2024. november 22. - Cecília
Szeptember 14-én egy felújítással indul az Operaház 2010/2011-es évadja, mégpedig Boito Mefistofele című operájával. Az előadás előkészületeiről a rendezővel, Kovalik Balázzsal beszélgettünk.
2010. szeptember 14. kedd 07:34 - Szabó Noémi
Kovalik Balázs rendező
1969-ben született Budapesten.
A Budapesti Őszi Fesztivál művészeti vezetője, a Magyar Állami Operaház volt művészeti igazgatója.
A színpadi pálya kisgyerekkorától fogva vonzotta; egy időben cirkuszi bohócnak is készült. 1987-től a Nemzeti Színház Színiakadémiáján tanult, majd 1991-től a Magyar Állami Operaház rendezőasszisztense. 1990-ben részt vett a Holló Színház megalakításában.
1993-tól Münchenben az August Everding Bayerische Theaterakademie / Hochschule für Musik und Theater München rendező szakos hallgatója volt. Még főiskolásként, 1995-ben kérték fel Puccini Turandot című operájának színre vitelére a Szegedi Nemzeti Színházban: az előadást éveken át sikerrel játszották.
1997-ben diplomázott, s attól az évtől fogva vezeti a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem opera tanszakát. 2001 után vendégdocens a lipcsei Zeneművészeti Egyetem opera szakán, 2003-tól pedig a berlini Művészeti Egyetem opera szakán.
"Az előjáték dübörgő recsegései és rezes visszhangjai azonnal a végtelen térbe ragadnak bennünket; és a végén a hangszerek roppant zengése, miközben az éggel dacoló ördög füttyei vakmerően kigúnyolják a nagyszerű tetőfokokat, borzongással tölti el a hallgatót." /G. B. Shaw, 1889/

Ki gondolná, hogy ez a pár sor egy olyan előadásról szól, mely az első bemutatóján irdatlan nagyot bukott, aztán némi átdolgozás után hatalmas sikert aratott.

Most elért Budapestre is Boito: Mefistofeléje, így a Magyar Állami Operaház közönsége is véleményezheti a művet. Igaz, nem a XIX. században Boito dirigálása mellett, de ez a szerző saját belátása alapján sem sajnálandó tény.

Még a bemutató előtt, de már a próbafolyamat végén, a budapesti előadás rendezőjével, Kovalik Balázzsal beszélgettünk.

Szegeden már 1997-ben rendezted a Mefistofelét. A mostani előadásban mennyire jelenik meg ugyanaz a rendezés?

Tartalmát tekintve. Ami annyit jelent, hogy maga a koncepció, a gondolatiság, amit a darab mélyén látok az azóta sem változott. Inkább maguk a megjelenési formák, a víziók lettek kicsit sarkosabbak. A szegedi előadást esetleg játékosabbnak nevezhetem, az picit közelebb állt a vásári komédia világához, noha nem az volt. A mostani kicsit szikárabb, kicsit keményebb, kicsit durvább, talán kicsit felnőttebb. Végül is azóta mégiscsak eltelt tizenhárom év.

Budapesten mikor játszották utoljára a darabot?

A Margitszigeten ment a hetvenes években egyszer, azt megelőzően pedig 1886-ban.

Milyen felfogásban rendezed a mostani Mefistofelét? Modern, vagy klasszikus lesz a darab?

Az a klasszikus rendezés, ha a szereplő korhű ruhában van? Vagy az a modern ha maiban? Ha így nézzük, akkor a szereplők mai ruhában lesznek. Egy fantasztikus víziót állítok színpadra. De azt mondhatom, hogy általában a rendezéseimhez hasonló esztétikai ízlésvilágot képviseli majd a produkció.

És mennyire lesz monumentális?

Nem tud nem monumentális lenni, ugyanis a szerző nem kamaraművet, hanem hatalmas víziókat írt. A Mefistofele prológusa a mennyországban kezdődik szeráfok, kerubok, angyalok táncával, zenéjével és énekével, de az este folyamán hatalmas balett jelenetek is helyet kapnak. Valamint a százfős kórus mellett több mint húszfős gyerekkórus lép fel a produkcióban. Szóval irgalmatlanul sok ember áll a színpadon az este folyamán.

Milyen szempontok alapján döntöttél a szereplőválogatáson?

Az operákban alapvetően a fő szempont az, hogy ki tudja elénekelni a szerepet. Ez eléggé leszűkíti a lehetőségeink számát. Egy prózai színházban például egy férfi szerepet játszhat akár nő is, ezért ott sokkal nagyobb a lehetőségek tárháza.

A klasszikus operajátszásnak az az érdekessége – kicsit hasonlít talán az akrobatákhoz is – hogy ezek a szerepek nem csak szerepek, hanem nagyon nagy fizikai és technikai tudást igénylő produkciók is. Vagyis ezeket a hangokat el kell énekelni, úgy ahogy írva vannak, valamint hallhatónak kell lenniük, ehhez pedig megfelelő decibelt kell tudnia produkálni az énekesnek.

Ezért minden darabnál szempont, hogy milyen volument kíván meg a szerző. Egy hatalmas zenekart áténekelni kisebb hanggal életveszélyes, ahogy egy kamaraibb jellegű darabot nagy hanggal előadni néha olyan, mint az elefánt a porcelánboltban.

Csak a hangi adottságok számítanak?

Hangerő, énektudás ide vagy oda, mostanra már fontos szempont a külső is. Addig, amíg a hatvanas, hetvenes években az operanéző elfogadó volt az alkatilag nem olyan tipp-topp énekesekkel szemben, mára ez a média miatt megváltozott. A közönség már másfajta elvárással tekint rájuk.

Sajnos vagy nem sajnos, de sok énekes pontosan emiatt elkezdi különböző fogyókúrákkal gyötörni magát, melyek következtében vannak, akik elveszítik a hangjukat, hiszen megváltozik a testfelépítésük, az izomzatuk és ez kihat az énekes hangszerére is. Ez egy nagyon nagy kihívás a mai operaénekesek számára.

Gyorsan megtaláltad a darab kvalitásaihoz passzoló szereplőket?

Ez nem gyorsaság kérdése. Én ugye teljes mértékben ismerem a magyar énekes generációt, mert az elmúlt tizenévben magam neveltem ki jó néhányat. Pontosan tudom, hogy mi a választék, éppen ezért az ember eleve már bennük gondolkodik. Magyarország, Budapest még nem engedheti meg magának, hogy nemzetközi gárdát állítson ki, általában azokat keressük, akik itthon vannak, és ott vannak a ház körül.

Nyakunkon a bemutató. Hogy állnak a próbafolyamatok?

Mindig nehéz végigvinni egy produkciót, mert egyrészt ez egy személyes küzdelem is, másrészt egy ekkora apparátust összefogni nagyon sok erőt és energiát kíván. De már csak egy főpróba van hátra, utána pedig uzsgyi.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását