2024. május 13. - Szervác, Imola

Meghosszabbítják a kiállítást

Az első magyar csuklós busz megalkotásának 50 évfordulóján megnyílt kiállítást eddig 21 000 látogató látta a Közlekedési Múzeumban, és több mint 7000 látogató töltött le adatot a mobiltelefonjára.
2011. február 16. szerda 20:36 - HírExtra
Az első magyar csuklós busz rendhagyó körülmények között épült meg, ugyanis nem egy buszgyár gondosan megtervezett prototípusa volt, hanem a Fővárosi Autóbusz Üzem mérnökei és szakemberei két kiselejtezett járműből építették meg a buszt. A jármű Európában másodikként készült el, de forgalomba elsőként a hazai jármű állt.

Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett az utasforgalom, amelyet az akkori buszok már nem bírtak kiszolgálni. Az IKARUS sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem – a BKV egyik előd-vállalata - részére, azonban azok nem mindenben váltak be a városi használatban, elsősorban kis befogadó képességük miatt.

A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká, azonban a járművek nem voltak teljesen biztonságosak. A pótkocsis üzem kiváltására csuklós busz építésére kapott megbízást az Autóbusz Főműhely. Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval.

A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök- triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen „házi” kivitelben – két másik jármű, egy IK 60 és egy Tr 5 típusú autóbusz -, illetve a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével épült meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem Főműhelyében, tehát nem is az IKARUS gyárában.

A motort egy IK 620-as típusról „importálták”. A tervezők a rajzasztali skicceket a Főműhely falára másolták, és a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a „falfirkák”, mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján – az első busz elkészülte után.

Az első csuklós busz 1960. november 5-én GA 12-00 –ás rendszámmal állt forgalomba a már megszűnt 1-es viszonylaton. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben akár 200 utast is szállíthattak rajta.

A kiállítás ezt a „házilagos” építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket idézi fel. A tárlaton – mobiltelefonra letöltve - meghallgatható az egykori alkotó-triumvirátus visszaemlékezése is a hazai csuklós busz születéséről, amelyet eddig több mint 7000 alkalommal töltötték le a kiállítás látogatói.

A kiállítást 2011. március 20-ig meghosszabbította a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum.

Olvasható a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum közleményében.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Kultúra témában
Szeret színdarabokat látogatni?
Rajongok a színházért!
Amennyiben időm és pénztárcám engedi, igazán örömmel teszem!
Évente egyszer-egyszer megesik
Évek óta nem voltam színházban, de szeretnék eljutni
Évek óta nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
Soha nem voltam színházban és nem is érdekel a dolog
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását