Az euroválság Kínát is sújtja
Az európai hitelválság okozta károk Kínát is érintik, az euró süllyedő árfolyama csökkenti a kínai cégek versenyképességét Európában, legnagyobb piacukon, és bonyolít minden olyan kísérletet, amely arra irányul, hogy lazítsa a kínai jüan merev kötődését a dollárhoz - jelentette Hongkongból a The New York Times.
2010. május 18. kedd 08:27 - HírExtra
Az euró árfolyama gyengült a jüannal szemben az elmúlt hetekben és hétfőn 2002 óta a legmélyebb pontra süllyedt. A kínai kereskedelmi minisztérium szóvivője rámutatott: "A jüan mintegy 14,5 százalékkal erősödött az euróval szemben az utóbbi négy hónapban, ez növeli a kínai exportőrök költségeit és negatívan fogja befolyásolni Kína európai országokba irányuló kivitelét."
Egyes közgazdászok szerint az euró válsága járulékosan is sújthatja a kínai kivitelt. A kínai exportőrök erőteljesen támaszkodnak a bankok hitelleveleire szállítmányaik finanszírozásában. Amikor 2009 elején a kínai export időlegesen visszaesett, annak nem az volt a fő oka, hogy az ipari országokban csökkent a kereslet a kínai áruk iránt - írta a NYT -, hanem az, hogy hirtelen megszűntek a kínai és külföldi bankok kereskedelem-finanszírozási műveletei. Ez a tevékenység ugyanis függ a bankok közötti napi kölcsönök árától.
Amikor a bankok maguk is nehezebben jutnak pénzhez, a legelső kínálkozó elővigyázatossági művelet a kereskedelem-finanszírozási hitellevelek kibocsátásának csökkentése. Az euróövezet bankjainak a térség államadósság-problémáiból következő esetleges veszteségei már most drágítják a bankközi kölcsönöket. Tung Tao, a Crédit Suisse fő ázsiai elemzője szerint a kereskedelem-finanszírozás hamarosan ismét súlyos problémává válhat, ha a napi kölcsönök kamata nem süllyed vissza a korábbi szintre.
Emellett az euró gyengülése maga is nehézségeket támaszt a kínai cégeknek. Az európai ügyfelek sorra megpróbálják lemondani korábbi rendeléseiket, mert az euró leértékelődése elviszi az egész hasznukat - közölték kínai források. Az európai importőrök arra hivatkoznak, hogy hazai fogyasztóikkal szemben az erős verseny körülményei között nem tudják az árfolyamváltozás arányában növelni az árakat.
Forrás: MTI