Rengeteg utas panaszkodik a vonatok nem megfelelő higiéniai állapotára. A MÁV kommunikációs osztályán egy úriember "bravóval" nyugtázta, hogy szerkesztőségünknek miért árvíz idején kell a témával foglalkoznia...
2010. június 12. szombat 07:34 - Tamási Ágnes Anna
Sok panasz van a vonatok nem megfelelő higiéniai állapota miatt. Mit tesznek a negatív vélemények ellen?
Az elmúlt időszakban a vasúti személyszállító járművek tisztaságával kapcsolatos utas panaszok száma csökkent, legalábbis ez a tendencia mutatható ki. Amennyiben mégis felmerülnek ilyenek, és a panasz során kellően konkrét információkat kapunk, az eseteket kivizsgáljuk és a szükséges intézkedéseket megtesszük.
Hány takarítót foglalkoztat a MÁV-START?
A MÁV-START Zrt. a 2007. júliusi megalakulása óta több intézkedést tett a vasúti kocsik tisztaságának folyamatos javítása érdekében.
A személyszállító vasúttársaság a tisztítást átvevő személyzet részére a személykocsi tisztítás teljes szabályozási környezetét elméletben és gyakorlatban is ismertető tanfolyamot szervezett és indított 2008. október 1-jétől.
A mai napig 230 fő képeztünk ki, és a jövőben még több embert kívánunk oktatni.
Miként ellenőrizik a vonatok tisztaságát?
A tisztítási átvételek és minősítések fontosságára tekintettel, a személyszállítási szolgáltatási központok vezetői személyesen is végeznek meghatározott mennyiségű ellenőrzést, amelyről hetente beszámolnak. Ezek szigorításával a mellékhelyiségek tisztasága, egészségügyi papírral és vízzel való töltöttségének javítása volt a cél.
Az üzleti terv adta keret figyelembevételével a 2008. novemberi döntés alapján a MÁV START Zrt. érintett szervezetei közösen egyeztettek a Széchenyi István Egyetem szakértőivel egy olyan szoftver fejlesztéséről, amelynek segítségével 2010 második felétől a vasúti kocsik tisztításának ellenőrzése elektronikus eszközök alkalmazásával történik. Ez nagyban csökkenti az adminisztrációs időt, ami lehetőséget ad további tisztítások ellenőrzésére.
A nemzetközi vonatokon sokszor nincs víz a mosdóban, sőt a papír is hiányzik! Kinek kell(ene) erről gondoskodnia?
A nemzetközi forgalomban közlekedő személyszállító vonatok esetében a takarítás kérdéskörét is a rájuk vonatkozó egyezmény, a RIC szabályozza. Ennek szabályzata a felek számára kötelezettséget jelent, valamint a vasutakkal szembeni minimális elvárásokat is rögzíti. Ennek a szabályozásnak a részese szinte valamennyi európai vasút.
A RIC-nek megfelelően, az a vasút köteles a szerelvényt kitakarítani, amelynek területén a vonat indító és forduló állomása van, ennek megfelelően a feladatok közé tartozik a felseprés, felmosás, szemetesek, hulladéktárolók ürítése, a mosdó és mellékhelyiségek szappannal, kéztörlővel, higiéniai eszközökkel való ellátása, valamint a víztartályok vízzel való feltöltése. Ez vonatkozik a hat órát meghaladó menettartalmú közlekedési idővel rendelkező személyszállító vonatokra is. A fentieken kívül, természetesen a tulajdonos vasútnak is kell gondoskodnia a járművek tisztításáról a saját belső előírásai szerint, valamint köteles gondoskodni a zárt rendszerű WC-k ürítéséről is.
Hogy tisztítják a mellékhelységeket?
A mosdók naponta legalább egyszer kapnak nedves tisztítás, fertőtlenítést, továbbá fordulónként kisebb tisztítási feladatokat végeznek, amibe beletartozik a hulladékgyűjtők és hamutartók ürítése, szennyeződések eltávolítása, és a WC ülőke fertőtlenítése.
Ezek a mosdók még nem zárt rendszerűek, és még csak 402 darab jármű van zárt felépítésű mellékhelységgel ellátva, ez a járműállomány 13%-át teszi ki. Az új beszerzésű vonatok, valamint a jövőbeni járműfelújítások esetében már ilyen mosdókkal felszerelt kocsik állnak forgalomba, így egyre nagyobb arányt fognak képviselni. Az utolsó nem zárt WC-vel rendelkező kocsik várhatóan 15-20 év múlva kerülnek ki a forgalomból.