Nemzeti légitársaságunk nemzeti motívumokkal kifestett repülőgéppel népszerűsítené hazánkat. Az egyedülálló és példamutató kezdeményezéshez minden feltétel adott, a pénzt kivéve. Vajon mikor lesz meg a fedezet a festésre?
2010. július 20. kedd 16:25 - Páczai Tamás
Nincs pénz!
Egyedülálló kezdeményezéssel népszerűsítené hazánkat szerte a világban a Malév. A légitársaság az egyik repülőgépét nemzeti motívumokkal szeretné kifesteni. Mint azt a HírExtra
korábban megírta, a légitársaság egy nagyszabású repülőgép-festési pályázattal támasztotta meg a flottájába tartozó Q400 típusú repülőgépének külső, egyedi festését. A hónapokkal ezelőtt meghirdetett pályázat zsűrizését megtartották, a Malév szóvivője szerint a győztes pályamunkát is kiválasztották, csak az ünnepélyes eredményhirdetés várat magára.
A késlekedés oka a pénzhiány. Mint ismeretes, a légitársaság a kormányváltás körüli időszakban került vissza állami tulajdonba. A napokban Fellegi Tamás fejlesztési miniszter a MÁV mellett a Malévot minősítette a magyar gazdaság egyik "forró pontjának". Márton Attila, a Malév konszolidációjának levezetésére kinevezett miniszteri biztos július 20-ra ígérte a légitársaság gazdasági átvilágításának eredményeit.
Szerkesztőségünk tisztában van az ország és ezzel együtt nemzeti légitársaságunk
nehéz helyzetével. Magunk is belátjuk, hogy egy repülőgép újrafestése nem feltétlen élvez prioritást, sokkal égetőbb problémákat kell orvosolni a lehető legrövidebb időn belül.
Cici helyett páva
Mégis azt érezzük, hogy a nemzeti motívumokkal díszített repülőgépnek komoly üzenete lehetne a világ felé. Egyrészt országimázs-építés szempontjából lehetne hasznos, hiszen a feltűnő mintáknak köszönhetően sokak érdeklődését felkeltené a repülőgép, így várhatóan többen utaznának hazánkba, vagy többen ismernék Magyarország nevét.
Mint arról korábbi írásunk is szól, az elmúlt időszakban több légitársaság is erotikus elemekkel motivál reklámhadjáratában. Így például az orosz Aeroflot erotikus naptárral népszerűsít, egy másik orosz társaság pedig légikísérő kisasszonyait vetkőzteti majdnem pucérra egy reklámfilmben, hogy több utast csábítsanak a fedélzetre. De olyan esetekkel is találkozhatunk, ahol a repülőgépek törzsén bikinire vetkőzött stewardessek kacsintanak az utasokra.
Ezzel szemben is példamutató lenne, ha megvalósulna a Malév kezdeményezése. Kulturálisan és erkölcsileg is példát mutathatna a világ vezető nemzeti és fapados légitársaságainak egyaránt.
Nem olcsó mulatság
Az EU soros elnöksége:
Az EU Tanácsa soros elnökségét a tagállamok adják féléves rotációban, előre meghatározott, jelenleg 2020-ig érvényes sorrendben. Az elnökséget adó ország az adott félévben az uniós ügyeket illetően, de szélesebb értelemben is, az európai figyelem középpontjába kerül. Bár az elnökségi feladatok elsősorban technikai, szervezési jellegűek, és a Lisszaboni szerződés elfogadása óta bizonyos mértékben csökkentek is, egy ilyen féléves periódus még mindig komoly lehetőséget jelent az adott tagállam számára saját képességei felmutatására - vagy a kudarcra, amint ezt számos példa bizonyítja.
Forrás: Wikipédia.hu
Nézzük, mekkora összeget jelent egy utasszállító repülőgép befestése. Segítségért a fertőszentmiklósi Hungarian Aircraft and Technology & Service (
HATS), repülőgép karbantartással foglalkozó céghez fordultunk. Ügyvezetőjük elmondta, cégük csak kisrepülőgépek karbantartásával és festésével foglalkozik. Véleménye szerint egy 8-9 fős kisrepülőgép festése 20-25 ezer euróba (körülbelül 6-7 millió forint) kerül, ennek megfelelően egy körülbelül 10-120 fő befogadására képes utasszállító gép festése nagyságrendekkel nagyobb összegeket emészthet fel. Pontos árat a HATS ügyvezetője sem tudott mondani a HírExtra kérdésére, mint kifejtette, "nem olcsó mulatság egy ekkora gép teljes körű átfestése".
A Malév örülne
Felhívtuk Hegedűs Ádámot, a
Malév szóvivőjét. Kérdésünkre elmondta, hogy a légitársaság életében most nem ez a legégetőbb probléma, ugyanakkor a lehető leghamarabb szeretnék bemutatni a nyertes pályamunkát és ünnepélyes keretek között kihirdetni az eredményeket. Ettől függetlenül természetesen a Malév örülne, ha valamilyen módon sikerülne még idén pénzt találni a Q400-as gép festésére. Hegedűs is lát fantáziát abban, hogy az új köntösbe bújtatott repülőgép Magyarország imázsának motorjaként szárnyalhatna az égen.
Bízunk benne
Többszöri telefonálás után kiderítettük, hogy országimázs építés tekintetében a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium az illetékes szerv. Kérdésünkre, mely szerint tudnak-e a Malév repülőgép-festési pályázatáról és kívánnak-e érdemben foglalkozni vele, a következő választ kaptuk:
"A kormány ismeri és előremutató kezdeményezésnek tartja a Malév pályázatát. Magyarország nemzetközi megítélésének javítása aktuális kérdés, hiszen nyolc sikertelen év után, ugyanakkor az Európai Uniós magyar elnökségi féléve előtt állunk. Bár az ország gazdasági helyzete jelenleg szűk kereteket szab az imázs-kommunikációnak, minden érdemi kezdeményezést számításba veszünk. Bízunk benne, hogy hamarosan a Malév pályázatára is visszatérhetünk, erről a nyilvánosságot is tájékoztatni fogjuk."
A minisztérium nyilatkozata optimizmusra ad okot, kis szerencsével elkészülhet tehát a Q400-as gép nemzeti bundája.
"Én csak egy mezei sajtós vagyok"
Egy rövid, telefonos interjú keretében Márton Attila (a Fejlesztési Minisztérium Malév ügyekben kinevezett miniszteri biztosa) véleményét is szerettük volna megtudni, vajon hogyan látja a közeljövőt, ki tudják-e gazdálkodni év végéig az akár 150-200 millió forintba kerülő gépfestést. Többszöri megkeresés ellenére azonban nem sikerült időpontot egyeztetnünk a Minisztérium kommunikációs osztályán keresztül a biztos úrral.
Egy hétig tartó telefonos "mini csata" után sikerült a kommunikációs osztályon egy, saját bevallása szerint "mezei sajtóssal" beszélnünk. Az önszerénységben nem szűkölködő kommunikációs szakember elmondta, hogy a biztos úr nagyon elfoglalt, nem tud ilyen marginális kérdésekkel foglalkozni. Szerkesztőségünk türelmét kérte július 20-ig, amikor is lezárul a Malév pénzügyi átvilágítása és várhatóan egy sajtótájékoztató keretében Márton Attila nyilvánosságra hozza a vizsgálat eredményeit.
Válaszával nem elégítette ki szerkesztőségünket maradéktalanul, ezért idéztük a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) reakcióját felvetésünkre. A Fejlesztési Minisztérium kommunikációs osztályának munkatársa kérte a HírExtrát, hogy használjuk az FM nevében is a KIM nyilatkozatát, megtesszük:
"A kormány ismeri és előremutató kezdeményezésnek tartja a Malév pályázatát. Magyarország nemzetközi megítélésének javítása aktuális kérdés, hiszen nyolc sikertelen év után, ugyanakkor az Európai Uniós magyar elnökségi féléve előtt állunk. Bár az ország gazdasági helyzete jelenleg szűk kereteket szab az imázs-kommunikációnak, minden érdemi kezdeményezést számításba veszünk. Bízunk benne, hogy hamarosan a Malév pályázatára is visszatérhetünk, erről a nyilvánosságot is tájékoztatni fogjuk."
A Fejlesztési Minisztérium részéről adekvátabb véleményre július 20-a után számíthatunk.
Így vagy úgy, a HírExtra úgy érzi, az illetékes minisztériumok elkötelezettek a Malév repülőgép-festési pályázatának minél gyorsabb és látványosabb befejezése érdekében. A jelek szerint optimisták lehetünk: hónapokon belül egy szép, nemzeti motívumokkal díszített Malév-gép szárnyalhat Európa egén. Különösen fontos lesz ez, hiszen 2011 Január 1-től Magyarország az EU soros elnöke; a gépet haszálhatnánk akár elnökségi különképként is erre az időszakra…