A dugók lehetséges ellenszere
Egy új online szolgáltatás kecsegtet azzal a reménnyel, hogy kiutat mutat az autós társadalomnak az állandósult dugókból. Az alkalmazás a felhasználóktól begyűjtött és feldolgozott információk segítségével rajzolja föl Budapest aktuális forgalmi térképét.
2010. május 6. csütörtök 07:19 - HírExtra
Egy új közösségi forgalomfigyelő rendszer indult el Magyarországon, a Jitti (Just In Time Traffic Information). A HírExtra felkereste az ötletgazdát, Nagy Bálintot, aki beavatott minket az alkalmazás működésébe.
Mi az a "Jitti"?
Az okostelefonok
Okostelefonnak vagy smartphone-nak nevezzük a fejlett, gyakran PC-szerű funkcionalitást nyújtó mobiltelefonokat. Nincs egyértelmű meghatározás arra, hogy mi az okostelefon.[1][2] Egyesek szerint okostelefon az a mobil, aminek teljes értékű operációs rendszere szabványosított interface-eket és platformot nyújt az alkalmazásfejlesztők számára.[3] Mások meghatározásában a smartphone egyszerűen egy olyan készülék, ami olyan fejlett funkciókat tartalmaz, mint e-mail, Internet és e-book-olvasó, és/vagy teljes értékű billentyűzet, vagy külső USB-s billentyűzet és VGA csatlakozó. Más szavakkal, egy olyan miniatűr számítógép, ami telefonként is képes működni.
Forrás: Wikipédia
A Jitti egy közösségi információs szolgáltatás, amit kollégáimmal, barátaimmal fejlesztünk néhány éve. A célja az, hogy a hirtelen nagy számban emberekhez került, erre alkalmas eszközökkel föltérképezzük a város forgalmi helyzetét, majd ezt mindenki számára elérhetővé tegyük, így a forgalmi dugók elkerülhetővé válhatnak Budapesten, de akár más városban is.
Hogyan működik?
Tulajdonképpen borzasztó egyszerű az alapgondolat. Az emberneknek szükségük van egy smartphone-ra, ami telefon lévén kommunikációképes eszköz, amihez tartozik gps-vevő. Az ezzel mért sebességről és a forgalmi helyzetről szóló információkat összesítjük, statisztikai számításokat végzünk, majd az eredményeket juttatjuk el a felhasználókhoz internetkapcsolaton keresztül.
A szolgáltatás minden platformon elérhető?
Nagyon jó lenne, ha ez igaz lenne, és nagyon szeretnénk alkalmassá tenni a kliensünket minden létező platformra. Eddig kettőre vagyunk készen: Windows Mobile-ra és Iphone-ra. Még legalább három van: az Android, a Symbian (a Nokiának és az Ericssonnak az operációs rendszere), illetve a Blackberry operációs rendszere. Szeretnénk, ha ezekről a rendszerekről is elérhetővé válna az alkalmazás, csak hát nagyon sok mindennel kell egy időben foglalkoznunk. Együttműködésekkel, meglévő alkalmazások fejlesztésével. Úgyhogy amikor energiáink engedik, és a felhasználói érdeklődés szükségessé teszi, akkor terveink szerint szépen sorban elérhetővé válunk a fenti rendszerek felhasználóinak a számára is.
A regisztráció ingyenes?
A szolgáltatás jelenleg teljesen ingyenes, de azt szeretnénk, hogy legyenek olyan fizetős szolgáltatások, amik számunkra is lehetővé teszik a bevételek megteremtését, és a szolgaltatás eltartását.
Hány autósnak kellene csatlakoznia a rendszerhez annak érdekében, hogy kellő mennyiségű szállíthassanak a felhasználóknak?
A kalkulációink alapján körülbelül napi ötszáz aktív felhasználóra lenne szükség ahhoz, hogy a teljes város forgalmi térképét meg tudjuk rajzolni. Ám érdekes módon azt tapasztaljuk, hogy úgy tűnik, ennél kevesebb is elegendő, mert az emberek nagyjából egyszerre ülnek autóba - nyilván a csúcsforgalom idején -, és ezekben a torlódásokban, amikor megnövekszik az igény a szolgáltatásra, megvan a megfelelő létszám.
Nem fordulhat elő, hogy a bedugult utakat elkerülő autósok miatt az addig járható utak dugulnak be?
A hagyományos forgalomfigyelő rendszerek éppen ettől a problémától szenvednek. A mi rendszerünknél ez azért nem történhet meg, mert nagyon gyorsan reagál a forgalmihelyzet-változásokra. A mi információink néhány perces késleltetéssel érnek el az autósoktól az autósokig, ami azt jelenti, hogy amikor valaki beleszalad egy dugóba, akkor a többiek néhány perc alatt értesülnek arról, hogy ott dugó van, ha viszont a torlódás el kezd oszlani, akkor újra arra a néhány percre van szükség ahhoz, hogy az információ eljusson a többi közlekedőhöz.