2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Vissza a szent könyvek égetésének korába

Kissé felháborító módját választotta egy amerikai pap a WTC ikertornyai elleni akcióra való emlékezésnek. Korán-égetés utoljára VII. Kelemen pápa idején, a setét középkorban volt.
2010. szeptember 11. szombat 12:34 - Hassan Szihám
Civilizációk összecsapása
1993 nyarán látott napvilágot Samuel P. Huntington amerikai professzor Civilizációk háborúja? című tanulmánya, melyben először fejtette ki feltevését, az ún. „civilizációs paradigmát”. Eszerint a Szovjetunióval folytatott hidegháború után kirobbanó legsúlyosabb konfliktusok forrásai az egyes népcsoportok közti civilizációs különbségek lesznek. Ezek közül elsősorban a Nyugat és az iszlám világ összeütközését tartja a legaggasztóbbnak. Rámutat, hogy e két kultúra szembenállása már tizennégy évszázados múlttal rendelkezik.
Több száz Korán-példányt égetne el egy pap és maroknyi gyülekezete Floridában a szeptember 11-ei terrortámadás kilencedik évfordulóján. Bár országos-, sőt, világszintű felháborodást váltott ki a terv, az iszlamofóbia jelensége érezhetően terjed a Nyugaton.

Gondolhatunk itt a Ground Zero mellé tervezett iszlám kulturális központ elleni heves tiltakozásokra, a Mohamed prófétát csúfoló karikatúrákra vagy a franciaországi mecsetek elleni támadásokra. Ez a mostanra gyűlöletté fokozódott szembenállás nem újkeletű, körülbelül az iszlám megszületésével egyidős.

Vissza a jövőbe


A nyugati ember évszázadok során meggyökeresedett sztereotípiákat használ, vagy általánosít. Utánanéztünk milyen háttere, hány évszázados múltja van a Korán-égetésnek, illetve a muszlimok elleni diszkriminációnak és gyűlöletnek.

Akbar Ahmed, a cambridge-i egyetem professzora három szakaszt különböztetett meg a nyugati és az iszlám civilizáció viszonyában. Az első az iszlám keletkezésétől kb. a törökök visszaszorításáig tart, a második az európai gyarmatosítás időszakára tehető, a harmadik pedig a neodzsihád kifejezéssel fémjelezhető leginkább.

„Az Isten arcul csapása”

A keresztény Európa a kezdetektől képtelen volt objektívan szemlélni az iszlámot. Az új vallás ugyanis rögtön létrejötte után hihetetlen gyorsasággal tört előre, így veszélyt jelentett Európára. Ezt erősítette tovább a keresztes hadjáratok kudarca, majd később az oszmán törökök több évszázados fenyegetése. Talán ez volt az oka, hogy az intolerancia valójában inkább a kereszténység hozzáállását jellemezte.

A pápák többször is bevezették a hátrányos megkülönböztetés politikáját a kereszténység határain belül élő más vallásúakkal szemben. Megkülönböztető ruházatot kellett viselniük, közhivatalt nem vállalhattak, keresztény ünnepek alkalmával nem lehettek az utcákon, a keresztények nem érintkezhettek velük, nem ülhettek velük egy asztalhoz, nem tehettek szolgálatot az ő házuknál, nem kereskedhettek velük.

A XIV. század elején V. Kelemen pápa már úgy vélekedett, hogy "az iszlám jelenléte keresztény földön az Isten arcul csapásával egyenlő". A spanyol inkvizíció közel 300 éven át üldözte a muszlimokat Granada visszafoglalása után. Az első Korán égetést pedig 1530-ban VII. Kelemen pápa rendelte el, mikor az oszmánok már egész Európát fenyegették.

Európa ráült a Közel-Keletre

Azt hisszük manapság, hogy a Nyugat-ellenes érzület az iszlám velejárója, holott a jelenség újkeletű. Az iszlám világ nagy része tulajdonképpen a XIX. századi kolonizáció során találkozott először szemtől szembe az európai civilizációval. A keresztes háborúk ugyanis nem érintették az egész térséget.

A gyarmatosítók nem akkor követtek el végzetes hibát, mikor saját politikai érdekeiknek rendelték alá az országokat. Sőt, az arabok jelentős része eleinte lelkesedett a modernizációs törekvésekért. Ott vetették el a sulykot, amikor eszmei-ideológiai síkon is irányítani akarták a térséget. A helyi hagyományokkal nem törődve az arabokra akarták kényszeríteni az európai szokásokat, életvitelt.

A kolonizációt legtöbbször erőszak és az iszlámmal szembeni megvetés kísérte. Innentől kezdve jelenti a muszlimok számára a Nyugat az istentelenség, az igazságtalanság és a dekadencia megtestesítőjét. A helyiek úgy érezték, elveszítik gyökereiket, így önazonosságukat is, melyet a vallással akartak megőrizni. Így az európaiaknak „köszönhető” végsősoron a muszlim egységtörekvés, a pániszlamizmus is.

Az új ellenség kikiáltva

Az 1990-es évek elején fokozták a problémát a mérvadó politikusok felelőtlen kijelentései. Például Willy Claes NATO-főtitkár 1995-ben az iszlámot nyilvánította elsőszámú veszélyforrásnak a poszthidegháborús helyzetben. Nem sokkal később felmérést végeztek az amerikaiak körében: 61 százalékuk szerint jelentett az iszlám feléledése közvetlen fenyegetést.

Pár évvel ezután, id. Bush elnök „keresztes hadjáratot” hirdetett a „Gonosz” ellen. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy amíg a politikusok nem ismerik fel a történelmi összefüggéseket, nem születhet béke. Sőt, a médiával karöltve egyaránt okozói a két civilizáció közti viszony elmérgesedésének. A média ugyanis sokszor hiányos, pontatlan, egyoldalú, torzított híreket közöl, melyek megerősítik régi előítéleteinket.

Ilyen eset volt például az 1989-es Salman Rushdie-ügy tálalása a sajtóban. A nyugati média az egész iszlám világgal azonosított iráni vallási vezető, Khomeini ajatollah „halálos ítéletét” tette közzé. Arról azonban mélyen hallgatott, hogy a kicsit később megrendezett Iszlám Konferencián majdnem az összes tagállam szembehelyezkedett a határozattal.

A neodzsihád és a média összecsókol


Természetesen ez a másik oldal egyes vezetőire is vonatkozik, mint például Szaddam Husszeinre is, aki több ízben dzsihádra szólította fel az iszlám világot. Ekkor vált az iszlámkép meghatározó tényezőjévé ez a fogalom, melyet tévesen „szent háborúként” szoktak fordítani.

A „dzsihád” szó jelentése valójában erőfeszítés, törekvés. Erkölcsi, szellemi, spirituális és fizikai értelemben egyaránt. A fizikai erőfeszítés eredetileg az iszlám hit terjesztése révén végbemenő világhódító háborút jelentette. Felfogásuk szerint ugyanis a világbéke megteremtésének feltétele az egész világ iszlám hitre térése.

Mára azonban már mást jelent, már nem kötődik a Koránhoz, ezért is nevezik inkább neodzsihádnak. Korunk terroristái a hitetlenek elleni hadviseléssel azonosítják a dzsihádot, akik valamiféle ideológiai alapot keresnek tevékenységük igazolására. Magyarul, a terroristák a Korán szavait kiforgatva terjesztik gyilkos eszméiket.

Európa azonban nem csak a dzsihád fogalmának félreértésekor követ el hibát, hanem amikor gondolataiban homogenizálja az egész iszlám világot. Ha már az idő kerekét nem lehet visszaforgatni, a Nyugat legalább a hozzáállásán változtasson ahhoz, hogy a két civilizáció kapcsolata ne romoljon tovább.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gondolataink témában
Szívesen látná Orbán Viktort köztársasági elnökként?
Szó sem lehet róla
Jobb lenne, mint miniszterelnökként
Teljesen hidegen hagy
Csak, ha nincs más elfogadható jelölt
Igen, alkalmas a posztra
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását