönkremehetnek a tévéadók?
A válság alapvetően vágta haza a reklámpiacot - és ezzel a média nagy részét is. A televíziós reklámbevételek a világ majd minden táján csökkennek, ami szöges ellentétben áll az eddigi trenddel.
2009. augusztus 13. csütörtök 08:09 - Pásztor Balázs
Magyar helyzet
A magyar média reklámbevétele 7,5 százalékkal csökkent az idei első negyedévben a tavalyi első negyedévhez képest. Ebből a földi sugárzású televízió 7, míg a kábeltévé 25 százalékos csökkenéssel vette ki a részét, egész évre pedig ennél is nagyobb, 16,7 százalékos összesített zuhanást várnak (a földi sugárzás jóval nagyobb szeletet hasít ki a reklámbevétel-tortából, mint a kábel tv).
Konkrét számokra lefordítva ez azt jelenti, hogy a tavalyi éves 200 milliárdból a piac mostani becslések szerint 186 milliárdnál többet nem tehet zsebre 2009-ben - a televíziók pedig a tavalyi 84,5 milliárd után csupán 73 milliárd forint bevételre számíthatnak.
A térség más országaiban sem jobb a helyzet. Romániában a piac mintegy 340-350 millió eurós bevételhez juttatta a tv társaságokat, ám ebben az évben mindössze 300-310 millió euróval számolnak - ami márciusi számítás, és az elvárások azóta tovább csökkentek.
Az ok nálunk is ugyanaz: az autóipar 34 százalékkal, a pénzintézetek és biztosítótársaságok 20 százalékkal, az élelmiszer szektor pedig 9 százalékkal csökkentette reklámkiadásait, ami a gyógyászat és turizmus cégeinek két számjegyű reklámpénz-növelése mellett is kiteszi a visszaesés 90 százalékát.
Itthon a két nagy kereskedelmi tévé panaszkodott is ezekre a az ORTT-vel vívott harcában, amelyben megpróbálták kialkudni a testületnek fizetett majd egymilliárdnyi forint lefelezését. Az RTL Klub bevételei az év első negyedévében 16 százalékkal csökkentek, és alkalmazottjaival 10 százalékos fizetéscsökkentést volt kénytelen eszközölni. A TV2 14,5 százalékos bevételcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni az első félévben, és néhány alkalmazottól is megvált a kiadások normalizálása érdekében.
Nehéz megmondani, hogy mikor jöhet fellendülés: magyar berkekben akár 2009 második felétől is javulást várnak, de világviszonylatban gyakoribb a 2011-es dátum emlegetése. Ám a tévétársaságokat azért nem kell túlzottan félteni: a nagyoknak így is évente milliárdokat meghaladó profitjuk van és tartalékaik sem mondhatóak kicsinek.