Úton vannak a jövő mérnökei
Ahhoz, hogy élethű, emberi gondolkodást közel pontosan utánzó „robohaverok” legyenek segítségünkre nap-mint nap, képeznünk kell a jövő mérnökeit, tudósait. Kangyerka Andrással, a Budai Szakközépiskola tanárával beszélgettünk, aki a kollégáival karöltve kézbe vette a jövőnket.
2010. augusztus 17. kedd 12:25 - Győry S. József
A hazai szakképzés korszerűsítésében tevékenyen részt vállaló Dél-Budai TISZK (Térségi Integrált Szakképző Központ) az elsők között építi tantárgyi programjába a robottechnológiát.
A Lego Mindstorms NXT oktatócsomagjával
robottechnikai alapokat lehet a gyerekeknek megtanítani. A készlet tartalmaz egy 32 bites mikrokontroller kockát, ami természetesen LEGO formátumban van építve: ennek a segítségével lehet szervomotorokat működtetni, továbbá érzékelőket is rá lehet kapcsolni. Előnye, hogy sok programozási felületen nagyon könnyen programozható.
Hogyan került ez a „játék” a TISZK látókörébe?
"Szükségem van a ruhádra"
A robotok gyakori szereplői a sci-fi filmeknek, könyveknek, sorozatoknak. Feltűnhetnek gonosz szerepben, az emberiség elpusztítására törekedve, de találunk jó robotokat is. Isaac Asimov műveiben jelent meg először a robotika három törvénye. A robotokkal kapcsolatban általában két fő kérdés foglalkoztatja a szerzőket: milyen erkölcsi problémákat vet föl, ha a jövő robotjai tudattal és személyiséggel fognak rendelkezni, illetve elképzelhető-e, hogy egyszer a robotok fejlettebbé válnak az embereknél és átveszik az uralmat a világ fölött?
Két évvel ezelőtt létrehoztunk kisebb munkacsoportokat, amelyeknek az volt a célja, hogy a gyerekeket szórakoztatva megismertessük a műszaki területek sokféleségével. Tájékozódtam, hogy mi lehetne az az oktatási eszköz, amivel egyaránt megismertethetjük a műszaki területeket, programozást, elektronikát, elektrotechnikát is, végül így választottuk ki a LEGO termékét.
Hogyan kívánják bevezetni a tananyagba ennek az eszköznek a használatát?
Még 2006-ban kezdtünk gondolkodni ennek a programnak a megvalósításán. Jelen pillanatban az a feladatom a nyári szünet alatt, hogy az eddigi tapasztalataink alapján létrehozzak egy tananyagként használható csomagot.
Részben nyomtatott, részben netes alapú segédletről beszélünk, aminek a segítségével 9-10-es műszaki szakközépiskolások képzésében tudunk segíteni. Szándékunk szerint az anyag a későbbiek folyamán kiválóan használható szakmai alapozásra.
Melyik iskolákat érinti a program, valamint mekkora anyagi bázissal rendelkeznek a céljuk megvalósítására?
Jelen pillanatban egyetlen iskolát érint a program, ez a Budai Középiskola. Az eszközmennyiséget az iskola saját forrásából vásárolta meg, de a következő tanévtől szeretnénk kiterjeszteni a programot a TISZK további iskoláira is, amelyhez szeretnénk támogatókat találni. Pillanatnyilag is kapcsolatban állunk további négy szakközépiskolával is, akiknek az együttműködésére számítunk a későbbiek folyamán.
Értesüléseink szerint a szakmafejlesztési tervük megvalósítására az EU százszázalékos támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, pályázati úton elnyert 226 millió forint felhasználásával nyílt lehetőségük.
Nagyjából két éven keresztül, tíz munkacsoporttal dolgoztunk, nagyon sok előre meghatározott feladatban működtünk együtt. Minden iskolának volt egy képviselője illetve egy koordinátora, valamint nyolc másik munkatársa. Hat iskolával számolva hatvan fő dolgozott együtt, másfél évig ezen a külön feladaton is dolgozniuk kellett, aminek volt egy dotációja. Nem ennek az egyetlen projectnek voltak ekkora költségei.
Jelen pillanatban mire használjuk a robotikát? Mennyire elképzelhetetlen az életünk nélküle?
Nagyon sokat beszéltem autós illetve épületgépész kollégákkal, akiket a Toyota cég támogatott, ebből eredően Igen komoly eszközparkkal rendelkeznek. A kollégák szakterületéből nagyon sok minden megjelenik a LEGO - robot által nyújtott lehetőségekben. A robotikát itt ipari összefüggésben kell gondolni, én magam is dolgoztam a pedagógus pálya mellett az autóiparban mint villamosmérnök, tehát ezeket a berendezéseket, technikákat igen jól ismerem.
Durván két évvel ezelőtt megkeresett a Volvo magyarországi képviselete egy képzési együttműködéssel kapcsolatban. Ezekben az autókban is 8-10 célszámítógép működik, az órán a gyerekekkel is ehhez hasonló eszközöket készítünk.
Egy egyszerű lánctalpas járműnek az a feladata, hogy navigációs útvonallal akadályokat kikerüljön és eljusson az egyik célból a másikba: az autóiparban ez mind-mind jelen van. Méréssel és adatgyűjtéssel is próbálkoztunk: a lánctalpast elküldtük egy helységbe, ahol hőmérsékleti adatokat gyűjtött.
A robot segítségével megmértük a másik szobában lévő pohár víz hőmérsékletét, majd a robot visszatért hozzánk és a kapott adatokat feltöltötte egy
számítógépre. Mérnöki munkám miatt látom, hogy a szakmában ezek a dolgok léteznek és működőképesek.
Mi a céljuk, mire szeretnék megtanítani a középiskolából kilépő gyerekeket?
Olyan gyerekeket szeretnénk képezni, akik tisztában vannak a modern technikával és nem a tíz évvel ezelőtti, vagy még régebbi lehetőséget ismerik. Az automatizálás egy nagyon erős, meghatározó irány, ezért tűnt jó választásnak a Lego Mindstroms NXT oktatócsomag.