Idén 12 tanár vehette át az elismerést Török Ádámtól, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárától, aki az Akadémia feladatának nevezte, hogy támogassa azokat a tanárokat, akik kutatásaik révén maguk is hozzájárulnak közös tudáskincsünk gyarapításához.
„Egy-egy kiemelkedő pedagógusszemélyiség meghatározó lehet a diák pályaválasztása, s ezáltal egész élete szempontjából. Én hálás vagyok azoknak a tanároknak, akik nem csupán tanítottak minket az iskolában, hanem iránymutatásukkal befolyásolták a sorsunkat. Sokat köszönhetünk nekik” – mondta Török Ádám, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkára a Pedagógus Kutatói Pályadíj átadóján. Az akadémikus személyes emlékeit felidézve kiemelte, mennyi segítséget és szellemi útravalót kapott a Budapesten az Alagút közelében lévő Petőfi Sándor Gimnázium tanáraitól, ahová az 1970-es években járt.
Török Ádám arra hívta fel a figyelmet, hogy az új ismeretek és tudás létrehozása hosszú folyamat eredménye. A pedagógus pedig a tudásnak nem csupán átadója, hanem megalkotója is lehet. A Magyar Tudományos Akadémia feladata, hogy támogassa azokat a tanárokat, akik kutatásaik révén maguk is hozzájárulnak közös tudáskincsünk gyarapításához. „Az Akadémia ezt a kiemelkedő teljesítményt és komoly szakmai munkát ismeri most el. Olyan pedagógusokat köszönt, akik a tanítás mellett a kutatói munkából is kiveszik a részüket” – mondta a főtitkár.
A Magyar Tudományos Akadémia főtitkára pedagógusi munkája mellett elért érdemes tudományos eredményeiért Pedagógus Kutatói Pályadíjban részesítette
a bölcsészet- és társadalomtudományok területén:
Alabán Pétert, az Ózdi Szakképzési Centrum Gábor Áron Szakképző Iskolájának vezetőjét „Posztindusztrializáció és társadalmi dezintegráció Ózdon és környékén a rendszerváltozás után” című pályamunkájáért;
Fenyő D. Györgyöt, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium vezetőtanárát „Az irodalomtanítás módszertana” című pályamunkájáért;
Kissné Gera Ágnest, a Szegedi Arany János Általános Iskola vezetőjét „Hogyan segíthetik a mérések az iskolai fejlesztő munkát? A természettudományos gondolkodás és a motiváció vizsgálatának intézményi szintű elemzése, hasznosítása” című pályamunkájáért;
Medve Katalint, a törökbálinti Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola pedagógusát „Tanulói attitűd vizsgálata egy digitális eszközökkel támogatott oktatási programban, avagy digitális módszertani megújulás egy képzőművész tanár szemével” című pályamunkájáért;
Móser Annát, a szegedi Karolina Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium tanárát „A nyelvkönyv-adaptáció nehézségeinek vizsgálata egy magyar mint idegen nyelvi tankönyv komplex elemzése segítségével” című pályamunkájáért;
dr. Oláh Tibort, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium kutatótanárát, vezetőtanárát „Kognitív mérő-értékelő rendszer a 9–12. évfolyamos diákok nyelvi képességeiről” című pályamunkájáért;
Sipos Tímeát, a Beregszászi 7. Számú Magyar Tannyelvű Általános Iskola tanárát „Az emberi élet fordulóival kapcsolatos szokások Kígyóson” című pályamunkájáért;
Szücsné dr. Harkó Ágnes Enikőt, a Dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium és Kollégium igazgatóhelyettesét, kutatótanárát „Szöveg és digitalizáció – Kitekintő segédlet az irodalomtanításhoz” című pályamunkájáért;
dr. Tongori Ágotát; a Budapest II. Kerületi Móricz Zsigmond Gimnázium tanárát „Az információs és kommunikációs technológiai műveltség mérése 5–11. évfolyamos tanulók körében: Az információhoz való hozzáférés magabiztossága” című pályamunkájáért;
a matematika és természettudományok területén:
Fükéné Walter Máriát, a Pécsi Apáczai Csere János Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészeti Iskola tanárát „A kutatásalapú tanulás lehetőségei a kisgyermekkori természettudományos nevelésben” című pályamunkájáért;
dr. Komáromi Annamáriát, a Budapest XVII. kerületi Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium tanárát „Komplex fizikai és műszaki alkotások felhasználása a középiskolai fizika oktatásában„ című pályamunkájáért;
Zsuppán Sándort, a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium és Kollégium tanárát „Stokes feladat differenciálformákra, kapcsolódó egyenlőtlenségek, konstansok és reprezentációk” című pályamunkájáért.