2024. november 22. - Cecília

Véget érhetnek a jogsértő Black Friday akciók

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelentős, összesen 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára Black Friday akciók tisztességtelen reklámozásával kapcsolatban.
2020. július 10. péntek 11:10 - HírExtra

A versenyhivatal célja a kimagasló bírsággal, hogy a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakok során tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa az online piacokon is és így a fogyasztók valós kedvezmények közül választhassanak.

A versenyhatóság az Alza 2018. január és 2019. február közötti, összesen hat alkalommal meghirdetett Black Friday akciójának reklámkampányait vizsgálta. A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, „akár 80%-os” kedvezményeket ígért a fogyasztóknak a televízióban, rádióban, újsághirdetésben, hírlevélben és online módon megjelentetett reklámjaiban. Ehhez képest a Hivatal vizsgálata azt állapította meg, hogy 

- a hirdetésekben megjelölt 80% vagy azt meghaladó kedvezmény kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amelyek nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak. A reklámokban leginkább elektronikai és háztartási gépek jelentek meg, míg kiemelkedő kedvezménnyel főleg néhány ruházati és játékcikk (pl. focilabda), valamint karórák és telefontokok voltak csak megvásárolhatóak.

- a kampányok során ténylegesen 10-20 termék (az akciós termékek jellemzően jóval kevesebb, mint 1%-a) volt elérhető 80%-os vagy afölötti kedvezménnyel. A GVH kialakult gyakorlata szerint az akciós termékek legalább 10%-ra kell vonatkoznia a megjelenített kedvezménynek. Az Alza kedvező kínálata így messze az elvárt érték alatt maradt, ami különösen aránytalan ahhoz képest, hogy a vállalkozás honlapján több mint 80.000 termék érhető el.

A GVH a megtévesztő reklámokért 862 millió Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki, melyet a reklámkampányokból elért bevételre alapozott.

„A Versenytanács indoklása szerint a bírság összeg meghatározásakor súlyosító körülmény volt, hogy az árkedvezmények feltüntetésével kapcsolatosan egyértelműek az elvárások a joggyakorlatban. Ennek ellenére a vállalkozás az eljárás megindítása után is tovább használta az „akár 80%-os” szlogent.” – mondta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke. 

A hatóság további 30 millió forintnyi eljárási bírságot is kiszabott a vállalkozásra és cseh anyacégére, amiért a hatósági eljárás során a kérdéses kampányok költségadatait hiányosan, ellentmondóan adták meg. 

 A bírság mellett a cég vállalta, hogy vállalati megfelelési programot vezet be a jövőbeni jogsértések megelőzésére, és igazolja azt a versenyhivatal felé.

A Magyarországon mintegy tíz éve meghonosodott Black Friday akciók során különösen a jelentős megtakarítás ígérete erőteljesen befolyásolja a fogyasztói döntéseket. A GVH korábban több alkalommal szabott ki versenyfelügyeleti bírságot a fogyasztókat megtévesztő „Black Friday”, illetveadventi hétvégi akciók miatt. 

Forrás: GVH
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Bűnügy témában
Ön mivel büntetné a halált okozó ittas vezetést?
Azzal amit okoz: halállal
Életfogytiglan
Tíz lév letöltendő
Néhány év elég
Jogosítvány örökös elvétele
Nem büntetném
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását