A közlekedés jövője a föld alatt rejlik
Az alagútépítés terén végzett új kutatások megkönnyítik az utak és a tömegközlekedési eszközök áthelyezését a városok felszíne alá - derült ki a Tunconstruct (Technology Innovation in Underground Construction) eredményeiből.
2009. október 24. szombat 10:25 - HírExtra
A négyéves programban tizenegy európai ország és ipari cégek vettek részt.
A kutatás megállapítása szerint az alagutak által számos olyan problémát meg lehetne oldani, amelyeket ma a felszíni közlekedés okoz a városokban. A dugók - az általuk keltett zaj- és környezetszennyezéssel egyetemben - rontják a városlakók életminőségét, így hosszú távú cél, hogy az autók eltűnjenek a belvárosokból.
A projekt koordinátora, Gernot Beer Spanyolország fővárosát, Madridot említette példaként, ahol bizonyos útszakaszokat már áthelyeztek a felszín alá, a felszabadult területeket pedig parkokká alakították át. Hogy megakadályozzák az alagutakban a finomszemcsés por felhalmozódását, óránkénti hetven kilométeres sebességkorlátot vezetnek be, és megfelelő szűrőberendezéseket is felszerelnek.
Beer szerint akár egy harmadával is olcsóbb lehet az alagútépítés, ha új anyagokat alkalmaznak, és megpróbálják lerövidíteni az építési időt. A fúrógépek ma például az idő felében nem dolgoznak, mert lekopó alkatrészeik pótlására várnak. Ha azonban a szenzorok által jelzett ismeretlen rétegek vagy objektumok felé közelítve óvatosabban haladnak, valamint időben kicserélik az alkatrészeket, összességében előbb célhoz lehet érni.
A szakértők szerint a biztonság terén jelentős előrelépés történt. Eddig veszélyforrást jelentett a talaj megereszkedése az alagút építésénél, ami omláshoz is vezethetett, veszélyeztetve a felszíni épületeket. Az ilyen eseteket segít kivédeni az ereszkedések üvegszálas kábellel történő folyamatos mérése.
A működő alagutak rendjére robotok ügyelnének. A kutatók eleve keresztezések nélküli úthálózatot álmodnak a föld alá - ismertette a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása (
www.derstandard.at) a tanulmányt.
Forrás: MTI