Homokóra tréfálta meg a BKV-t
A BKV-t belső fizetési rendszere tréfálta meg, háromezer dolgozó kapott dupla fizetést májusra. A cég abban bízik, hogy az érintettek maguktól visszafizetik a pénzt.
2010. május 10. hétfő 15:15 - Sarkadi-Nagy Márton
Nemrégiben látott napvilágot, hogy a BKV többezer dolgozója véletlenül
dupla munkabért kapott májusra. A cégnél belső vizsgálat indult, eddig annyit tudni, hogy a fizetéskezelő program egy biztonsági rése tette lehetővé a hibát. A cég abban bízik, hogy az érintett dolgozók maguktól visszafizetik a pénzt, hivatalos úton ugyanis jóval bonyolultabb dolga lenne.
Halvány fingjuk se volt
Az Akácfa utcai sajjtótájékoztató felé menet három BKV-alkalmazottat, egy buszsofőrt, valamint egy jegyárus bódé két lakóját kérdeztük a túlfizetéseről, a bódésok heveny hárommajom-szindróma tüneteit mutatták, a sofőrnek „halvány fingja” sem volt a történtekről.
Fotók: Fejér Bálint
Hasonlóan értetlenül állhatott a BKV kifizetéseit kezelő rendszer két kezelője, amikor csütörtökön délután – Bolla Tibor gazdasági vezérigazgaó-helyettes elmondása szerint -„megjelent egy homokóra, hogy gondolkodik a program”, majd a rendszer azt jelezte, hogy semmilyen utalás nem indult el.
Ezután a kezelők újraindították a szoftvert, és így egy biztonsági résen átcsúszva kétszer is elutalták a pénzt. Estér észlelték a problémát és befagyasztották a kifizetéseket (ha ez nem történik meg, a túlfizetések összege kétmilliárd forint lett volna), majd pénteken elhárították a hibát és folytatódtak a kifizetések.
Külső számlák
A BKV utóbb visszavont sajtóanyaga szerint a dolgozók mintegy huszonkét százaléka, körülbelül kétezerhatszáz, Bolla későbbi közlése szerint durván háromezer fő kapott kétszeres munkabért, összesen 446 millió forint értékben. A hiba azokat a dolgozókat érinthette, akik nem olyan bankoknál vezetnek számlát, ahol a BKV-nak is van folyószámlája (a HírExtra információi szerint ezek az OTP, az MKB és a Budapest Bank).
A BKV belső vizsgálatot is indított, mint Bolla Tibor mondta, „rendszerhiba biztosan volt, hogy történt-e személyi mulasztás, arra a következő napokban tudunk választ adni”. Azt is elmondta, hogyha a rendszer előállítója és üzemeltetője, vag valamilyen bank hibát követett el, megtéríttetik vele az okozott kárt.
Bolla állítása szerint a kieső pénzösszeg nem okoz likviditási gondokat a cégnél, de a visszautalás költségeit – melyeket a cég átvállal a dolgozóktól – mindenképpen megtéríttetné, ha valamelyik partner hibásnak bizonyul.
Maguktól is fizetnek
A közlekedési vállalat még pénteken kör e-mailt küldött dolgozóinak, amelyben értesíti őket a hibáról és kéri a pénz visszatérítését. Dr. Tomositz István, a BKV jogi igazgatójának elmondása szerint az emailt nem tekintik hivatalos felszólításnak, ezután kezdődik a hivatalos rész, arra számítanak, hogy a dolgozók maguktól is visszafizetik a fölös összeget. A visszautalások egyébként Bolla tájékoztatása szerint már megindultak.
A visszautalási költségeket megtérítik, azok, akik különböző okok – szociális gondok, zárolt bankszámla – miatt nem tudnak azonnal fizetni, várhatóan kompromisszum döntést keres majd a BKV, felmerült például a részletfizetés lehetősége.
Ésszerű határidő
Azokkal szemben, akik nem akarják visszafizetni a fölös munkabért, a társaság jogi úton lépne fel, bár itt több nehézségbe is ütközik. A Munka Törvényköyve ugyanis hasonló esetekre nem határoz meg visszafizetési határidőt. Tomositz azt mondta, a problémás személyeknek írásbeli fizetési felszólítást fognak küldeni, ebben megjelölve a
szakszervezetekkel egyeztetett, „ésszerű” határidőt.
A munkavállaló ebben az esetben bírósághoz fordulhat, ha a felszólítást nem tartja jogszerűnek. A HírExtra kérdésére Bolla Tibor azt mondta, semmilyen „céges” retorziótól nem kell tartania azoknak, akik nem akarják a pénzt visszafizetni, a kérdést jogi úton rendeznék, kirúgások nem lesznek.