Műfenyő mellett nem megy a munka
Minden országban rengeteg kutató, professzor és orvos dolgozik, hogy az emberek életét megkönnyítsék különféle dolgok felfedezésével és tudományos kutatásokkal. Viszont akadnak olyan nemezetek, akik furcsa és elég haszontalannak tűnő felméréseket végeznek
2008. június 13. péntek 18:59 - Zelenij Linda
De csak annak tűnő, ugyanis kiderült, hogy bizony vannak olyanok, amik igenis irányt mutathatnának sokunknak.
A legtöbb meghökkentő kutatást az amerikaiak folytatják le. Az egyik legkülönösebb mind közül az a felmérés, melyet egy internetes portál végezett. Közzé tetettek egy kérdőívet nők számára, ahol ki kellett választaniuk, hogy mit szeretnének a leginkább az életben: 1. hírességgel randizni, 2. sokkal okosabbnak lenni, 3. gazdagnak lenni, 4. vékony alakot.
Az eredmény lehet, hogy mégsem olyan meghökkentő, ismerve a média által sugárzott ideált. Kiderült, hogy több mint 51%-a a válaszolóknak a 4. opciót választotta. Leszűkítve a kérdést az ész vagy a tökéletes test kérdésre, 20 nőből 19 szeretne inkább bomba alakot, semmint magasabb IQ-t.
Mivel a pasik mindig is kíváncsiak voltak rá, hogy mivel csábíthatják el a nőket, ezért amerikai orvosok lefolytattak egy olyan vizsgálatot, ahol azt próbálták kideríteni, melyik a legvonzóbb férfiillat a nők orrának. A kísérlet során sok parfümöt és arcszeszt szagoltattak az alanyokkal, de volt egy kakukktojás is az illatok között, méghozzá férfiak izzadságából kinyert feromon nevű hormon. Bizony az abszolút favorit ez volt, a nők majd 90%-a kellemesnek találta, ellazult és nyugalmat érzett. Úgyhogy kedves uraim felejtsék el a drága parfümöket és arcszeszeket, mert ezek bizony nem számítanak.
Előfordulnak olyan felmérések is, amik azt próbálják alátámasztani, hogy az alkohol mégis jó dolog. Akad olyan is, amely szerint a bor serkenti a nők agyműködését, de olyan is, ami azt bizonygatja, hogy 100 gramm bor naponta védi a májat. Ezt a feltételezést egyébként egy kaliforniai egyetemen fogalmazták meg. A teszten 12.000 ember vett részt, és kiderült, hogy napi egy pohár bor felére csökkenti a májproblémák kialakulásának esélyét. Viszont a sör és egyéb tömény italoknak kifejezetten káros hatása van.
Ha éppen szakmaváltás vagy választás előtt állunk, akkor érdemes áttanulmányozni az alábbi listát, ugyanis felállították a legboldogabb szakmabeliek listáját is. Ez azért fontos, mert a kutatás szerint az emberek legalább 50% elégedetlen munkájával és munkahelyével. De akkor lássuk, kik a legelégedettebbek. A listát a kozmetikusok vezetik, a második helyen a fodrászok állnak, őket követik a hivatásos katonák, főszakácsok, virágárusok, tanárok, a sort pedig a PR-munkatársak zárják. De jól érzik magukat még a mérnökök, az építészek és az újságírók is.
Sok az olyan statisztika is, ami elsőre úgy hat, mintha előre „magyarázná a bizonyítványt”, hogy kik és miért nem dolgoznak jól. Az egyik ilyen érdekes megállapítás az allergiás embereket érinti, méghozzá elég negatívan. Ugyanis kiderült, hogy akik allergiás tünetektől szenvednek, azok átlagban 0-32 óra között maradnak ki hetente munkahelyükről betegségük miatt.
Azt is kimutatták, hogy a munkakörülmények sokban meghatározzák a teljesítőképességet és úgy néz ki ez a felmérés kicsit sem felesleges. Egy texasi egyetem nyilvánosságra hozta, hogy azokban az irodákban, ahol különféle cserepes növények vannak és az ablakból szép panoráma nyílik, ott az emberek 82% nagyobb kedvvel dolgozik, ahol azonban az irodából nem nyílik szép kilátás, és csupán dísznövények vannak, ott mindössze az emberek 69% dolgozik lelkesebben az átlagnál. Ahol pedig sem virág, sem tájkép nincs, ott az embereknek 58% motivált.
Tehát léteznek komoly felmérések is, például, ahol versenyeztetik a munkahelyeket, és jó jel, hogy egy magyar cég is bekerült a legjobb munkahelyek toplistájába.
„Miután a Világgazdaság és a Hewitt Associates 2007-es felmérésén a Lilly Hungária Kft. egyetlen gyógyszeripari vállalatként nyerte el a „Legjobb munkahely” cím használatának lehetőségét, bekerült a kelet-közép európai TOP 15-be is.
A Hewitt Associates nyilvánosságra hozta a kelet-közép-európai Legjobb Munkahely Felmérés 2007/2008-as eredményeit. A régió 12 országában végzett kutatás során közel 600 vállalat mintegy 120 000 munkavállalója és 3000 felsővezetője mondta el véleményét.„
Ezek alapján megkerestük Paplanos Pétert a cég PR menedzserét, aki válaszolt néhány kérdésünkre a felméréssel kapcsolatban
Kérdés: „Ön szerint minek köszönhető a cégük sikere ezeken a megmérettetéseken?”
Paplanos Péter: „A siker számos tényezőnek köszönhető. Mi a Lillynél úgy gondoljuk, hogy a nyitott és jó munkahelyi légkör eredménye, hogy vonzóvá teszi vállalatunkat a kollégák számára. Ennek számos összetevője van, például évente lehetővé tesszük a kollégáknak az „Alkalmazottak hangja” nevű felmérésen, hogy anonim módon válaszoljanak különböző kérdésekre a munkájukkal, belső információ áramlással és elégedettségükkel kapcsolatban. Természetesen javaslatokat is tehetnek. Ezeket a visszajelzéseket a vállalat menedzsmentje abszolút figyelembe veszi. Ami talán még fontosabb, hogy számos olyan belső kommunikációs csatorna van, ami mindkét irányba működik, ezáltal megkönnyíti a kommunikációt és az információáramlást. Emellett a „nyitott ajtók” módszerét alkalmazzuk, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy oda lehet menni bármelyik munkatárshoz, vagy vezetőhöz ha kérdés vagy probléma merül fel. Arra is mindig meg lehet találni a lehetőséget, hogy baráti hangvételben megbeszéljük a dolgainkat. Tehát a Lilly nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a nyitottság és a jó légkör megmaradjon. Számos programkezdeményezés is van, ami a munkatársak hangulatát és elkötelezettségét növeli, többek között egy átfogó életmód és fittness programunk is van. Ide tartozik még a tehetségek menedzselése, és hogy mindenki megtalálja saját munkájában a megfelelő kihívást. Alapértékeink pedig az emberek iránti tisztelet, és az őszinteség és ezeket nemcsak leírjuk, de komolyan is gondoljuk a mindennapi folyamatainkban.”
Kérdés: „Létezik egy olyan amerikai felmérés, amely kimutatja, hogy jelentős mértékben befolyásolja az emberek munkakedvét és teljesítményét az, hogy mennyi dísznövény található az irodában, illetve az hogy az ablakból kellemes legyen a kilátás. Önök tapasztaltak e ilyet, vagy esetleg milyen más módszereket alkalmaznak a cél érdekében?”
P.P.: „Nagyon szerencsések vagyunk, mert a belváros központi helyen dolgozunk, viszont az iroda kiválasztásánál, a belsőtér kialakításánál figyeltünk arra, hogy egy jó és élhető légkörben tudjunk dolgozni. Többek között minden munkahelyünk természetes fényt kap, tehát senkinek nincs olyan irodája, ami ne kapna természetes megvilágítást. Emellett minden évben van egy ergonómiai audit, ami felméri mennyire jók a munkakörülmények. Az is bizonyíítja,mennyire egészséges a munkahelyünk, hogy a legjobb munkahely mellett az elmúlt két évben kétszer kaptunk "egészséges munkahely" elismerést is, amibe beletartozik az is, hogy irodáinkban összesen több mint 200 zöld növény van. Sőt, a "zöld környezet" az idei évtől nem csupán a mintegy 200 irodai zöld növényt jelenti, hanem azt is, hogy LEAF (Lilly Envioronmentally ActiveFirm) néven átfogó "zöld" programot indítottunk, melynek célja, hogy jelentősen csökkentsük irodánk környezetterhelését. Tehát mindenkinek az asztalánál, a folyósokon, a recepción számos növény van. Bár nem ismerem a felmérést, bizonyára igazuk van. Személyes tapasztalatként elmondhatom, hogy reggel, mikor fél nyolc körül megérkezem, és végig sétálok a folyosón, miközben az ablakokon besüt a nap, és mindenhol rendkívül szép növények vannak, olyan alaphangulatot ad, ami arra a napra teljesen feltölt. Tehát a vállalat kifejezetten figyel erre, sőt bizonyos kereteken belül mindenki választhat, milyen növényt, vagy virágot szeretne az asztala köré.”
Végső soron úgy tűnik, hogy nem unalom űzésből végzik ezt a sok kutatást, hanem próbálnak rámutatni dolgokra, például, hol hibázunk. Világos kiderül, hogy a legtöbb nőnek sérül az önértékelése a média ideál miatt. De arra is rávilágít, hogy mitől érzik jobban magukat az emberek, még ha csak banális kis apróságokról is van szó.
Így zárógondolatként a fent elhangzott gondolatokat szíves figyelmébe ajánlanám minden kis és nagy vállalt vezetőségének, hogy bizony így is lehet.
HírExtra teszt
A felméréseken felbuzdulva pedig, úgy döntöttünk, hogy végzünk egy kis házi felmérést, és kiváncsian várjuk az eredményeket. A főoldalon található szavazás segítségével keressük, hogy olvasóink mire vágynak a leginkább.