Terroristák kontra Magyarország
Megtudtuk, hogy mit hozhat a jövő a terrorizmus elleni küzdelemben globális szinten, illetve hazánk mennyire felkészült egy esetleges támadás kivédésére. Szerkesztőségünk felkereste a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Stratégiai Védelmi Kutató Intézetét.
2010. június 23. szerda 14:14 - Győry S. József
A hírek szerint a tálibok Afganisztánban belefáradtak a háborúskodásba és békére törekszenek. Mennyire lenne törékeny ez a béke?
Az eddigi áldozatok
Az afganisztáni biztonsági helyzet romlását jól jelzi a koalíciós erők katonai veszteségeinek elmúlt évekbeli látványos növekedése is. 2005-ben 131, 2006-ban 191, a 2007-es esztendőben 232, 2008-ban 294, tavaly 521, idén, legalábbis eddig 251 halálos áldozatot követeltek a terroristák.
Bár az Afganisztánból novembertől áprilisig érkező hírek általában valóban az erőszakos cselek-mények számának csökkenéséről szólnak, ennek leginkább éghajlati és időjárási okai vannak - Afganisztánban ekkor van tél -, és korántsem jelenti azt, hogy a tálibok belefáradtak volna a háborúskodásba. Sőt ellenkezőleg: a legtöbb elemzés éppen azt jelzi, hogy a nemzetközi erőkkel és a kabuli kormányzattal szemben álló erők egyre aktívabbak.
Tény ugyanakkor, hogy 2008 nyarától a nemzetközi közösségnek egyre határozottabb törekvése a tálibok egy részével való politikai megegyezés. Ez abból indul ki, hogy a kormányellenes erők különböző motivációk miatt fogtak fegyvert és harcolnak a kabuli központi kormányzat és a nemzetközi koalíció ellen.
Közöttük éppúgy találunk iszlám nacionalistákat és hatalomra törő hadurakat, mint az ópiummák-termelés elleni fellépés következtében egzisztenciájukat veszítő „megélhetési lázadókat”, s persze az al-Kaidával ideológiai vagy operatív kapcsolatokat ápoló arab és más külföldi fanatikusokat is. Ezek közül az utóbbiak, illetve iszlám nacionalisták képviselhetik továbbra is a radikális eszméket.
Mi lehet a végleges megoldás?
A különböző motivációjú kormányellenes erőkkel szemben eltérő politikát kell folytatnia a nemzetközi közösségnek, hogy egyáltalán esélye legyen a jelenlegi kedvezőtlen folyamatok megváltoztatására. A tálibokkal való megbékélés politikája ugyanakkor eddig nem mondható sikeresnek: részben mert a hatalommegosztás ellentétes a kabuli kormányzat törekvéseivel, részben mert a politika nem a tálib vezetőkre, hanem az alsóbb szinten tevékenykedőkre vonatkozik.
Vagyis az elkövetkezendő hónapokban összességében sajnos inkább a helyzet romlására kell számítanunk: részben az időjárási viszonyok miatt - a tavasz és a nyár kedvez a partizánháborúnak -, részben mert a nemzetközi közösség Afganisztán-politikájában nem tapasztalható áttörés.
Ami ellen harcolunk
A terrorizmus az erőszak alkalmazásának, vagy az azzal való fenyegetésnek olyan stratégiája, melynek elsődleges célja félelem, zavar keltése és ennek révén meghatározott politikai eredmények elérése, vagy a hatalom megtartása. A félelemkeltés az erőszak minden formájának – a kocsmai verekedéstől a hagyományos hadviselésig – velejárója, segítője lehet, de a terrorizmus esetében ez a viszony fordított, az erőszak közvetlen áldozatai, kárvallottai legfeljebb csak szimbolikus kapcsolatban állnak az akció valódi céljával, kiválasztásuk másodlagos jelentőségű, legtöbbször véletlenszerű. A terrorizmus modern formáinak kialakulásában fontos szerepe van a tömegmédia létrejöttének, mely nemzetközi méretekben képes az embereket az erőszak sokkoló jeleneteinek részeseivé tenni, azok hatását felfokozni.
Sajnos ez vonatkozik Baghlan tartományra is, melyről tudnunk kell, hogy ISAF Parancsnoksága által kritikus helyzetűnek minősített 70 afganisztáni járás közül kettő itt található. Megítélésünk szerint a nemzetközi közösség akkor jár el a leghelyesebben, ha minden erejével arra koncentrál, hogy Afganisztán irányítását átadja maguknak az afgánoknak, illetve képessé teszi őket saját államuk tartós stabilitásának fenntartására. Lényegében ezt a politikát tette egyértelművé Barack Obamának az a 2009. december elejei bejelentése, hogy 2011 júliusában a nemzetközi közösségnek meg kell kezdenie kivonulását Afganisztánból.
Ez eddig nem sikerült…
Igen, az eddigi irányvonal egyik legnagyobb hibájának éppen azt tartják az elemzők, hogy a nemzetközi közösség nem építeni, hanem pótolni kívánta az afgán képességeket. Ezáltal viszont az afgánok nem lettek önfenntartók államiságuk stabilitásának fenntartásában.
Melyik az a háborús vagy veszélyeztetett gócpont a világban, amiben „számíthatunk” újabb háborúra, viszálykodásra?
Háborúk, katonai és fegyveres konfliktusok sajnos ma is nagy számban zajlanak a világban. Ezek legtöbbje olyan helyi konfliktus, amelynek megfékezésére egyszerűen nincs és nem is lesz ereje a nemzetközi közösségnek, így a legtöbb amit tehet, hogy igyekszik csillapítani e konfliktusok intenzitását, illetve politikai és gazdasági eszközökkel támogatja azokat az erőket, amelyek megkísérlik csillapítani a helyi konfliktusokat. Ilyen típusú helyi konfliktusokra a jövőben is számolnunk kell.
A nemzetközi közösség számára azonban elsősorban azok a konfliktusok jelentenek valóban komoly kihívást, amelyek túlmutatnak a helyi jellegen, s több országot, illetve régiót fenyegethetnek, illetve destabilizálhatnak.
Ezek azonban jól ismert konfliktusgócok – például a Közel-Keleten, Dél-Ázsiában és Afrika egyes térségeiben – ahol már most is jelen van a nemzetközi közösség, s igyekszik elkerülni a háborúk és fegyveres konfliktusok kiterjedését. Így bár nem kívánjuk megkerülni a kérdést, igen nehéz válaszolni arra, hol számolhatunk a jövőben háborúval. A világsajtó ma leginkább a Közel-Keleten – egész pontosan Irán kapcsán vizionál háborút, a mértékadó elemzők többsége azonban ezt nem tartja valószínűnek. Éppen abból kiindulva, hogy egy ilyen háborút vagy fegyveres konfliktust nem lehetne helyi szinten tartani, s óhatatlanul az egész térséget destabilizálhatná.
Ez viszont ma egyetlen ottani főszereplőnek – így Iránnak, Izraelnek és az Egyesült Államoknak – sem érdeke. Emellett sajnos nem zárható ki az sem, hogy a közeli jövőben tovább éleződik az egyébként is feszült helyzet Azerbajdzsán és Örményország között Hegyi-Kara bah hovatartozása kapcsán.
Hazánk nem számít veszélyeztetett országnak a terrorizmus terén. Nyilván tesznek Önök is előkészületeket. Mit csinálnak pontosan?
Magyarország nemzetközi összehasonlításban valóban nem tartozik a terrorfenyegetett országok közé. Megerősítik ezt a tényt azok a nemzetközi adatbázisok, amelyek az egyes országok ter-rorfenyegetettségét „mérik”. Így az Európai Rendőrségi Hivatal (Europol) 2007 óta évente kiadott EU Terrorism Situation and Trend Report (TE-SAT) című kiadványa, vagy az amerikai Nemzeti Terrorellenes Központ (National Counterterrorism Center – NCTC) adatbázisa, melyekben hazánk az elmúlt öt év során mindössze 3-4 áldozatok nélküli merénylettel szerepelt. Mindez nem jelenti azt, hogy teljesen mentesek lennénk a terrorizmustól. Magyarországon nagyjából attól az időponttól létezik modern politikai terrorizmus, amikor az első Molotov-koktélokat egy pártszékházra dobták, illetve támadásokat intéztek politikusi ingatlanok ellen.
Mire gondol pontosan?
A Magyarok Nyilai ügy azért fontos, mert ha bebizonyosodnak az ellenük felhozott vádak, akkor kijelenthetjük, hogy Magyarországon – az egyéni terroristák mellett –, bár csak sporadikus formában, de megjelent a szervezett jellegű politikai terrorizmus is, s ez minőségi változást jelenthet. Hazánkban tehát van politikai terrorizmus, de egy ország terrorfenyegetettsége szempontjából a döntő kérdés az, hogy mekkorának érezzük ennek a veszélyességét? Ezt mindenhol a társadalom dönti el. Magyarországon pedig az emberek túlnyomó többsége egyértelműen nem érzi komoly veszélynek a terrorizmust. S tegyük hozzá: joggal.
Magyarok Nyilai? Roppant érdekes.
Magyarország terrorfenyegetettsége kapcsán egyébként érdemes különbséget tenni a külső azaz nemzetközi és belső, vagyis a hazai terrorfenyegetettség között. Az említett Magyarok Nyilai szervezet sajátosan magyar képződmény, létrejöttében és működésében is elsősorban belpolitikai és szociális okok játszottak szerepet. A hazánkat kívülről érő terrorfenyegetések kapcsán mind a hazai, mind a külföldi források alapvetően egyetértenek abban, hogy Magyarország nem elsődleges célpontja a nemzetközi terrorszervezeteknek, s ezen az afganisztáni szerepvállalás sem változtatott lényegesen.
Hazánk a nemzetközi terrorizmussal – és a finanszírozását biztosító szervezett bűnözéssel – inkább, mint tranzitország, mint pénzmosási tevékenységek lehetséges helyszíne, illetve kisebb részben pedig, mint viszonylag nyugalmas „pihenőhely” kerülhet kapcsolatba.
Ha mégis bekövetkezne valamilyen terrorcselekmény, mit tudnánk tenni ellene?
A terrorizmus elleni fellépés a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően Magyarországon is három komponensből áll. A védekező, az emberek, a közélet, az épületek, az infrastruktúra sebez-hetőségének csökkentésére irányuló terrorizmus-elhárító tevékenységből, amiért intézménye¬sen a titkosszolgálatok és rendőrség intézményei felelősek.
Az offenzív, a terroristatámadásoknak a terroristák azonosítása, feltartóztatása és felszámolása útján történő megelőzésére irányuló terrorizmus-felszámoló tevékenységből, ilyen tevékenységre tartják fenn a készenléti rendőrség alárendeltségébe tartozó terrorelhárítók szolgálatot – TESZ. Végül a terroristatámadást követően kialakult helyzetek - katasztrófa illetve szükséghelyzetek - megoldását és stabilizálását célzó következménykezelő tevékenységből melyért elsősorban a katasztrófavédelem a felelős, de szükség esetén természetesen bevonhatóak a honvédség, és a rendőrség erői is.