Füstbe ment repülés
Nem Bin Laden, nem a fosszilis tüzelőanyagok végkimerülése és nem is a csecsenek bénították meg a fél világ légiközlekedését. A tettes egy izlandi vulkán. Közvetlen hatása pánikszerű riadalmat váltott ki, hosszabb távú hatása a világgazdaságra egyelőre felbecsülhetetlen.
2010. április 19. hétfő 17:01 - Páczai Tamás
A HírExtra stábja már most javasolja, hogy a neves Time magazin –a furcsa képzavar ellenére- az év emberének válassza az Eyjafjall vulkánt.
Minden esélye megvan rá: egy "emberként" órák alatt romba döntötte a légi közlekedést, gazdasági válságot okozott, újraírta a közlekedés történetét. Tette mindezt úgy, hogy nem akart világot váltani, nem harcolt senki és semmi ellen, egyszerűen csak végezte a dolgát; működésbe lépett.
Tevékenységének eddigi "eredményei" elgondolkodtatóak. A vulkán hamuja miatt elrendelt légtérzár krízis 5. napjára már több, mint 6,8 millió utas érintett. Európa repterei konganak az ürességtől, ezzel szemben a vasúti várók, kompkikötők zsúfolásig megteltek, aki nem fért fel a buszra, vonatra, hajóra taxival küzdi le a távolságokat.
A piramisok fogságában
Túristák tízezrei rekedtek kényszernyaraláson. Az egyiptomi almasryalyoum.com hírportál szerint 17 000 turista rekedt az afrikai ország közkedvelt nyaralóhelyein. Bár a vis major elv keretében gondoskodnak róluk, hazatérésük időpontja bizonytalan, akár hetekbe is beletelhet, míg minden kiránduló biztonságban hazaérkezik. Az egyiptomi repülőterek az eddigi jelentések alapján mintegy 600 ezer dolláros kárt szenvedtek a vulkán-krízis eddigi hatásaként.
Az igen népszerű üdülőhelyeken – mint Hurghada, Sharm-el –Sheikh- rekedt túristák azonban saját zsebből, vagy utazási irodájuk által ki kell fizessék ottartózkodásuk költségeit- nyilatkozta az egyiptomi hírportálnak Mostafa Al-Masry Al-Youm turisztikai illetékes.
Gordon Brown hadihajókkal kampányol
Gordon Brown brit miniszterelnök hétfő délután döntött arról, hogy a brit flotta két hajóját- a HMS Ocean és az Ark Royal hadihajók- útnak indítja a dél-angliai Portsmouth kikötőjéből a külföldön rekedt britek hazaszállítására- jelentette a BBC.
Mint Mr. Brown elmondta: "az Ocean és az Ark Royal késő délután eléri a Csatorna vizeit. Előbbi a francia kompkikötők zsúfoltságán fog enyhíteni, míg az Ark Royalnak valószínűleg további feladatai lesznek a napokban. Hozzátette: " nagyon sok kirándulónk rekedt afrikai és ázsiai országokban. Jelenleg az ő hazatérésük a nyitva tartó dél-európai repülőterek közreműködésével lehetséges. Az elmúlt órákban beszéltem Zapatero spanyol miniszterelnökkel, aki biztosított bennünket, hogy maradéktalanul használhatjuk a spanyol repülőtereket a brit állampolgárok mihamarabbi hazajuttatása érdekében. A spanyol kormány ebben minden támogatását megadja, a légikikötők biztosításától a vasúti közlekedésen át a hajókikötők használatáig."
A franciák is besegítenek neki
Ezzel párhuzamosan a francia vasúttársaság, az SNCF, 80 000 plusz férőhelyet biztosít alacsony áron Párizs és London közt közlekedő járataira.
Giovanni kiakadt
Közben a Nemzetközi Légi Szállítási Ügynökség (IATA) elnöke az európai kormányzatokat kritizálta a légtérlezárással kapcsolatban. A szervezet elnöke, Giovanni Bisigniani a BBC-nek elmondta: " Ez szégyen Európának, európai szemét a módszer." Joggal aggódik a légi szállítási szervezet elnöke. Mint elmondta, már most elmondható, hogy a légitársaságok sokkal nagyobb bajba kerültek, mint a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után kialakult helyzetben. Napi szinten 200 ezer dolláros veszteséget kénytelenek elszenvedni a légitársaságok az IATA számításai szerint, Nagy-Britanniában már a mai nap több légitársaság csődjéről beszéltek.
Amerika aggódik
Az európai gazdasági felívelést fenyegeti az izlandi hamufelhő - íjra a ma reggeli Wall Street Journal (WSJ). Az amerikai gazdasági lap által megszólaltatott szakértők szerint amennyiben a repülőterek lezárását a következő napokban feloldják, úgy a pénzügyi hatások korlátozottak maradhatnak. A repülési tilalom a légiközlekedési, a turisztikai és feldolgozóipari ágazatokra is hatással lehet, főleg ha a tilalom esetleg hosszabb időn át is fennmarad.
Az elemzők szerint elképzelhető, hogy a repülési tilalom miatt esik majd az olaj ára, ami jót tehet az inflációnak, miközben ezzel épp ellentétes hatással fenyegetne, ha a szállítási költségek megugrása miatt inflációs nyomás alakulna ki. A fenti folyamatok megzavarhatják a jegybankokat és a tőkepiacokat is.
Kenyát is ellepte
Közben a vulkáni hamu a közép-afrikai országokat is elérte. Kenya a legjelentősebb vágottvirág beszállítója Európának. Az elmúlt napok eseményei miatt több, mint 1 millió szál virág vár a hűtőházakban, miközben a termesztés és feldolgozás folyamatosan zajlik. A virágok fő felvevőpiacainak számító Nagy-Britannia, Hollandia, Németország és a skandináv államok nem tudják fogadni a virágokat szállító gépeket. A raktári készletek nagy része tönkremegy napok alatt, a maradék, mintegy 20%-nyi részt tudják eladni főleg spanyol és portugál felvásárlóknak. Számítások szerint a vágott virágokkal foglalkozó cégek naponta dollármilliós veszteségeket könyvelnek el az afrikai országban.
Forrás: MTI