„A Google a barátod” – szól a már-már közmondássá vált szófordulat. Valóban így van ez?
2011. január 30. vasárnap 13:49 - Tóbiás Gábor
Egy friss felmérés szerint a világon körülbelül két milliárd embernek van internet hozzáférése. Ez ugyan kevesebb, mint a fele a Föld népességének, de azért elég tisztességes szám.
Az internet alapvető tulajdonsága, hogy meg kell keresni a minket érdeklő dolgokat. Ezért a Google szinte pillanatok alatt vált azzá, ami most: egy megkerülhetetlen tényezővé a kétmilliárd internetező ember életében. Már csak azért is, mert a legmegbízhatóbb keresőről van szó.
Nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy a netező emberek jelentős hányada először a Google segítségével próbál meg információkhoz jutni. Ez pedig óriási előnyt jelent a vállalatnak.
Keress és megmondom ki vagy!
A keresőszavak nem vesznek el a semmiben, azokat tárolják a Google szerverei. Az ezekhez kapcsolódó ip-címeket pedig valószínűleg nem túl nagy mutatvány kikutatni. Persze lehet ez ellen védekezni mindenféle furmányos módszerrel, azonban az átlagfelhasználónak – amellett, hogy ideje se nagyon van ilyesmire – ez meghaladja a képességeit.
Ha emellé még a Google levelezőrendszerét is használjuk, továbbá igénybe vesszük a Google docs szolgáltatásait, amit megfűszerezünk egy kis Rss feed használattal és az iGoogle személyre szabható beállításaival, akkor aztán minden adott ahhoz, hogy egy nyitott könyv legyen az életünk. (A különböző video megosztókat már ne is említsük.)
Kis túlzással élve pár kattintás, és egy jobb aktát tudnak összeállítani Googlék, mint amilyenre a KGB valaha is képes volt. Erre ékes bizonyítékként szolgálnak a Gmail oldalsávjában található személyre szabott (!) reklámok.
Persze gondolhatnánk naivan, hogy úgy sem vájkálnak személyes dolgainkban, hiszen miért is tennék. Azonban ez sajnos nem így van.
Az év elején kiderült, hogy a Google Dél-Koreában adatokat gyűjtött az internetezőkről, miközben a fényképeket készített a digitális térképkeresőjéhez.
Ugyan állítólag nem volt szándékos az adatgyűjtés, de valamiért mégis e-mail címeket, jelszavakat és a látogatott oldalaik listáját rögzítették azon felhasználókról, akik jelszóval nem védett vezeték nélküli netet használtak.
Az amerikai hadsereg is benne van
Egy kis statisztika
A Google jelenleg az egyik legnépszerűbb keresőrendszer, aminek részben az az oka, hogy a találatok nagyon gyakran vannak olyan sorrendben, ahogy a keresést végző személy elvárja. A web egyik legnépszerűbb ilyen jellegű szolgáltatásaként legalább 200 millió keresési kérés érkezik be hozzá és társlapjaihoz naponta.A weblapok tartalmában végzett kereséseken túl lehetőség van többek közt képek, hírek, fórumtémák és árucikkek keresésére is, és a HTML oldalakon kívül még 13 különböző fájltípus tartalmában is keres (egyszerű szöveges fájlok, PDF, Word-dokumentumok, Excel-táblázatok stb.). 2005 júniusáig a Google mintegy 8,05 milliárd weblapot, 1,3 milliárd képet és 1 milliárd Usenet-üzenetet indexelt, azaz mintegy 10,4 milliárd elemet. Emellett még egy időre el is tárolja az indexelt tartalmakat. Ezeket találjuk a találati elemek mellett "Tárolt változat" -ra kattintással. Amennyiben az eredeti weboldal kiszolgálása megszűnt, a kívánt tartalom még elérhető lehet ezáltal.
Nem egy friss történet, de mindenképpen muszáj említést tenni arról, hogy a Google két évvel ezelőtt olyan műholdat lőtt fel az űrbe, amit az amerikai hadsereg üzemeltet. A GeoEye-1 névre keresztelt szatellit rendelkezik a legnagyobb felbontással a kereskedelmi műholdak közül. (41cm)
Azaz bármit kiszúrhatnak odafentről, de hát a világot is bőszen körbefényképezik, úgyhogy ez már tényleg csak hab a tortán.
Ugyanakkor a Google minden olyan vádat elutasít, miszerint adatokat szolgáltatnának ki bárkinek is. Viszont elég nehéz elképzelni, hogy az amerikai hadsereg csak úgy, felebaráti szeretetből engedi a közös műholdhasználatot.
Puha muszáj
Persze senki nem kötelez arra minket, hogy ezt az internetes keresőt és a hozzá kapcsolódó termékeket használjuk.
Csakhogy ezzel az a probléma, hogy nincs helyette másik kereső (
illetve van, csak az viccnek is rossz), továbbá a Google termékei ingyenesek, szabadon elérhetőek, és tényleg nagyon hasznosak tudnak lenni.
Viszont cserébe a Google a világ legnagyobb személyes információ tárává nőtte ki magát. Hiszen ez nem csupán egy szoftveres szolgáltatásokat nyújtó cég. A sikerük abban rejlik, hogy egyfajta szabadságot és nyitottságot sugároznak azzal, hogy ingyenesen elérhetők a dolgaik. Ezért az emberek használni
akarják a termékeiket és nem gondolnak bele, hogy minél többet teszik meg, annál könnyebben utolérhetik őket, ha akarják.