A Jobbik sóval hintené be a két nagy kereskedelmi adó székházának még a helyét is, a fideszes Szalai Annamária is a szerződés felmondásával fenyegeti a két csatornát. Megvizsgáltuk, hogy az RTL Klub és a TV2 megpróbál-e a kampányban leadott műsorain keresztül valamelyik jobboldali párt ellenében dolgozni.
2010. április 1. csütörtök 16:59 - Sarkadi-Nagy Márton
A két adó szinte monopolhelyzetben van a magyar médiapiacon, sok nézőből ellenérzést kiváltó bulvár műsoraik rendszeresen feszegetik
a közízlés határait. A Jobbik ezt az érzést kihasználva kampányol azzal, hogy “sóval hintenék be a székház helyét”, amint ezt Vona Gábor egy lakossági fórumon
elmondta.
A Jobbik programjában ovatosabban fogalmaz, itt azt olvashatjuk, "A TV2 és az RTL KLUB koncessziós jogát felfüggesztjük, és arra érdemesebb, az alapvető emberi és nemzeti értékeket szem előtt tartó csatornáknak
adunk lehetőséget a földi sugárzásra".
A Fidesz sem szereti a nagy kereskedelmi adókat, legalábbis erre utal az, hogy az ORTT fideszes delegáltja, Szalai Annamária rendszeresen
komolyabb szankciókat sürget a csatornákkal szemben, tavaly decemberben írásos figyelmeztetést
szorgalmazott a délutáni kibeszélőshowk tartalma kapcsán. Egy ilyen intelem az utolsó lépcsőfok az előtt, hogy az ORTT felmondja a műsorszolgáltatókkal kötött szerződést.
A két kereskedelmi adó története 1997-ben kezdődött, amikor a két szabad frekvenciasávon kérdéses körülmények között, a Baló-féle Írisz TV-projekt mellőzésével az RTL Klub és a TV2 szerzett műsorsugárzási jogot. A két csatorna szerződését 2005-ben, szintén gyanús körülmények között hosszabbították meg 2012-ig (ezúttal a Viasat3 panaszkodott a mellőzés miatt).
Átállás
Magyarország az Európai Unió ajánlásához igazodva 2012-re tervezi megvalósítani a
digitális sugárzásra való átállást,ezzel körülbelül 30-40 országos (digitális) tévéadó jöhetne létre. Az a két analóg frekvenciasáv, amit a két kereskedelmi adó jelenleg birtokol, megakadályozza ezeknek a sávoknak a digitális (egyszerre 6-8 csatorna által történő) felhasználását, ráadásul a szomszédos sávok átállításába is bezavarhat.
A
teljes átálláshoz 2012-re a két nagy kereskedelmi tévének ezért le kellene állítani az analóg sugárzást. Mivel a jelenlegi, analóg modell szinte monopolhelyzetet biztosít a két adónak, biztos, hogy nem szívesen mondanának le koncessziós jogukról. Az is lehetséges, hogy az RTL Klub és a TV2 megpróbálja majd kitolni az analóg sugárzás lekapcsolásának időpontját.
A két adó eddigi történetéből látszik, hogy igen erőteljes érdekérvényesítő képességgel rendelkeznek. Gondot okozhat azonban, hogy a jelenleg mért támogatottságuk alapján a három legnagyobb párt közül a Fidesz és a Jobbik sem támogatja különösebben őket.
A média ereje
Műsoridő-megoszlás
Véleményünk szerint a műsoridő elosztásában meg kell jelennie az adott párt közjogi pozícióinak (kormányban, magyar és európai parlamentben jelen van-e, állított-e országos listát) és a közvéleménykutatók által mért körülbelüli népszerűségnek. Emellett a műsoridő elosztását nyilván befolyásolhatja a hírértékű események véletlenszerűsége, vagy ha egy párt fogékonyabb a sajtó felhasználására.
A kereskedelmi csatornáknak is kiegyensúlyozottságra kéne törekedniük, és nem szabadna, hogy üzleti érdekeik befolyásolják az objektív tájékoztatás elvét. A Hírextra az ORTT kimutatásaiban utánanézett, hogy a kampányidőszakban megjelenik-e az RTL Klub és a TV2 műsorszerkesztési alapelveiben a jobboldali pártokkal való ellentét.
Az
ORTT kimutatása méri a különböző pártok műsorokban való feltűnésének számát is, mi ebből vontunk le következtetéseket, keretes írásunkban olvasható előfeltételezéseink alapján.
Megfigyeltük, hogy a két legnagyobb legitimációval rendelkező párt (az MSZP, mint kormánypárt és a Fidesz, mint a legtámogatottabb) kizárólag a kampány kezdetekor bírt közel ugyanakkora médiafigyelemmel, a Fidesz azóta 10-15 százalékokkal veri az MSZP-t mindkét adón, a TV2-n pedig egyenesen 50 százalék körüli értékeket szokott elérni.
A Jobbik támogatottságához képest mélyen alulprezentált, mindkét csatornán a röhejesen jelentéktelen népszerűségű (bár a Parlamentben jelen lévő) MDF-SZDSZ mögé szorul, 0-10 körüli jelenléttel. A középutas pártszövetség és a Jobbik jellemzően az RTL Klubon jelenik meg többször (cserébe kevesebb a Fidesz), a TV2-n pedig van, hogy egy hétig sem szerepel a párt élő beszéddel.
Tanulságként levonható, hogy a Jobbiknak valószínűleg több idő „járna”, bár könnyen lehet, hogy a kereskedelmi adók nem az ellenszenv, hanem a Jobbik szalonképtelensége miatt
nem sugároznak sokat a radikális pártról.
A Fidesz magas arányú megjelenése az az RTL Klubban és a TV2-ben egyaránt pedig azt jelentheti, a két tévécsatorna Orbán Viktor regnálása alatt is bízhat érdekérvényesítő képességeiben.