Súlyos tévúton jár az Orbán Viktor vezette kormány, legalábbis ami a romák, illetve szegény családok felzárkóztatását illeti - vallja Herczog Mária szociológus. Az eddigi hozott (bejelenetett) intézkedések nem segítik az elesetteket.
2010. június 9. szerda 16:46 - Nagy András
A közoktatás reformjával, a családi pótlékkal szigorításával, illetve a három csapással a kormány nem segíti elő a roma társadalom integrációját – mondja Herczog Mária szociológus. Az pedig, hogy adózott jövedelem után ezentúl nem kell tovább adózni, az egyik legcinikusabb fideszes javaslat, amit valaha hallott – teszi hozzá.
Ez ugyanis azt jelenti, hogy az alkalmi munkát végzők – a cselédség, a sofőr, a kertész, vagy épp az Orbán-szőlőben kapáló idénymunkás – se biztosítva nem lesz, se nyugdíjjárulékot nem fizetnek utána, abszolút kiszolgáltatott helyzetbe kerül, hiszen – szerződés hiányában - annyit fizetnek neki zsebből, amennyit akarnak.
Egyre távolabb Európától
Eközben az ENSZ munkaügyi szervezete, az ILO épp a napokban tart egy konferenciát Genfben, ahol arról van szó, hogy a háztartásban végzett munkát miként lehetne professzionalizálni, legalizálni. A Fidesz javaslata nem csak az európai, hanem a világtrenddel is szembe megy – véli Herczog Mária.
Ki fogja megvédeni ezeket a – jórészt alacsonyan kvalifikált – dolgozókat? Hogy lesz nekik egészségbiztosításuk, nyugdíjuk? Mi garantálja majd ezután, hogy ne jobbágysorban kelljen élniük ezeknek az embereknek? Ezek azok a részletkérdések, amelyekre mindenképp választ kell(ene) adnia a kormánynak, mielőtt törvényerőre emelné elképzelését.
A közoktatásban történő változásokkal kapcsolatban Herczog mint korábban, most is állítja: nagyon súlyos tévúton jár az Orbán-kormány. Ahelyett, hogy felmérnék, hogy azok a gyerekek, akik hiányoznak az iskolából, kicsodák pontosan, milyen családi háttér van mögöttük, konkrétan mely tanintézményektől maradnak távol stb., inkább a szigorítás eszközéhez nyúlnak.
Mit képzel Hoffmann Rózsa?
Szemantika
A szemantika (magyarul jelentéstan) a nyelvészet egyik részterülete, amely a nyelvi formák (szavak, szimbólumok stb.) jelentésével illetve jelentésváltozásaival foglalkozik. Eredetileg csak szójelentéssel foglalkozott, de a 1960-as évek óta, vagyis a generatív nyelvészet megjelentése óta a mondatjelentést is vizsgálja.
Mit gondolnak a Fidesz-KDNP kormány oktatási szakpolitikusai, élükön Hoffmann Rózsával, az iskoláknak milyen felelősségük van abban, hogy a gyerekek rendesen bejárjanak? - teszi a fel a kérdést a szakember. Ugyanez vonatkozik a buktatás visszaállítására az alsó tagozatosoknál is, hiszen a buktatás kudarca nem a gyereké, hanem a pedagógusé – fogalmazza meg véleményét Herczog Mária.
Hoffmann Rózsa arra az - általa lenézett - szülőre bízná a gyerek tanításának a felelősségét, akit egyébként büntetni akar. Azt a felkészült pedagógust pedig, aki azért tanult, hogy értse, miként kell a gyereket motiválni és tanítani, kivonja a felelősség alól. Ez egy szemantikai képtelenség, persze a nép imádja – hangzik a szociológus keserű bírálata.
Elavult családmodell
Mi a helyzet a családi adózással? Annak fokozatos bevezetése sem segít a roma, illetve szegény társadalom tagjain? Herzog szerint a szegényeket ez nem éri el, mert az ő családjaikban, ha van egy adózó, az olyan keveset keres, hogy annak teljesen érdektelen, milyen módon osztogatják el az ő jövedelmét. A családi adózás terén mindig példaként emlegetett Franciaországban is csak a magas jövedelmű egykeresős családok számára van értelme – mondja.
A szakember szerint a családi adózás ráadásul nagyon rossz és elavult családstruktúrát tart életben, ahol van egy magasan képzett, nagyon sokat kereső férj és egy otthon ülő feleség két három gyerekkel. Az EU által is preferált két keresős családmodellnél ennek nincs jelentősége – teszi hozzá.