A változó tendenciák az oktatással kapcsolatos nézeteket is érintették: a pandémiát megelőzően az Európai Gazdasági Térség lakóinak 85%-a gondolta úgy, hogy a munkaerőpiacon elsősorban képzett szakmunkásokra van szükség. A járványt követően azonban a térség lakóinak 72%-a értett egyet azzal, hogy a társadalom fejlődése érdekében a világnak szüksége van azokra a fiatalokra, akik a tudományos pályát választják, valamint 69%-uk gondolta úgy, hogy a tudományos oktatás megerősítése kulcsfontosságú jövőnk szempontjából.
Mára már sajnos számos akadályba ütköznek azok a fiatalok, akik a tudományokkal szeretnének foglalkozni. Egyfelől továbbra is számottevően jelen van az a sztereotípia, mely szerint a tudomány a “kockák” kiváltsága, amely a társadalmi beilleszkedési kényszer miatt rengeteg - tehetséges és ötletekkel teli - fiataltól veszi el a kedvet, hogy ebben az irányban képezze magát.
Számos fiatal már az általános iskolában elveszti érdeklődését, erről árulkodik a 3M kutatása is:
● a megkérdezettek 38%-ával közölték, hogy nem elég okos a tudományhoz
● 31%-al éreztették, hogy a tudomány csak “kockáknak” van (világviszonylatban ez az arány 25%)
● 27% (világviszonylatban 36%) nem tudott részt venni természettudományi órákon
● a megkérdezettek 20%-a (globálisan 27%-a) szerint a hátrányos megkülönböztetésnek is szerepe volt abban, hogy kiábránduljanak a tudományból
Egyúttal az is megerősítést nyert, hogy a kevésbé jómódú háztartásokból származó fiatalok kisebb mértékben bíznak saját tudásukban, azokkal szemben, akik tehetősebbek (52%), sőt egy részük abban a hitben él, hogy mindössze a zsenik számára elérhető az ilyen fajta karrier (38%). Bár a tudományos oktatás szerepe általánosságban felértékelődött a járvány hatására, generációról generációra egyre nagyobb azok aránya, akik a fenti tényezők miatt elkedvetlenednek a tudományoktól.
A kutatásból az is kiderül, hogy mik azok a tényezők, amik segíthetnek a fiatalok számára, hogy több önbizalmat szerezzenek a tudományos tanulmányaikkal kapcsolatban. Az Európai Gazdasági Térség lakóinak fele gondolja úgy, hogy a tudományokat gyakorlatiasabb módon kellene oktatni, 47% pedig úgy látja, fontos lenne megerősíteni és hangsúlyozni a tényt, hogy a tudomány jobbá teszi az életünket. A megkérdezettek jelentős része nyilatkozott úgy, hogy a diákoknak több információt kellene átadni tudományos karrier-lehetőségeikkel kapcsolatban, valamint bemutatni, hogyan kapcsolódik a tudomány mindennapi életünkhöz.
A 3M kiemelt jelentőségűnek tulajdonítja a tudományos oktatást, és úgy véli, az inspiráció és a széleskörű ismeretterjesztés a két fő kulcsa a tudományos ismeretek megszerzéséhez, függetlenül a tanulók családi hátterétől, származásától vagy egyéb hátrányaiktól. A tudományos oktatás fejlődése és széleskörű elérhetősége rendkívüli jelentőségű társadalmunk jövőjének szempontjából, ezért a 3M a jövőben is elkötelezetten támogatja majd a tudományos pályára készülő fiatalokat.