Tesco: a magyar üzletláncokkal ugyanennyi baj van
A híradások szerint 300 kilogramm bélsárral szennyezett csirkehúst találtak a dunaújvárosi Tescóban. Iglódi-Csató Judit, a Tesco Magyarország kommunikációs igazgatója nyilatkozott lapunknak.
2010. november 18. csütörtök 17:49 - Fontos Erzsébet
Hogyan fordulhatott elő, hogy ilyen nagy mennyiségű szennyezett étel került a polcokra?
A dunaújvárosi Tescoban néhány kiló szennyezett csirkehúst találtak.
A bejelentés kapcsán átvizsgáltuk a több száz tonna teljes szállítmányt, amit az egész országban három magyar beszállítótól vásároltunk. Tételesen, az áru egyenkénti átvizsgálásakor a teljes szállítmányban találták háromszáz kilogramm, a gyártóktól származó szennyezett húst. A gyártási folyamat nem volt megfelelő, így kerülhetett a szállítmányba a szennyezettség. A háromszáz kilogramm nagyon kevés, tekintve, hogy a teljes mennyiség egy százalékát sem éri el.
Egy-egy kedvezményes ajánlat esetén csak a Tesco számára hétszázezer csirkét vágnak le. Ezek hatalmas számok. Amikor az egyes áruházakhoz beérkeznek a kamionok, akkor a járművekben néhány tíz kilós egységekben jön be a hús.
Amikor ezeket felbontották és beleöntötték a pultba, akkor az egyik ilyen húsz-harminc kilós zacskónak a középső részében volt a szennyezett mennyiség. Ott hibázott a kolléga, hogy nem egyenként tette a pultba az árut, és nem forgatta meg a több száz kilót.
Ki a felelős a történtekért?
A gyártónak, a beszállítónak, forgalmazóként pedig a Tesconak van felelőssége.
A szennyezett húsokból mennyi került eladásra?
A vásárlókhoz néhány kilogramm, öt-hat darab csirkecomb került.
A kollégáknak miért nincs arra lehetőségük, hogy egyenként vizsgálják meg az árut?
Azonnal
A hivatal válasza szerint „az áruházlánc saját hatáskörben intézkedett valamennyi áruházában a beszállítótól származó összes ilyen termék azonnali eltávolítására és ártalmatlanítására. A feladat elvégzését a Tesco igazolta” – írták. Mindez ezért érdekes, mert a Tesco lapunk birtokába jutott belső levelezése éppen arról tanúskodik, hogy a hatósági vizsgálat és büntetés ellenére az áruházlánc nem vonta ki a forgalomból a szállítmányt.
www.mno.hu
Nagyon népszerű volt a termék, kedvezményes áron árulták és sorban álltak érte az emberek. A kolléga igyekezett minél hamarabb kiszolgálni a vásárlókat, ezért nem egyenként vizsgálta meg az árut.
Ha több száz, több ezer vásárló akar perceken belül nagy mennyiségű árut venni, akkor ésszerűtlen az, hogy valaki több száz kilót egyenként pakolgasson ki.
Az egyik sajtóorgánum szerint a büntetés egy részét ráterhelnék a dolgozókra.
Nem tudom honnan vette ezt a sajtó. Beszéltem erről a kérésről annak a hivatalnak a vezetőjével, akire az újság hivatkozott. Mi sosem tettünk és nem is tehetnénk ilyet. Valóban átterheltük a költségek egy részét, de nem a dolgozókra, hanem a gyártóra, hiszen őt is terheli felelősség. Neki kellett volna biztosítani a száz százalékos minőségi megfelelést.
Az MgSzH szerint a Tesco hulladéksemmisítő igazolással bizonyította, hogy megsemmisítették a vitatott tételt. Azonban a fentebb említett sajtóorgánum, a birtokába jutott belső levelezéséből úgy tudja, hogy a hatósági vizsgálat és büntetés ellenére sem vonták ki a szállítmányt a forgalomból. Mi az igazság?
Abban a levélben az szerepel, hogy minden áruházat írásban értesítünk: problémát észleltünk a tételben. Kértük továbbá, hogy, fokozottan figyeljenek, minden egyes darabot egyenként nézzenek és vizsgáljanak meg, és csak azt tegyék vissza a pultba, ami megfelelő minőségű.
A megsemmisítés megtörtént, amit a hatóság is igazolt, így csak olyan hús került a pultokba, ami minőségileg megfelelő, és fogyasztásra maximálisan alkalmas.
Ha van egy hússzállítmány, amely több száz tonna, akkor azért nem dobjuk ki az egészet, mert néhány kilónál problémát észleltünk.
A Tescora kiszabott 850 ezer forintos bírság egyenes arányban van a mulasztás súlyával?
Nem áll módomban megítélni. Ezt mindig a hatóság dönti el és a hatóság szabja ki, hogy milyen bírságtételt alkalmaz. Nincs olyan, hogy egy büntetés arányos vagy nem arányos.
7 évvel ezelőtt egy paksi kertben robbant fel az áruház egyik, saját maga gyártatott grillgyújtós flakonja, melynek során egy nő életét vesztette. Az eset után levették a polcról az említett árut, majd később visszatették és akciósan próbáltak túladni rajta. Mi az oka ennek?
Árultuk a terméket, megvizsgáltuk a minőségét és biztosítottuk, nehogy rossz minőségű áru kerüljön a vásárlókhoz.
Nem tudom, miért írnak le valótlan tényeket. Ugyanilyen eset történhet bárhol, nemcsak nálunk, hanem más áruházaknál is. Egyébként meg is történik, csak a Tesco egy nagyon ismert áruház, így könnyebb velünk példálózni.
Mostanában abszolút nem citálják a magyar üzletláncokat, ahol legalább ugyanennyi probléma van, csak ezeket a hálózatokat mostanában nem illik bántani.