Ésszel bánjon a klímával!
Napok óta dübörög a kánikula, mégis folyik az orra, tüsszent és még a válla is fáj? Kellemetlen tünetek, de ne az influenzát okolja. A klímaberendezés túlzott használata még ezeknél is súlyosabb tüneteket okozhat, így fogadja meg tanácsainkat.
2010. július 14. szerda 07:34 - Páczai Tamás
Csak módjával kapcsolja
Nagy kánikulára kell felkészülnünk az elkövetkező pár napban. A nappali hőmérséklet 35 fok körül alakul és éjszaka sem lesz húsz foknál alacsonyabb hőmérséklet. A hőség elől ösztönszerűen keressük a hűvösebb helyeket, ezért hajlamosak vagyunk a szokásosnál több időt eltölteni a légkondicionált irodában vagy lakásunkban. Egyre több tömegközlekedési eszközön is élvezhetjük a klíma áldásos hatásait, hajlamosak vagyunk csak a hűvös idő kedvéért utazni a járműveken még akkor is, ha a távolságot gyalog is könnyedén áthidalhatnánk.
Ezek mind természetes reakciók a részünkről, azonban a hűvös levegő hajszolásában könnyen
túllőhetünk a célon. A légkondicionálók túlzott használata ugyanis több szempontból károsítja az egészséget. A HírExtra
Csizmazia Gáborral, a klíma.hu szakértőjével beszélgetett a légkondicionáló berendezések helyes használatáról.
Mennyire teremtsünk hideget autónkban, irodánkban, lakásunkban?
Semmi esetre sem legyen öt-hat fokkal hűvösebb a klimatizált beltérben, mint a kültérben, mert könnyen hősokkot kaphatunk, ha a kinti kánikulából egy nagyon lehűtött helyszínre térünk be. Sokkal rosszabb a helyzet, amikor a hűvösben eltöltött több óra után lépünk a kint dühöngő 35 fokos hőségbe.
Milyen veszélyeket rejt magában a klímaberendezés túlzott használata?
Ne irányítsuk magunkra a légkondicionáló befúvórácsait, mert ez különböző ízületi és egyéb gyulladásokat okozhat. A klímaberendezés nem termel friss levegőt, csak a benti levegőt keringeti és hűti. Ezért időnként szükséges szellőztetni, mert elfogyhat az oxigén a lakásból. Még veszélyesebb a helyzet az autóban, ha hosszabb ideig belső keringtetésen használja a klímát. Részint elfogy a levegő, másrészt annyira kiszárítja a levegőt, hogy könnyen nyálkahártya problémát okozhat. Ez főleg kisgyerekekre veszélyes.
Azt tanácsolom, hogy a nagy nyári kánikulában inkább résnyire nyitott ablakkal közlekedjünk. Így többet fog fogyasztani a gépkocsi, de legalább nem fázunk meg és nem szárad ki a nyálkahártyánk.
Nagyon fontos, hogy ne csináljunk húsz-huszonkét fokos hőmérsékletet se az autóban, se a lakásban, mert az
elviselhetetlen, hatalmas erőpróbának teszi ki a szervezetet naponta többször.
Akár pár perc hűvösben eltöltött idő is elég lehet ahhoz, hogy megfázzunk, tüdőgyulladást szerezzünk?
A légiós betegség
A légionárius betegséget egy baktérium, a Legionella pneumophila okozza. A betegség magas lázzal és tüdőgyulladással jár, tünetei hasonlóak az influenzáéhoz, kezelése a legtöbb esetben kórházi ellátást igényel. A baktériumot csupán 1976-ban az Egyesült Államokban azonosították, az Amerikai Légió tagjai között kitört tüdő-megbetegedések kapcsán - innen az elnevezés.
Igen, egy megfázást pár perc alatt is könnyedén összeszedhetünk, az allergiás embereknél mindez további problémákat okozhat. Nem szabad ész nélkül használni a klímát, 15-20 fokos hírtelen ingadozást nem vészelhetünk át büntetlenül.
A tömegközlekedési eszközökön is gyakran tapasztalhatjuk, hogy a tűző napról beszállva percekkel később vacogva ülünk a fedélzeten…
Nem beszélve azokról az autókról, amelyekben manuális a klímaszabályozás. Ez a berendezés képes 5-6 fokos levegőt előállítani. Az ennyire hűvös levegő már
fájdalmakat is okozhat, ahogy a bőrfelületünkhöz ér. Képzeljék el, mit él át a szervezetünk, ha a pár fokos levegővel hűtött lábunkkal kilépünk a negyven fokos kánikulába…
Most lássuk, mi a "klímahelyzet" a falakon túl? Hogyan vészeljük át a túlhűtött buszokat, villamosokat? A civilek válaszolnak.
Jégverem a villamoson
Az autónkban, irodánkban és a lakásunkban magunk állítjuk be a hőfokot a légkondicionálón, így a felelősség is a mi vállunkon nyugszik. Azaz csak magunkat okolhatjuk, ha esetleg összeszedünk egy kiadós tüdőgyulladást a húsz fokosra temperált hálószobánkban. De mi a helyzet a tömegközlekedési eszközökkel? A modern buszokon, villamosokon és a vonaton utazva nincs a kezünkben a berendezés távkapcsolója, így aztán rá is fázhatunk. Mondhatni, kiszolgáltatottak vagyunk a jármű vezető klímakultúrájának.
VEKE: próbálkozzunk!
A HírExtra munkatársai is gyakran tapasztalják, hogy pár perces, villamosmegállóban eltöltött napfürdő után a villamoson már a második megállónál vacogunk. Az első pillanatokban megváltásként megélt hűvös levegőt már a pokolba kívánjuk és várjuk, hogy újra kiszállhassunk a jó meleg pesti betonra.
A modernebb elővárosi vonatokon sem rózsásabb a helyzet: a biztonság kedvéért nem árt kardigánt, vagy hosszú ujjú inget hurcoli magunkkal, a vonatok zárt utasterében gyakran húsz fokos hőmérséklet uralkodik.
Kíváncsiak voltunk, mit tehet az utas, ha már egészségére károsnak érzi a túl hidegre csavart klímát. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (
VEKE) képviselője szerint a túlhűtés az esetek többségében beállítási hiányosság. "Mindegyik korszerű jármű légkondicionálója alkalmas arra, hogy a kinti hőmérsékletnél az egszséges öt-hat fokkal hűvösebb környezetet teremtsenek a fedélzeten. "
Az egyesület szóvivője szerint ha a kívánatosnál hűvösebb környezetet tapasztalunk a gépjárművön, nem tehetünk mást, "próbáljuk meg felhívni a vezető figyelmét a kellemetlen hőmérsékletre. Természetesen egyik véglet sem jó, a húsz fokos hőmérsékletben ugyanúgy egészségtelen utazni, mint egy olyan járműben, amin elromlott a klíma és az ablakok sem nyithatóak."
A VEKE szerint nagyon sok múlik a szolgáltatók műszaki dolgozóin és a járművezetőkön. Mindegyik társaság rendelkezik a klímahasználatra vonatkozó szabályozással, így ezek betartásán múlik az, hogy megfázunk-e a kánikulában, vagy ép bőrrel megússzuk a forró időszakot.