Miért nem kellenek az Alstom metrókocsijai?
Több tízmilliárdot bukhat az állam az Alstom metrókocsik mizériája miatt. Az uniós támogatás is veszélybe került, miközben még mindig nem tiszta, miért nem jók nekünk a francia cég szerelvényei.
2010. október 19. kedd 12:45 - Gedei Szilárd
Ha nem Alstom, akkor...
Hét másik cég is szerette volna annak idején megkaparintani a végül a francia Alstom győzelmével zárult tendert. A szintén francia Bombardier, az olasz Ansaldobreda, a spanyol CAF, a kínai CSR, az orosz Metrovagonmash, a dél-koreai Rotem és a német Siemens is hiába pályázott akkor. Lehet, hogy kapnak egy újabb lehetőséget?
Nemet mondtak az Alstomnak. Megint. A Nemzeti Közlekedési Hatóság
másodszor, immár jogerősen is elutasította a francia Alstom cég fellebbezését a kettes metró szerelvényeinek nem megfelelő típusengedélye miatt.
Mint ismeretes, a francia céggel 2006. május 30-án köttetett meg az a szerződés, mely a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására vonatkozott. A megállapodás szerint az Alstom huszonkét szerelvény elkészítését vállalta a 2-es vonalra 150 millió euróért, valamint tizenöt, majd később hét teljesen automata szerelvényt a 4-es vonalra nem kevesebb mint 114 millió euróért.
Csak nekünk nem jó az Alstom?
Az Alstom öt kontinens ötven városában van jelen fejlesztéseivel a föld alatt:
világszerte több mint háromezer metrókocsijuk szállít utasokat. Az 1928-ban alapított francia cég ráadásul már szerzett tapasztalatot régebbi, orosz típusú metrókra tervezett kocsik előállításában.
Varsóban ugyanis szintén orosz módra kivitelezett, majd természetesen új irányelveket szem előtt tartásával felújított metróvonalon futnak az Alstom kocsijai. A lengyeleknél korábban szintén orosz gyártmányú szerelvények közlekedtek, hasonlóan a budapesti metróhoz.
Nálunk akkor miért nem futnak majd Alstom-kocsik, sem a kettes, sem a négyes metró alagútjaiban?
A fék miatt húzták be a féket
Mert a "jogszabálytól eltérő fékrendszer egyenértékű biztonsági szintjének igazolása és dokumentálása megfelelően nem történt meg" - legalábbis ez áll a Nemzeti Közlekedési Hatóság
hivatalos állásfoglalásában.
A helyzet nem bonyolult. Az Alstom a hivatalos álláspont szerint rossz kocsikat akar a nyakunkba sózni. Az Alstom szerint azonban tökéletes, Európa-szerte bevált szerelvényeket hoznának. Több tíz milliárdról van szó, miközben előfordulhat az egészen elképesztő eshetőség: előbb lesz kész a négyes metró, mint a szerelvényei.
Vitézy: érthetetlen pazarlás
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője a HírExtrának elmondta, a legfontosabb kérdés az lesz a későbbiekben: a magyar állam le tudja-e zárni 2015-ig a négyes metró projektjét.
"De legalábbis el kell hitetni az Unióval, hogy képesek leszünk rá. Ha ugyanis nem tudjuk meggyőzni az EU-t, akkor bukjuk a teljes, 181 milliárdos uniós támogatást" - vázolta a helyzetet portálunknak Vitézy, aki azt is elárulta, szerinte a négyes metróba álmodott automata szerelvényekre nincs szükség, sőt érthetetlen pazarlást jelentenének az így is szűkösre szabott metróépítési költségvetésben.
Az Alstomot tehát el kell hallgattatni, akár jogi, akár valamilyen más úton? Ki kell írni egy új tendert, majd az új győztessel tudatosítani kell: nem hibázhat?
Perelnek vagy sem?
A mostani jogerős döntés persze még nem feltétlenül jelenti a történet végét. A francia cég mindenesetre most kivár. Nem tudják, érdemes lenne-e tovább harcolni egy olyan projektért, amit már nem akar senki a megrendelő magyar fél részéről.
Az Alstom egyébként korábban a magyar jogszabályok alóli mentességet is szerette volna elérni. A helyzetet pedig csak még bonyolultabbá teszi, hogy a franciák már megkaptak 30 milliárd forintnyi előleget a metrókocsik gyártásának költségéből.
Nem mellesleg a hírek szerint a kettes vonalra szánt 22 darab szerelvény mindegyikét legyártották - valószínűleg nem állnak el egykönnyen a pertől. Még akkor sem, ha Tarlós István, Budapest új főpolgármestere kijelentette:
nem háborúzni, hanem megyegyezni akarnak az Alstommal.
FIDESZ-KDNP NYOMORBA DÖNTÖ VÁLASZA
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
Szociális, Család-és Ifjúságügyért Felelős Államtitkárság
Lakossági Tájékoztatási és Tanácsadási Osztály
Iktatószám: 52604-1/2010. Ügyintéző:
Ruminé Szijártó Ildikó
Telefon:
Kocsis Tamás
Kocsis.Tamas@Mailbox.hu
Tisztelt Uram!
A Nemzeti Erőforrás Minisztériumba érkezett levelére az alábbiakban válaszolok.
Az ápolási díj a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról
szóló 1993. évi III. törvényben (Szociális törvény) meghatározott
rendszeres pénzellátás. A törvény szerint alanyi jogon jogosult a
hozzátartozó az ápolási díjra, ha súlyosan fogyatékos beteget ápol,
míg az önkormányzat döntése alapján, méltányosságból van lehetőség az
ellátás megállapítására a 18 év feletti tartósan beteg személy ápolása
esetén.
A Szociális törvényben meghatározott pénzbeli ellátások alapja az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, mely ebben az évben
28.500 FT. Az ápolási díj összege e mérőszám figyelembevételével attól
függ, hogy a beteg súlyosan fogyatékos, vagy tartósan beteg személy. A
törvény korábbi módosítási értelmében a fokozott ápolásra szoruló,
súlyosan fogyatékos beteg ápolása esetén az ápolási díj összege azonos
az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-val.
Az ápolási díj folyósításának időtartama alatt az ápoló nyugdíjszerző
szolgálati időt szerez, s ezen túlmenően járulékfizetés nélkül
jogosult az egészségügyi ellátásra.
Egyet értek Önnel abban, hogy hazánkban a szociális ellátások összege
- köztük az ápolási díj is- alacsony szintű, mely nem minden esetben
fedezi az ellátott megélhetését, ezért a szociális ellátórendszer más
eleméből (lakásfenntartási támogatás, átmeneti segély) szüksége annak
kiegészítése.
A kormányzat elismeri az ápolást végző személyek tevékenységét, de a
jelenlegi gazdasági környezet nem teszi lehető a szociális ellátások,
így az ápolási díj összegének emelését.
Kérem válaszom szíves elfogadását, sajnálom, hogy kedvezőbb választ
nem adhattam.
Budapest, 2010. július 21.
Üdvözlettel:
Dr. Veres Gábor
osztályvezető
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
A FIDESZ-KDNP ELUTASÍTÁSA .A FIDESZES-KDNP. VÁLASZTÓ POLGÁROK SEM
SZÁMÍTHATNAK SEMMI JÓRA OTTHON ÁPOLÁSI DÍJ 22.800FT IGY VÁLASZTATÓK
POLGÁRMESTERT HAJRÁ BALOLDAL 100.000.VÁLASZTÓ POLGÁR
ORBÁN.VIKTOR.MINISZTER.ELNÖKNEK CSAK ARRA JÓ HOGY RÁ SZAVAZZANAK HÁT
EZT ÉRDEMLIK A FIDESZ-KDNP SZAVAZOK KÉRDEM ITT A BIZONYÍTÉK. EGYES
BESZÉD CSAK BALOLDAL. A VONAL ALLATI LEVÉL KOCSIS.TAMAS VÉLEMÉNYE A
FIDESZ-KDNP-RÖL A BANK ADÓT A 10.MILLIÓ MAGYAR FIZETI MEG HA A FIDESZ
-KDNP NYOMULÁSÁT MEG KELL ÁLLÍTANI KÜLÖNBEN A MINIMÁL BÉR AMI 2ÉVEN
BELÜL 49.EZER FT LESZ. NE HIGGYÉTEK ORBÁN.VIKTORNAK MINDENNEK AZ ÁRÁT
MI FIZETJÜK MEG AMIT A FIDESZ-KDNP KI TALÁL . A MUNKA JÓ CSAK LEGALÁBB
80.000FT MINIMÁL BÉR KAPJUNK A MUNKÁNKÉRT A GÁZ SZÁMLÁT ÚJSÁG PAPÍRBÓL
FIZETED KI NEM HISZEM. EZ A EGYENES BESZÉD ITT A IDŐ MINÉL
A SEMMIÉRT DOLGOZATOK KEMÉNY MUNKA 80.000FT NETO
MINIMAL BÉR ALÁBB NEM ADJUK KÜLÖNBEN UTCÁRA VONULUNK 1.5MILLIÓ EMBER
KAP MINIMAL BÉR MAGYAR ORSZÁGON 1998BA ORBÁN VIKTOR MEGIGÉRTE A NYUGDIJ EMELÉST
3MILLIO NYUGDIJASNAK ÉS BE CSABTA ÓKET MERT NEM VOLT NYUGDIJ EMELÉS 1998BA
EZ A CSELEL NYERT VÁLASZTÁST A LEGNAGYOBB MAGÁN NYUGDIJ PÉNZTÁR 2010 A OTP
Orbán Viktor elfelejtette az otthon ápolási díjról irt nyílt levelemet
2010 július itt az idő miniszterelnök úr várom és a fidesz-kdnp
választó polgárok várják pozitív válaszát 22.800ft -ból nem lehet
megélni és 8 órás fő munka időnek számítso...n és a minimal bérel egy
szintre 60.236ft -ra köszönet