PDSZ: kell a közoktatási törvény módosítása
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) üdvözli a közoktatási törvény Hoffmann Rózsa (KDNP) által javasolt módosítását, amely végre a pedagógusokra bízza a gyermek előmenetelét, és az évfolyamismétlés kérdését.
2010. május 28. péntek 20:39 - HírExtra
Kerpen Gábor, az érdekvédelmi szervezet elnöke az MTI-nek pénteken elmondta, a javaslatban a szöveges értékelés tervezett új szabályozása is megfelel a szülői elvárásoknak a pedagógusok tapasztalata szerint. Emlékeztetett arra, hogy PDSZ a buktatás tilalmáról és a szöveges értékelés kötelezővé tételéről szóló szabályozás visszavonását kérte, már annak megalkotása óta.
Üdvözölte, hogy értelmezésük szerint a nem szakrendszerű oktatás kötelező jellege is megszűnne ötödik és hatodik osztályban, ugyanakkor fontosnak tartotta, hogy érdemi egyeztetést folytassanak hetedik és nyolcadik osztályra vonatkozóan a nem szakrendszerű oktatás lehetővé tételének okairól.
Hoffmann Rózsa kereszténydemokrata politikus már szeptembertől visszaállítaná a buktatás lehetőségét az általános iskola második osztályának végétől.
A parlament honlapján pénteken közzétett javaslat rögzíti, hogy az első évfolyamon félévkor és év végén, a második évfolyamon félévkor szöveges minősítéssel kell kifejezni, hogy a tanuló kiválóan, jól vagy megfelelően teljesített, illetve felzárkóztatásra szorul. A másodikban év végén és a további évfolyamokon a tanulókat osztályzással értékelik, de az iskola pedagógiai programjában elő lehet írni a szöveges értékelést is.
A módosítás megerősíti, hogy az alapfokú nevelés-oktatás szakasza az első évfolyamon kezdődik, és a nyolcadik évfolyam végéig tart. Az alapfokú nevelés-oktatás szakasza négy részre tagolódik. Az első évfolyamon kezdődik és a második évfolyam végéig tart a bevezető, a harmadik évfolyamon indul és a negyedik végéig tart a kezdő, az ötödik évfolyamon kezdődik és a hatodik évfolyam végéig tart az alapozó, a hetedik évfolyamon indul és a nyolcadik évfolyam végéig tart a fejlesztő szakasz.
A változtatást az jelentené, hogy az alapozó és a fejlesztő szakaszban a tanítási órák legfeljebb 25 százalékában "nem szakrendszerű" oktatás is folyhat. A hatályos törvény előírja, mikor, milyen arányban folyhat nem szakrendszerű és szakrendszerű oktatás.
A javaslat elfogadása esetén hatályát veszti a jogszabály azon passzusa, amely szerint a 2008/2009-2010/2011. tanítási évben az ötödik-hatodik évfolyamon a nem szakrendszerű oktatás megszervezhető oly módon is, hogy az e célra felhasznált idő csak az összes kötelező óra húsz százalékát éri el. Szintén kikerül a jelenlegi törvényből, hogy a 2012/2013. tanítási év végéig az ötödik-hatodik osztályban, továbbá emelt szintű oktatás esetén az első-negyedik évfolyamon, a nem szakrendszerű oktatásban pedagógus-munkakört tölthet be az a tanár, aki 2004. szeptember 1-jéig legalább öt év gyakorlatot szerzett az első-negyedik évfolyamon.
A jogszabályi változtatások, ha az Országgyűlés elfogadja a javaslatot, szeptember 1-jén lépnek hatályba.
Forrás: MTI