LMP: radikális átalakítást a BKV-nál!
A "szmog és a silány tömegközlekedés problémáját" a BKV radikális átalakításával, a személyszállítási törvény megalkotásával, az egységes fővárosi parkolási rendszer kialakításával és a dugódíj bevezetésével lehetne megoldani a Lehet Más a Politika (LMP) szerint; a szervezet erről szombaton közleményben tájékoztatta az MTI-t.
2010. január 16. szombat 16:55 - HírExtra
Az elmúlt napokban a BKV-sztrájk nyomán közlekedési krízis alakult ki a fővárosban, a megnövekedett autóforgalom miatt olyan mértékben megemelkedett a szennyezőanyagok koncentrációja, hogy felmerült a szmogriadó elrendelése - írták.
"A fővárosi közlekedés és a levegő-szennyezettség helyzete azonban a jelenlegi sztrájktól függetlenül is kritikus. A légszennyezettség miatt minden budapesti lakos átlag 3 évvel rövidebb ideig él" - olvasható a közleményben.
A szervezet kifejti: olyan tömegközlekedési fejlesztést követelnek, amely színvonalas szolgáltatást nyújtva valódi alternatívájává válhat az autóhasználatnak, ezáltal oldva a fővárosi közlekedésben és a levegő szennyezettségében tapasztalt áldatlan állapotokat.
Javaslatuk szerint a BKV Zrt. helyett a fővárosban létre kell hozni egy legfeljebb 20 fős megrendelő szervezetet, amely elkészíti a menetrendet, megrendeli a szolgáltatást és ellenőrzi a teljesítést, de nem foglalkozik buszbeszerzéssel, alkatrész-utánpótlással, humánpolitikai kérdésekkel, mert "az a szolgáltatók dolga".
A szolgáltatókkal kötött szerződésekben pontosan rögzíteni kell a koncesszió időtartamát, meghosszabbításának feltételeit, az elvárt szolgáltatás pontos leírását és annak ellenértékét. A szolgáltatókat versenyezteti kell egymással - javasolja az LMP.
A párt kiemelt figyelmet kell fordítani a szolgáltatás-megrendelés során az agglomeráció tömegközlekedési ellátásának, mivel Budapest közlekedési problémának zöme az elővárosi közlekedés megoldatlanságából fakadnak.
Kifejtik: sürgősen meg kell alkotni a személyszállítási törvényt és "meg kell alkotni az alapellátás fogalmát, az adott viszonylatokban preferált személyszállítási módokat és az állam és az önkormányzatok finanszírozási szerepét rögzítő jogszabályt".
Felhívták a figyelmet arra is, hogy a tömegközlekedés fejlesztésével párhuzamosan ki kell alakítani az egységes fővárosi parkolási rendszert, illetve meg kell kezdeni a belvárosi dugódíj bevezetését.
Forrás: MTI