2024. november 26. - Virág

Metró: javítanánk, de szerelőnk sincs

A BKV járműparkja elavult, ám most az eddig elfogadható állapotban lévő metrószerelvények is gyengélkednek. „Meggyógyulnak”, vagy irány a temető? Gulyás Attilával, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnökével beszélgettünk.
2010. október 21. csütörtök 18:49 - Győry S. József
A szovjet metrószerelvények korukhoz képest szemmel láthatóan még mindig elfogadható állapotban vannak. Mit gondol, hány év után kellett volna lecserélni őket?

A probléma
A budapesti metró 2-es és 3-as vonalának járműállományát többségében az orosz Mityiscsi Gépgyár által gyártott metrókocsik képezik. A 2-es metróra a francia Alstom cégtől érkeztek új metrókocsik 209-ben. 2010 júniusában az Alstom ultimátumot kapott a Fővárosi Közgyűléstől. A gyártónak 2010. július 31-ig meg kellett volna szereznie a metró típusengedélyét, azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóság az engedélyt nem adta ki, az indoklás szerint a vonatok nem voltak megfelelő műszaki állapotban.
Ezen már régen túl kellett volna esni. Van olyan első sorozatból származó szerelvény, ami jóval a futásteljesítménye felett van. Ezek az Ev típusú szerelvények már mind megfutották a gyártó által megszabott időt, gyakorlatilag sehol máshol nem futottak ennyit, mint nálunk: világrekorderek vagyunk.

Ez nem azt jelenti, hogy nem üzemelhetnek tovább, hanem azt, hogy a technológia szerinti szükséges javítást mindenképpen el kell végezni rajtuk. A kelet-nyugati metróvonalon futó kocsikon a felújítási munkálatokat nem végezték el, mivel úgy gondolták, hogy az Alstom szerelvények érkezésével nem lesz szükség erre.

Az Alstom mégsem jön, így minden, ezen a vonalon futó szerelvényt kisebb-nagyobb mértékben fel kell újítani.

Pontosan hány kocsi szorul javításra?

Huszonöt kocsi fut a vonalon, mindegyik valamilyen felújításra, javításra szorul. Vannak olyan kocsik, amelyek már csak ezer kilométert tudnak futni, míg a többi akár egy évet is működhetne javítás nélkül. Ha években gondolkodunk, azt kell mondanom, hogy három év múlva mindegyik kocsi tönkremegy.



Amikor újak voltak ezek a szerelvények, miben rejlett az erősségük?


A régi szovjet járműipar minden produktumához hihetetlenül erős, strapabíró anyagokat használt fel. A technika az Ev típusú metrók új korában sem volt fejlett, hiszen egy több mint ötven éves konstrukcióról van szó. Amikor hazánkba bejöttek ezek a kocsik, más országban már nem számítottak újdonságnak. Strapabíróak, erősek voltak, de az idő már megtette a hatását, a masszív anyaguk már kezdi felmondani a szolgálatot.

Milyen problémákkal küszködnek ezek a csaknem fél évszázados metró kocsik?


Nagyon sok probléma volt a forgóvázakkal, amelyek repednek, törnek: az oroszoktól kellett újakat rendelnünk. Mindkét vonalon elfáradt a szerelvények anyaga, a gerendák rohadnak, az elektromos vezetékekkel is nagy probléma van. Múltkor, a Fehér úti kocsiszínben saját szememmel láthattam, hogy az elektromos védőszigetelés töredezik, a kábelek teljes cserére szorulnak, a javítás elkerülhetetlen.

Közel hárommilliárd forintba kerül a teljes szerelvénypark felújítása. Mennyi időt venne mindez igénybe?


A szerelvényenkénti öt kocsinak a felújítása becsléseink szerint másfél hónapot vesz igénybe. Legfőbb problémánk az, hogy a felújítás mellett a forgalmat is fent kell tartanunk. Csúcsidőben húsz szerelvénynek mindenképpen a pályán kell lennie, öt az, ami a szerelőcsarnokban állhat.

A szerelő kollégák egyszerre csak egy szerelvény felújítására tudnak koncentrálni, már csak a helyhiány miatt is. Vasúti járműről van szó, amit a szerelőcsarnokban is sínen tolnak, ám a szerelőcsarnokok mérete miatt csak egy szerelvény felújítására van mód. Mind a huszonöt szerelvény teljes felújítása több mint három évet venne igénybe.



Van elég szerelője minderre a BKV-nak?

A jelenlegi szerelőgárda a javítások elvégzéséhez nem elég, csak a formális napi karbantartásra van létszám. A felújításhoz mindenképpen embereket kellene felvenni, de mivel speciális járműről van szó, speciális ismeretekkel rendelkező szakemberekre lenne szükség. Nyilván a kiképzésre is nagy figyelmet kellene szentelni az új szerelőkollégák esetében, ami szintén hosszú idő, nagyjából egy év.

Lehet alkatrészeket vásárolni a metró kocsikhoz?

Erre nem tudok pontos választ adni. Az oroszoktól tudtunk forgóvázakat vásárolni, amelyek hamarosan beépítésre kerülnek. Persze ezek az előretervezett javításokra lettek megvásárolva, a teljes felújításra mindez nem elég. Raktárkészletünk sajnos nincsen, minden alkatrészt be kell szereznünk, az oroszoktól vagy a csehektől.

Úgy tudom, hogy a cseheknél egy újabb, 81-es típusú szerelvény fut, így a legrégebbi típusú kocsik felújítására nem tudunk alkatrészt szerezni. Elképzelhető, hogy egy gyártóval le kell gyártatni a megfelelő paraméterű alkatrészeket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását