2024. november 23. - Kelemen, Klementina

A magyar borzalmas néző

Zsolt Péter, médiapszichológussal beszélgettünk. A témánk a kereskedelmi csatornák, a konklúzió pedig egy újabb kérdést vet fel.
2010. szeptember 14. kedd 19:06 - Győry S. József
Miért lehet célja a hazai kereskedelmi csatornáknak akár igénytelen műsorokat produkálni? Vagy mégsem igénytelenek ezek a produkciók?

József Attila
A "nagyok" figyelmébe
Etess, nézd - éhezem. Takarj be - fázom.
Ostoba vagyok - foglalkozz velem.
Hiányod átjár, mint huzat a házon.
A tömegkultúrában épp úgy, ahogy a magasban készülnek igénytelen és igényes alkotások. A kereskedelmi csatornáknak nem az igénytelenség a célja, hanem a nézettség, ezt tudjuk. A szakmailag igénytelen műsorok olcsóbbak, ezért ezen a téren ritkán rosszak a nagy kereskedelmiek. Hibát inkább etikai szinten vétenek, néha a fogyasztók komplexitás igényeit mérik fel rosszul - magyarul butábbnak gondolják őket a kelleténél -, máskor azt hiszik, hogy csak az alapösztöneiket piszkálva tudják felkelteni az érdeklődésüket.

A kereskedelmi csatornákat, ahogyan az elnevezésük is mutatja, az anyagi haszon produkálja. Kicsit naivan: miért jó ez nekünk?

Az esztétikai és irodalmi produktumok hármas nyomás alatt vannak. Az egyik a kritikusok tanult köre, a másodikat maguk az alkotók, a harmadikat pedig a tömeg alkotja. Mindegyiknek megvan a maga funkciója. A tömegnél az, hogy az érthetőség, a befogadhatóság, az aktualitás értéke megszülessen egy alkotásnak. A pénz az, ami méri a tömeg befogadási hajlamát.

Több csatorna közül választhatunk, a nézettségmérés eredménye mégis azt tudatosítja az átlag magyarban, hogy a kereskedelmi csatornák a legnézettebbek. Mit gondol, mennyire befolyásolhatják a csatornák a statisztikákat?

Nos, ez összeesküvés-gyanús kérdés, de vannak példák a világban, amelyek megalapozzák, gondolok a világgazdasági válságban a hitelminősítőkre, a H1N1 járvány kapcsán a gyógyszer gyártókra. Azt kell megnézni ilyenkor, hogy van-e valódi verseny a minősítők közt, és hogy mekkora az anyagi függésük, mi a presztízsveszteségük kockázata, s milyen a múltjuk.

A statisztikát készítőnek csak rövidtávú haszna származhat abból, ha nem valós eredményekkel rukkol elő. Egyébként ezek a cégek folyamatosan jelzik a nagy kereskedelmiek nézettségének csökkenését is.

Szokás azt mondani, hogy a média - így a televíziós csatornák is - kielégíti az emberek igényeit. Mennyiben elégítik ki az emberek a médiumok igényeit?

Az emberek nem annyira kielégítik, mint inkább korlátozzák a médiumokat. Épp a nézéssel, olvasással. Szóval a ki kinek kiszolgáltatott vitában mindkét oldalnak lehetnek érvei.

Milyen televíziónéző a magyar?

Borzalmas. Főleg azért, mert nagyon sokat nézi ahelyett, hogy a barátaival lenne. A vacsoracsatát például nem nézni kéne, hanem csinálni.

A témával kapcsolatban megkérdeztük az RTL Klubot, Árpa Attilát és a nézettségmérő céget is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását