Két hete válaszották meg a budapesti MSZP elnökévé, emellett a szocialisták főpolgármester-jelöltje. Horváth Csabával beszélgettünk MSZP-ről, pártja esélyeiről s persze az ingyenes BKV-ról...
2010. július 1. csütörtök 07:39 - Telkes Árpád
Az MSZP budapesti elnökeként hogy látja, szükség van-e az MSZP megújítására, s ha igen miként lehet ezt elérni?
Nagyon megtisztelő ez a cím, főleg egy ilyen időszakban, de ez munkát jelent, nagyon sok munkát. A választási eredmények tükrében, pedig még többet. Egy elnöknek először végig kell gondolnia, vezetőként milyen felelősséggel tartozik a közösség iránt. Az első intézkedéseim is ezen felelősség tükrében hoztam meg, de a munka dandárja még előttünk van.
Mennyire léteznek klikkek Budapesten, az MSZP-n belül?
Februrárban 82 százalékkal fogadta el a küldöttértekezlet – a legmagasabb döntéshozó fórum - a listát. Utána persze volt egy nagy zakó, aminek természetesen vannak politikai következményei és konzekvenciái, de ezt követően néhány héttel ezelőtt tartottuk a budapesti küldöttértekezlet, amely rendkívüli tisztújítást is elvégezte. Azonban ekkor is 80 százalék körüli egységet mutatott, mind az elnök személyét illetően, mind pedig az elnökséggel kapcsolatban.
Nem látom ezek alapján azt a klikkesedést és széthúzást amiről sokszor hallani lehet. Tény, hogy mint minden pártban és közösségben vannak olyanok akik részletekben, stratégiai vonalvezetésben másként látnak dolgokat. Erre hegyeztem ki elnöki beszédemet is, ezeknek a vitáknak helye van minden demokratikus pártban, de fontos, hogy ez a párton belüli fórumokan hangozzon el. Kívülről nem szabad látszani a vitáknak, hiszen az rombolja a közösségről alkotott képet.
Fotók: Fejér Bálint
Előkerülhet-e még csontváz más MSZP-s politikusok szekrényéből? Steiner Pál nevét emlegette a jobboldali média korrupciós ügyek kapcsán.
Ez egy abszurd feltételezés. Eddig az elmúlt években egy ilyen típusú hír sem volt. Miért pont Steiner Pál? Ezen az alapon bárki lehetne. Teljesen nonszensznek tartom.
Molnár Gyula XI. kerületi szocialista polgármester lapunknak azt nyilatkozta, Vágó Istvánt tudja elképzelni civil jelöltként, aki mögé az MSZP és az LMP is beállhatna. Mi a véleménye a főpolgármester-jelölés körüli kavalkádról?
Horváth Csaba
1999 óta a Magyar Szocialista Párt tagja, 2004 óta budapesti szervezetének alelnöke. 2002 óta országgyűlési képviselő, 2002 és 2006 között Budapest II. kerületének polgármestere, 2006-tól Budapest főpolgármester-helyettese volt. Az oktatás, a kultúra és az egészségügy tartozott felügyelete alá. 2009 szeptemberében Demszky Gábor főpolgármester őt bízta meg a BKV felügyeletével is. A céggel kapcsolatos 2009-es nyári botrány következményeinek felszámolása körüli egyet nem értés oda vezetett, hogy 2009. október 13-án az MSZP budapesti elnöksége megállapította, a Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) felmondta az MSZP-vel 2006-ban megkötött fővárosi koalíciós megállapodást, ezért felkérte Horváthot és Hagyó Miklóst, hogy november 20-áig mondjanak le főpolgármester-helyettesi tisztségükről. A tisztségből való távozása után Bajnai Gordon miniszterelnök Budapest kormánybiztosának nevezte ki. A 2002-es, a 2006-os és a 2010-es országgyűlési választásokon is pártja budapesti területi listájáról nyert mandátumot.
Szükséges rossznak tartom. Rosszízű az a kommunikáció, amit magával vonz. Azonban a jelenlegi helyzetben, egy ilyen választás után, amikor pártok nem tudják egyenként hozni azt az eredményt amit a szavazók elvárnak, különösen fontosnak tartom az együttműködés felvetését. Összefogással többet lehetne elérni...
Molnár Gyula más kritikával is illette Önt, miszerint csupán az MSZP meglévő szavazóit tudja megfogni. Mivel tudna korábbi SZDSZ szavazókat, vagy akár LMP-seket is maga mellé állítani?
Egy szocialista politikus legfontosabb feladata, hogy saját szavazóit meg tudja szólítani. Egy jó szocialista politikus pedig tud hozzátenni ahhoz, amit a pártja ad. Én eddig minden személyes megmérettetésen nagyságrendekkel többet tudtam hozni, mint amennyit a pártom. Például 2006-ban amikor egyéniben indultam, 27 százalékkal többet hoztam mint az MSZP-átlag. Ezzel a 176 egyéni körzetből én járultam hozzá a legtöbbel a listás szavazatokhoz. Ez akkor ősszel is ugyanígy volt.
Mivel szólítaná meg a nem baloldali szavazókat?
Látható a megszólításról amit a két forduló között alkalmaztunk 2010-ben, hogy sikeres. A volt liberális szavazók akik az első fordulóban még az LMP-re adták szavazatukat a második fordulóban már a szocialista jelöltekre voksoltak. Így sikerült Molnár Gyulának is 45 százalékot elérnie.
Még nem indult meg az érdemi kampány, így a jelöltek sem jöttek ki várospolitikai elképzelésekkel, egyelőre tehát csak pártpreferencia alapon lehet dönteni. Amint beindul a kampány, az emberek megismerik a jelölteket, személyiségüket, a programjukat és a csapat ami mögöttük van, szintén ad egy hangulatot.
Tarlós István a Fidesz főpolgármester-jelöltje. Amennyiben ő nyerné a választásokat, szakmailag, emberileg mennyire lenne megfelelő Budapest számára?
Anélkül, hogy megbántanám, mert magánemberként jó viszonyban vagyunk, nem tartom megfelelőnek a posztra. Saját magáról is deklarálja, hogy ő egy városüzemeltető. Egy tegnapi cikkében magánbeszélgetésünkre utalva írta, hogy egy „kazánfűtő”. Ebben a szerepben nem érzi magát rosszul, ne felejtsük, ez egy fontos szerep, hogy valaki meghúzza a csavarokat a kazánlemezeknél, megnézze van-e elég szén a fűtőtérben, azonban ez egy világváros esetében csak ennyi nem elég. Egy kerület polgármesterének sem elég ennyi teljesítmény. Budapestet 23 kerületével együtt kell látni. Ez egy komplex feladat, itt sok mindennek egyszerre kell teljesülnie. Budapest fejlődése, oktatása,kultúrája,egészségügye,közösségi terei, környezete a fiatalokkal kapcsolatos stratégiája,napi és hosszú távú feladatok jó minőségű előkészítése és megvalósítása-a város üzemeltetése mellett- egyaránt egy jó városvezető és csapata feladata.
Ha Budapest nem fejlődik megfelelően, nem eléggé vonzó, az kihatással van egész Magyarország gazdaságára. Ha Budapest nem nyújt megfelelő színvonalat, az nem csak a budapestieket érinti, hanem a magyar GDP-t is. Budapest az ország motorja és jövője, kulcskérdés, hogy ki és milyen szemlélettel vezeti ezt a várost.
A BKV ingyenessé tétele mellett továbbra is kitart? Gazdaságilag kivitelezhető?
Igen, kitartok emellett, de nem ez az egyetlen járható út, Budapest jövőjének tekintetében, nem ingyenességről van szó, hanem egy olyan új szemléletről, hogy azok akik terhelik Budapest levegőjét, fizessenek érte, és azt a pénzt mire fordítjuk. Én azt mondom fordítsuk fejlesztésre, a közösségi közlekedés fejlesztésére.. A gazdasági kivitelezéséről hamarosan megjelenik egy kiadvány, melyben részletesen is leírom, hogy lehet működővé tenni ezt a zöldek, civilek által is szorgalmazott javaslatot.
Több száz emberrel konzultáltam, politológusokkal, közgazdászokkal, politikához értőkkel és nem értőkkel a témában. A legfontosabb eszköz, az autós közlekedés és annak visszaszorítása a közösségi közlekedés javára. Ezen felül persze meg kell honosítani egy olyan közlekedési kultúrát, melyben egyenrangúként a biciklisnek, motorkerékpárosnak és a gyalogosnak is megvan a helye.
A dugódíj bevezetése adhatná az anyagi alapot a BKV ingyenessé tételéhez, vagy legalábbis a díjak csökkentéséhez. Ha zónákat alakítunk ki a belváros felé, és a zónaátlépések után 450 forintot szednénk be, akkor 500 ezer napi zónaátlépéssel számolva 250 millió forintos bevételt jelentene Évi 250 nappal számolva – a hétvégéket és szabadnapokkal nem számolva -, nemhogy a BKV költségeit fedezné az 56 milliárd forintos bevétel, még 13 milliárd forint maradna is fejlesztésre.
Június 7-én nyilatkozta: „Fogjunk össze, hogy a hülyeség áradata ne sodorja el a fővárost”, miként lehet ezt elkerülni?
Bárkinek van joga érdemi kritikát megfogalmazni, Budapesttel szemben is. Az viszont pikáns, ha Debrecen polgármestere írja le a fővárost. Ha valakinek nincs erkölcsi alapja arra, hogy egy szót is szóljon Budapesttel és polgáraival, vagy akár a debreceniekkel szemben, az éppen Kósa Lajos.
Az a Kósa Lajos, aki a budapestieknek effektíve 12 milliárd forintos kárt okozott egyetlenegy
mondatával, amit utána ő és a Fidesz kormányszóvivője következetesen fenntartott. Látszik, hogy a forint azóta nem tér magához, ma 216-218 forint között mozgott a frank, ezzel nem csak a fejlesztési hitelekkel rendelkező önkormányzatokat, hanem minden devizahitelest rendkívül nehéz helyzetbe hozott a Fidesz kampányfőnöke. Kósa Lajos elhíresült mondatának árából már negyedével lehetett volna a közösségi közlekedés díjait csökkenteni. Azaz egy bérlet nem 9800 forint volna hanem 7350. Tarlós István nagy hendikeppel indul ebben a küzdelemben, mert van egy hülyeségeket beszélő Kósája, aki sokat árthat neki a kampányban.