Tényleg ennyit költenek a pártok?
A kepmutatas.hu két neves külföldi szervezet, és monitorizálásban segítő egyetemisták segítségével közel naprakész honlapon követi nyomon, hogy mennyit költenek a pártok kampányra. De vajon minden adatuk hiteles?
2010. március 14. vasárnap 16:59 - Pásztor Balázs
Megszületett
Érdekességek a honlapról
Ön tudta? – a jelenlegi szabályozás alkalmatlan rá, hogy átláthatóvá és tisztává tegye a politikai pártok versengését. Íme tíz megdöbbentő tény a kampányfinanszírozásról.
1. A választási törvény szerint ma minden párt kb. 400 millió forintot fordíthat választási kampányának finanszírozására.
2. Egyetlen fél perces televíziós hirdetés egyszeri lejátszása közel 1,5 millió forintba kerül Magyarországon.
3. Becslések szerint a pártok 2006-ban közel 7,3 milliárd forintot fordítottak kampányaikra.
4. Választási években a pártok akár 500%-al is többet költenek reklámtevékenységre, mint más időszakokban.
5. A mindenkori kormány, minisztériumok és közintézmények (közpénzből finanszírozott) részvételét a pártok között folyó kampányban jelenleg semmi sem korlátozza.
6. A kereskedelmi médiumok ellenőrzés nélkül adhatnak titkos kedvezményeket a náluk hirdető pártoknak. A pártok között nincs esélyegyenlőség.
7. Szakértői becslések szerint minden 10 forintból 9 átláthatatlanul, potenciálisan illegális úton kerül a pártokhoz.
8. A hivatalos szervek szerint a pártok kampányra fordított összegei négyévente megduplázódnak.
9. 2010-ben a pártok összesen akár 15 milliárd forintot is elkölthetnek kampányaik finanszírozására.
10. A magyar lakosságnak csupán 16%-a hiszi el, hogy a pártok betartják a rájuk vonatkozó szabályokat. (kepmutatas.hu)
Korrupcióellenes szabadságharc - lelkendezett Majtényi László, az Eötvös László Közpolitikai Intézet vezetője, az ötlet egyik szülőatyja. A kijelentés abban a tekintetben nem is túlzó, hogy még nem volt olyan kezdeményezés, amely épp kampányidőszakban összesíti az összes jelentős párt összes kampánykiadását - főleg nem olyan, amit két komoly, korrupció-ellenes külföldi szervezet is támogat (Tranpsarency International, Freedom House Europe), az Eötvös Károly Közpolitikai Intézettel karöltve. Ezzel tájékoztatják a választókat nem csak a pártok kiadásairól, hanem egyben arról is, hogy azok mennyire tartják be a törvényeket.
Ugyanis a jelenleg hatályos törvények szerint mind párt csupán 386 milliót fordíthatna kampányra - noha a pártok 2006-os kampány-összköltsége meghaladta a 4,7 milliárd forintot, idén ez az összeg 10 milliárd fölé is kúszhat. Azonban ezt mindenki csak „látja”, de bizonyítéka nincs rá: egy átlagos választó is felfogja, hogy azok plakátok, meg hirdetések meg nagygyűlések „kicsivel” több, mint 386 millióba kerülnek, ám ezt nem tudják kimutatni - a képmutatás weboldalával mindez megváltozik.
Mennyire hiteles?
Azonban ahhoz, hogy a weblap jól működjön, minden oldal számára hitelesnek kell lennie. Bár a két nagy név általában már nemzetközi garancia erre, a magyar pártok igen arrogánsak tudnak lenni, ha a valaki pénzügyeiket próbálja monitorozni - így nem árt jobban megvizsgálni a közölt adatokat. A honlap szerint eddig a pártok 407.394 millió forintot költöttek el kampányra - amely az óriásplakátok tömkelegét, és a szórólapok tonnaszámát elnézve nem egy nagy összeg. (Igaz a készítők a HírExtra kérdésére hozzáteszik, hogy sajnos még nem sikerült minden eddigi, nagyobb összegű pártkiadást monitorizálni).
Ezek közül a Fidesz 107.812 milliót költött, az MSZP 159.881-et, az MDF 67.195-öt, a Jobbik 47.488-at, az LMP 24.988-at, és az SZDSZ is fel van tüntetve 0.03-al. A részlete adatok alapján sajtótájékoztatók általában 20-30 ezer forint értékben mozognak, a lakossági fórumok átlagosan 30-50 ezer forintjába kerülnek egy pártnak, míg egy konferencia vagy fogadás költsége a fél-egymilliót is elérheti. Azonban csak ezekből nem jönne ki ekkora összeg, így nem árt megvizsgálni a nagyobb kiadásokat részletesebben is.
A Fidesz napilapokban megjelenő hirdetésekre kis híján 14 millió forintot költött, köztéri megjelenésre (plakátok) 9.165 milliót, szórólapokra és egyéb kiadványokra 55 milliót, promóciós tárgyakra és egyenruhára 20 milliót, valamint a honlapra 1.6 milliót. Vegyünk ebből egy példát:
Szórólapokra és egyéb kiadványokra 55 millió forintot költött eddig a Fidesz a kepmutatas.hu szerint, és ezt a párt is megerősítette. Azonban Nyitrai Zsolt, a Fidesz operatív igazgatója szerint 4,2 millió példányban nyomtatták ki a legutóbbi, „Itt az idő!” nevezetű apró füzetecskéket, ami darabonként 9 forintért készült - ez 37,8 millió forint. A hasonló,
a Fidesz anyagi támogatására buzdító levelet több mint egymillió ember kapta meg - darabonként 7.5 forinttal számolva. Ez alsóhangon 8 millió forint körül van - ami már 45.5 millió forint. A maradék 9.5 millióból pedig aligha jön ki az összes többi szórólap és kiadvány.
Hasonló a helyzet a többi pártnál is: az MSZP-nék ha nem számoljuk a kampánynyitó- és zárórendezvény 11.5 milliós összköltségét, és egy 20 milliós telefonkampányt, akkor a nagyobb tételek ugyanarra mentek el: 15 millió újsághirdetésre, 67 millió plakátokra, 20 millió promóciós tárgyakra, és mindössze 20 millió szórólapokra, és egyéb kiadványokra - noha nekik is volt két, hasonló nagyságú füzetecskéjük (igaz ezek a füzetecskék költségei még nincsenek monitorizálva honlap készítői szerint). Már az önmagában furcsa, hogy a Jobbik - e rendszer szerint - önmagában 18 milliót költött szórólapokra és egyéb kiadványokra, noha nekik egy darab füzetecskéjük nincs.
Szintén problémás, hogy promóciós anyagok gyártására minden nagyobb pártnak (Fidesz, MSZP, Jobbik) egységesen 20 milliós összeget számolnak, míg saját honlapra szintén egységesen 1,6 milliót (kivéve az MDF-nek, mert náluk 1,1 millió van feltüntetve) - noha ezek az összegek szinte biztosan eltérnek egymástól.
Pártok véleménye
Megkérdeztük a pártokat is, hogy saját adataik szerint mennyire hiteles a kepmutas.hu adatai (a kérdés a március harmadikai adatokig bezárólag szólt, de a pártok kifejezetten lassú reakcióideje miatt a cikk most tudott csak megjelenni).
Az MDF saját bevallása szerint csak 49,915 millió forintot költött a kampányára ami már cirka 17 milliós különbséget jelent a képmutatás adataihoz képest. Bár az MDF kommunikációs osztálya nem volt hajlandó pontosan rámutatni a szerintük pontatlan adatokra, a honlapon szereplő táblázat alapján azért levonhatóak bizonyos következtetések: a telefonos kampány és az új honlap beüzemeltetésének az összege teljességgel megegyezik, azonban az MDF táblázatában nem szerepel egy kétmilliós fogadás Budapest ötödik kerületében, egy hárommilliós szegedi kampánynyitó, és a tíz millióra taksált promóciós-anyag gyártási költsége.
Fidesz-MSZP
A Fidesz roppant segítőkészen és kooperatívan reagált megkeresésünkre. Sokatmondó tájékoztatása a következő: „A Fidesz törvényesen el fog számolni kampányköltéseivel, melyek összege a törvényes kereteken belül marad. A Fidesz az olcsó és rövid kampány híve.”
Az MSZP hasonlóan nyílt és kedves volt, igaz nekik még két mondatra sem futotta: „A Magyar Szocialista Párt, ahogy eddig is most is elszámol majd a költségeivel, melyet az Állami Számvevőszék ellenőriz.”
Az LMP nyílt kampányszámlával dolgozik, amiket a weboldal is felhasznál, így állításuk szerint az ott szereplő adatok majdnem teljesen pontosak.
A Jobbik részéről Szabó Gábor, a párt kampányfőnöke válaszolt - igaz, időhiányra hivatkozva korántsem teljességgel. Véleménye szerint nem hiteles az információ, de hozzáteszi, hogy örülne, ha ennyit tudtak volna elkölteni. „Pontos számot most nem tudok mondani, de nagyságrendileg 25 millió forint elköltése van a hátunk mögött. Az ő számításaikat egyszerűen nem értem, de nem volt időm írni nekik, az állandó minket érő támadások kivédése miatt. Amúgy teljesen alapos, precíz elszámolást fogunk nyilvánosságra hozni az első forduló után.„