A BKV kizsigerelten, elszegényedve koldul használt buszokért
A BKV felfrissíti elavult járműparkját. A használt közlekedési eszközök előnyeiről és hátrányairól Nemecz Gábort, a BKV Zrt. fejlesztési és beruházási igazgatóját kérdeztük.
2010. szeptember 28. kedd 12:04 - Fontos Erzsébet
Mennyi villamossal és trolival bővül a meglévő járműpark?
Egy kis teszt az asztalfióknak
A Szegedi Közlekedési Társaság által fejlesztett trolibuszt tesztel a BKV szeptember 27. és október 3. között a 80-as és a 80A jelű járatok vonalán; a járművet ingyen használhatják a budapestiek.
www.mtv.hu
Forrásaink korlátozottak, így új tömegközlekedési eszközök beszerzéséről az idei évben nem beszélhetünk. Ennek ellenére egy nagyon kedvező lehetőség adódott, ezért a járműparkunkban a már meglévő TW6000 villamosokhoz további tizenhat darabot szerezhetünk be. Ezek a járművek használtak, melyeket Hága városából hoznak.
Mikor kerülnek használatba az említett tömegközlekedési eszközök?
Ezeket a közlekedési eszközöket honosítani kell és a budapesti üzemeltetési körülményeknek megfelelően kell átalakítani. Mindez időt vesz igénybe. Így előreláthatólag 2011 első negyedévében lehet majd használni a járműveket.
Számos híradás szólt arról, hogy rengeteg buszt kritikán aluli állapotban üzemeltetnek. Miért kifizetődőbb még mindig használt buszokat venni újak helyett?
A BKV autóbuszparkja közel ezernégyszáz buszból áll. Ezeknek több mint hatvan százaléka megérett a cserére, mert kiöregedtek, elhasználódtak. Kollégáim minden erőfeszítést megtesznek annak érdekében, hogy ezek a járművek biztonságosan részt vehessenek a közösségi közlekedésben.
Ilyen életkorú járműveknél óhatatlan, hogy előfordulnak meghibásodások, melyek bosszúságot okoznak az utazóközönségnek. A meglévő, nagyszámú autóbuszok újakra történő kiváltását a BKV önerőből nem tudja finanszírozni. Ennyi pénzünk nincsen. Erre átmeneti megoldás: a jó állapotú és kedvező vételárú, használt járművek beszerzésére.
A BKV abból a tízmilliárd forintból vásárolna, melyet a tulajdonos főváros rendkívüli támogatásként utalt át az év elején?
Az említett összeget a főváros minden évben a BKV beruházásainak finanszírozására biztosítja. Ilyen értelemben nem minősül rendkívüli támogatásnak ez a tízmilliárd forint. Ez a forrás olyan fejlesztésre vonatkozik, ami akár a járműpark fejlesztését vagy az infrastruktúra fenntartását érinti.
A NABI Kft. Sirius nevű, környezetbarát autóbuszokat gyárt. Hazai gyártmányú busz,olcsóbb, mint a kínai és a nyugati-európai vetélytársai. Miért nem ilyen eszközöket vesz a BKV?
A BKV, és személy szerint én is örülök azoknak a hazai fejlesztéseknek, melyeket a közelmúltban a buszgyártás tekintetében megtapasztalhattunk. Eszközparkunk olyan állapotban van, hogy évente körülbelül ötvenmilliárd forintot kellene ráfordítani arra, hogy a szolgáltatási színvonalunkat megfelelően fenntartsuk. Ezzel szemben mindössze tízmilliárd forint áll rendelkezésünkre.
Szeptember 27. és október 3. között szegedi trolikat tesztel a BKV. Ha az utazóközönség elégedett lesz a járművekkel, akkor vásárolnak a gyártmányból?
Egy trolibusz tesztelése folyik jelenleg is. Az utasokon kívül a járművezetőink, illetve a karbantartó személyzetünk véleményét is meghallgatjuk. A pénzügyi helyzetünk nem teszi lehetővé, hogy új trolibuszok megvásárlásában gondolkozzunk, lévén ezek az autóbuszok lényegesen drágább beszerzésűek.
A most bonyolított tesztek hasznosak, hiszen direkt módon sikerül az utazóközönség elvárásait, illetve észrevételeit feltérképeznünk. A BKV közpénzekből gazdálkodó szervezet. Mindenképpen közbeszerzési eljárást kell kiírnunk az új járművek beszerzéséhez.
A Szegedi Közlekedési Társaság számos módot felhasznál a járműpark felújítására. A BKV miért nem követi ezt a példát?
Az SZKT-nál alapvetően trolibuszok és villamos járművek előállítását végzik. Nyilvánvalóan mindig, minden lehetőséget és körülményt mérlegelnünk kell.Igyekszünk azokkal a lehetőségekkel élni, amiket a piac felkínál. Sajnos számos, kevésbé korszerű és lényegesen rossz állapotú villamos járművekkel rendelkezünk. Mi ezt az útját választottuk a járműpark életben tartására és egyben megfiatalítására.