Fidesz: politikai döntést hozott a kormány a vasútról
A Fidesz szerint beigazolódott, hogy a kormány nem szakmai, hanem politikai alapon hozta meg a vasúti átalakításokkal, a mellékvonalak bezárásával kapcsolatos döntéseit.
2009. november 4. szerda 17:47 - HírExtra
Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón közölte: a közösségi közlekedést jövőre érintő negyvenmilliárd forintos költségvetési megvonás komoly károkat okoz, és tovább nehezíti a vidéki emberek életet.
Az ellenzéki politikus szerint a kormány az elmúlt években sorra elmulasztotta a fontos döntéseket meghozni a közösségi közlekedés területén.
Fónagy János úgy fogalmazott: "ez a kormány és közvetlen elődjei 2002-től bezárták a kisiskolákat, bezárták a postákat, bezárták a falusi gyógyszertárakat, most pedig elveszik a maradék vasútvonalak jelentős részét".
Hangsúlyozta: ennek gazdasági eredménye nincs, társadalmilag káros, kizárólag egy rossz irányba menő politika pánikcselekvése.
Véleménye szerint a mellékvonalak bezárása nem egy közlekedési ügy, hanem "látszathátteret" ad a negyvenmilliárd forintos közösségi közlekedést érintő megszorításnak.
Hozzátette: a bezárások nem hogy negyven-, de még egymilliárd forintot sem hoznak, így nem jelentenek megtakarítást.
Utalt arra, hogy a hírek szerint a költségvetési elvonás mellett negyvenmilliárd forintos hitel felvételére szorítják a MÁV-ot, és további 48 milliárd forint szerkezetátalakítási hitelre is szükség lesz.
A Fidesz meggyőződése, hogy nem tönkre tenni és bezárni kell a mellékvonalakat, hanem azok szolgáltatási színvonalán kell javítani, fejleszteni, hogy az emberek a környezetkímélő, energiatakarékos, biztonságos vasutat vegyék igénybe, ne az egyéni közlekedést - hangsúlyozta.
Fónagy János a kormány téves döntéseként említette, hogy 2004 és 2008 között a közösségi közlekedés tarifáit az infláció felett emelte, az autóbusz viteldíját 35 százalékkal, a vonatjegyek árát 95 százalékkal.
Az ellenzéki politikus szerint a vasúti és az autóbuszos közlekedést 2007-ben úgy egységesítették, hogy nem alakították ki az egységes hálózatot, így a buszok "nem ráhordják, hanem elhordják" a vasúttól az utasokat.
Fónagy János elmondta: nem oldották meg az egész Európában bevált közlekedési szövetségi rendszer jogi, szervezeti és finanszírozási feltételeit, és az elmúlt nyolc évben nem alkották meg a településfajtához, lakosságszámhoz igazodó, a minimális közösségi közlekedés mértékét szabályozó közszolgáltatási törvényt.
A képviselő szerint a politikai döntések egyik bizonyítéka, hogy sajtóhírek szerint kivették a mellékvonalak ügyét Hónig Péter közlekedési miniszter kezéből és Kiss Péter társadalompolitikai minisztert bízták meg azzal.
Szollár Domokos kormányszóvivő szerdán jelentette be: a kormány meghozta a végső döntést a MÁV egyes vonalszakaszainak bezárásáról; a tervezett 32 helyett "29 és fél szakaszon" szünetel a vonatközlekedés, az érintett vonalakon buszok járnak majd.
Az Országgyűlés kedden döntött a 2010-es költségvetés módosító indítványairól, miszerint negyvenmilliárd forintot elvonnak a közösségi közlekedéstől.
Forrás: MTI