Az új, önjáró üzemmódra is képes járművek a kor elvárásainak megfelelő tulajdonságaikkal és felszereltségükkel szolgálhatják a Budapesten utazók kényelmét, egyúttal hozzájárulnak ahhoz, hogy a város tisztább, élhetőbb legyen.
A Budapesti Közlekedési Központ feltételes, nyílt tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított legfeljebb 160 trolibusz beszerzésére. A tervezett fejlesztésre jelenleg nincs forrás, a BKK mégis előkészítette és elindította a járműbeszerzést, hogy ha megvan a pénzügyi fedezet, elkezdődhessen a gyártás.
Az összesen 160 trolibuszból a tervezett keretmegállapodás értelmében – rendelkezésre álló európai uniós, RRF REPowerEU forrás esetén – az ajánlatkérő BKK összesen 40 (16 szóló és 24 csuklós) jármű megrendelésére vállal kötelezettséget, bízva abban, hogy további 40 trolibusz finanszírozása is biztosítható lesz az RRF REPowerEU program keretében.
A nyertes ajánlattevőnek olyan járművek gyártását, szállítását, helyszíni próbaüzemének lebonyolítását, illetve az előírt engedélyek beszerzését kell biztosítania, amelyek
• teljesen alacsony padlósak;
• légkondicionáltak, valamint
• a beépített akkumulátoroknak köszönhetően legalább 15 kilométert önjáró üzemmódban, felsővezeték nélkül is képesek megtenni.
Rendelkezésre álló forrás és sikeres közbeszerzési eljárás esetén az első új trolibusz 2025. végén érkezhet meg Budapestre.
Hosszú távon is cél marad a járműflotta fejlesztése
A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra fejlesztése a jövőben is hangsúlyos szerepet kap:
• a következő években összesen 51 modern, alacsony padlós és légkondicionált CAF-villamos érkezik a fővárosba az Európai Unió támogatásával;
• a 2025-től ütemezetten lejáró szolgáltatási szerződések kiváltására a BKK tavaly szeptemberben három közbeszerzési eljárást indított 150 autóbusz (100 csuklós és 50 szóló) forgalomba állításával végzett szolgáltatásra; az októberben megjelent részvételi felhívás 50 szóló elektromos autóbusz; a decemberi felhívások pedig 20 csuklós és 20 midi elektromos autóbusz forgalomba állításával végzett szolgáltatást foglalnak magukban;
• már az összes Solaris–©koda Trollino trolibusz Budapesten közlekedik a 48 új járműből álló flottából, továbbá
• napjainkban már kizárólag alacsony padlós buszok közlekednek Budapesten: a BKV Zrt. autóbusz-állománya 2022 őszén 135 új járművel bővült, 2023 májustól pedig az ArrivaBus Kft. tulajdonában és üzemeltetésében összesen 150 jármű állt forgalomba.