Jogos volt Szókratész kivégzése?
Szókratész (Kr.e. 470-399) elítélése és kivégzése jogos volt az akkori törvények szerint - állítja a Cambridge-i Egyetem klasszika filológusa.
2009. június 10. szerda 07:23 - HírExtra
Évszázadok óta a történészek a Kr.e. 399-ben Athénban megtartott bírósági eljárást az igazságszolgáltatás megcsúfolásának tartották - olvasható a The Daily Telegraph online kiadásában (http://www.telegraph.co.uk).
A filozófust istenkáromlásban, valamint az ifjúság tévútra való vezetésében találták bűnösnek, ennek folyományaként halálra ítélték. Szókratésznek önmagának kellett végrehajtani az ítéletet, meginni egy gyomnövény, bürök (Conium maculatum) mérgét. A korabeli görög törvénykönyvekben ugyanis a "bürökpohár" a kiszabható halálbüntetés egyik nemeként szerepelt.
Paul Cartledge professzor legújabb tanulmányában azonban arra a következtetésre jut, hogy a bírósági eljárás törvényes volt, ahogy Szókratész elítélése is.
"Közismert, hogy a demokrácia a görögök +találmánya+, ám ez nem volt a mai értelemben vett demokrácia, ennél fogva mi félreértelmezzük a történelmet" - magyarázta a tudós.
Mint kifejtette, a Szókratész ellen felhozott vádak a mi szemünkben nevetségesnek tűnnek, ám az ókori athéniak őszintén hittek abban, hogy az ítélet a közjót szolgálja.
A történészek általában arra a feltételezésre hajlanak, hogy Szókratész, aki nyíltan bírálta a prominens athéni politikusokat, túl sok ellenséget szerzett magának. Ezek az ellenségek a bírósági eljárás révén szabadultak meg a filozófustól.
Szókratész bűnbakként szolgált, őt okolták az Athént ért járványért, a városállamnak a peloponésszoszi háborúban (Kr.e. 431-409.) a spártaiaktól elszenvedett katasztrofális katonai vereségért.
Cartledge professzor szerint az athéni polgárok hajlamosak voltak ezeket a csapásokat a megsértett istenek haragjának tekinteni. Szókratész, aki megkérdőjelezte több istenség legitimitását, beleillett ebbe a leírásba.
"Amikor az istenek egészen nyilvánvalóan haragosak, s Athént további bajok is érhetik, az istenkáromlás vádja nem csak helytállónak tűnt, hanem a közösség érdekeit is szolgálta" - magyarázta a tudós.
Cartledge professzor szerint Szókratész gyakorlatilag maga vonta a halálos ítéletet a fejére. Az athéni igazságszolgáltatási rendszerben egy ilyen eljárásban a vádlott szabhatta ki saját büntetését. A filozófus először tréfálkozott, hogy jutalmat érdemelne, majd egy kis pénzbüntetést javasolt. A bírák azonban nem találták oly mulatságosnak a dolgot és halálos ítélete szabtak ki.
"Az athéniak szemében Szókratész eltávolításával a közösség megtisztul és megerősödik" - vélekedett Cartledge professzor.
Forrás: MTI