2024. november 1. - Marianna
Küldő neve: Címzett neve:
Küldő e-mail: Címzett e-mail:
Üzenet (opcionális):

Megint bringákat venne a Posta

Egy évvel a csúnya véget ért kerékpár-beszerzési kísérlete után a napokban a Magyar Posta újabb győztest hirdetett. Az esztergomi illetőségű Neuzer 370 millió forintért cserébe november végéig 4800 vadiúj zöld bringát szállít a kézbesítőknek.
2009. július 14. kedd 18:49 - HírExtra
Kezdjük talán az elején, az egy évvel ezelőtti balsikerű beszerzéssel!

Az egész úgy kezdődött, hogy 2007. év végén hirdetett a Magyar Posta egy közbeszerzési eljárást kerékpárbeszerzésre. Amint ez lezárult, szerződést kötöttünk a Cronopont Kft-vel, ám az nem tudta teljesíteni a szerződésben foglalt kötelezettségeit. Ezután 2008 júliusában a Magyar Posta elállt a szerződéstől, de már akkor jelezte, hogy új pályázatot fog kiírni, ennek hirdettük most ki az eredményét.

Meg tudná mondani, hány kerékpár fut jelenleg a cégnél?

Több mint hatezer darab.



Azért kérdezem, mert ha jól tudom, most négyzer-nyocszáz új bringa áll majd forgalomba. Tehát az állomány jó része cserélődik a közeljövőben?

Így van.

Több helyütt olvasható, hogy az beszerzésre azért van szükség, mert nagyon ócskák már a jelenlegi kerékpárok a Postánál. Pontosan hány éves cangákról van szó?

Kerékpárra van, sportra nincs pénz
A megszűnés szélére sodródott a Postás SE sportegyesülete, miután senki sem finanszírozza a Postás Sporttelep fenntartási költségeit. Erről Rostás Gábor, az 1899-ben alapított klub elnöke tájékoztatta az MTI-t. Az egyesület számlájára az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) inkasszót tett, még az is elképzelhető, hogy szerdán már áram se lesz a klub létesítményében. A sportvezető elmondta: az egyesület még az 50-években kapta használatra a sporttelepet, 1964 óta pedig a Magyar Postának törvényi kötelezettsége van a fenntartásra, ám ennek évek óta nem tesz eleget.
Ez teljesen változó, azonban azt látni kell, hogy nem normál terhelésnek kitett járművekről van szó. Egy kerékpárt egy kézbesítő adott esetben napi 20-25 kilométeren használ, a napi küldeménymennyiség súlyával terhelve. Ezt nem lehet összehasonlítani egy hobbibringára nehezedő nyomással. Nem ritka a Magyar Postánál az öt-nyolc éves kerékpár sem. Kijelenthető, hogy régi adósságát rója le a cég a kézbesítői felé ezzel a mostani beszerzéssel.

Mikor volt utoljára kerékpárcsere a Postánál?

Kisebb pótlásokra folyamatosan került sor, de ilyen nagymértékű innovációra nem volt példa az elmúlt öt évben.

Miből fizeti ki a Posta a 4800 kerékpárt?

Miután olyan állami cégről van szó, amely egy fillér központi támogatást nem kap, saját forrásainkra támaszkodunk, mint ahogy a többi fejlesztésünk esetében is.. Sem a kerékpárok, sem más beruházás nem kerül az adófizetők egyetlen fillérjébe sem.

Az embereket bizonyára érdekelni fogja, vajon mi kerül egy postabiciklin átlag hetvenötezer forintba. 


Pontosan meg tudom mondani, de sokkal jobban örülnék, ha magát a gyártót kérdezné erről, minthogy sem ön, sem én nem vagyok kerékpárszakértő.

Ezt készséggel elismerem, de azért gondolom csak tájékozódtak, mire fizetnek ki 370 millió forintot…


A pontos műszaki paraméterek szerepelnek a kiírásban, ezeket a pályázók elfogadták és megfelelőnek ítélték, de mint már mondtam, nem egyszerű eszközökről van szó. Masszívabb alkatrészekből kell készülniük, duplán erősített vázakra van szükségük, nem is beszélve a tárolórekeszekről, és a pluszterhet is megállítani képes fékrendszerről vagy letámasztásról. Ha például Ön bemegy egy kerékpárboltba, hogy állítsanak össze ilyen paraméterekkel egy bringát, az sem a hipermarketekben megszokott 25 ezer forintos árkategóriába esik majd.

Na, igen, de ha én bemegyek a boltba, akkor általában nem 4800 kerékpárra adok le rendelést…

Valóban, és feltételezem, hogy egy darab ugyanilyen kerékpárt sem ugyanekkora összegért kapna meg. Nézze, a közbeszerzés eredményéből is világosan látszik, hogy a legalacsonyabb összeget ajánló vállalkozó kapta a megbízást – amennyiben persze minden egyéb kritériumnak is megfelel. Miután minden cég elfogadta a műszaki paramétereket, az ár maradt az egyetlen döntő tényező. Nem gondolom, hogy a pályázók önmaguk ellenségei lettek volna és nem a vállalható legalacsonyabb összeggel pályáztak volna. Még valamit a kerékpárok áráról: tőlünk nyugatabbra öt-hatszáz eurós bringákon tekernek a postások, ami jelen árfolyamon számolva 150-180 ezer forintot jelent. Hangsúlyozom, nem hobbikerékpárokról van szó, egyszerű hasonlattal élve: valószínűleg Talmácsi Gábort sem lehetne ráültetni egy egyszerű átlag kereskedésben kapható robogóra. Vehetnénk hobbikerékpárokat és félévente cserélhetnénk azokat. Nincs értelme. Veszélyeztetné a normál működést.

Az sem volt szempont, hogy lehetőség szerint magyar érdekeltségű cég kapja a megbízást?

Természetesen nem, és nem is lehetett ilyen kritériumokat megfogalmazni, hiszen ez az az Európai Uniós elvekkel, az áruk szabad áramalásának jogával menne szembe.


Végezetül: igaz a hír, hogy ezzel a második közbeszerzéssel 700 milliót spórolt meg a Posta az előzőéhez képest? A sajtóban ugyanis több helyen megjelent ez.

Ez az információ alapvetően téves. Az előző, egymilliárd forintos végösszegű szerződés ugyanis beszerzésről plusz öt éves karbantartásról és az alapmennyiségen kívül további 1900 kerékpár opciós jogáról szólt. Nem lehet tehát egyszerűen kivonni az akkori summából a mostanit.

Röviden: jobban járt a Posta azzal, hogy tavaly nyáron összerúgta a port a Cronoponttal?


Jobban, de nem 700 millióval. A lényeg azonban az, hogy a kézbesítők hamarosan megkaphatják végre az új kétkerekűeket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie »
Hozzászólás:

Bécike
2009. július 14. 19:27
Nem a kerékpárokat kellene lecserélni, az egész vezetőséget...
Ervin Egon
2009. július 14. 19:17
70 ezer forintot fizetni darabonként azokért a zöldre festett kempingekért??? pofátlanság!
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását