Szentföldi képeslapokra kerülhet Sharon gigászi szemétdombja
A Tel-Aviv és Jeruzsálem között magasló Hiria-hegy nem a földkéregben lappangó roppant erők több millió éves munkája, hanem egy bibliai méreteket öltő szemétkupac, ami három éven belül a világ egyik első számú környezetvédelmi csodájává válik.
2009. július 27. hétfő 08:15 - Tatai Gábor
Hatvan év döbbenetes védelmi kiadásainak és az évtizedenként meg-meglóduló emigrációs hullámokkal járó építkezési és integrációs költségek dacára, mára a modern Izraelben a környezettudatos politika is dollármilliós ügy. Noha az Ígéret Földjének épsége és általános jóléte miatt érzett aggodalom minden zsidó ember természetéhez hozzátartozik, a puszta létéért harcoló közel-keleti állam hosszú ideig egyszerűen nem engedhette meg magának, hogy túlságosan komolyan vegye a költséges és bonyolult megoldásokért kiáltó környezetvédelmi aggályokat. A lakosság lélekszámának gyors emelkedése, az észvesztő ütemű iparosodás és a társadalmi jólét fokozatos kiteljesedése a kilencvenes évek elejére kormos bevásárlószatyor-dzsungellé varázsolta a tejjel-mézzel folyó Kánaán urbanizált területeit.
Az ország egyik legnagyobb közlekedési csomópontjában - éppen csak Tel-Aviv tőszomszédságában - a gondatlanság monumentális szeméthegyet emelt néhány évtized leforgása alatt. A 16 millió tonnányi bűzölgő enyészet nem csak az autósok elé táruló tájkép legdominánsabb eleme, a másfél mérföld hosszan elnyúló, és a tengerszint fölé 80 méterre tornyosuló Hiria-hegy az utóbbi időkben már a Ben Gurion nemzetközi repülőteret megközelítő gépek épségét is veszélyeztette. Nehéz elhinni, de a viharos gyarapodás sötét oldalának eme nem mindennapi mementója, egy ötletes elhatározásnak köszönhetően, rövid időn belül az ökoturizmus édenkertjévé fogja varázsolni az ország szívében terpeszkedő gigantikus szemétdombot.
A zöld buldózer
Légszennyezés és szilárd hulladék
Csak úgy, mint más országoknak, Izraelnek is számos környezetvédelmi kihívással kell szembenéznie napjainkban. 1993 és 1994 augusztusa között a kormány meghirdette a környezetvédelem évét, melynek az egész országot érintő akció programjai és reformjai a mai napig éreztetik áldásos hatásukat. Ekkor indult útjára egy sikeres információs kampány is, mely a különböző minisztériumokon keresztül, a közösségi szervezeteket, a privátszektort és az egész oktatási rendszert is érintve, egy mai napig érvényes egyedülálló környezetvédelmi együttműködés keretét teremtette meg. A közelmúltban több zöld törvény is elfogadásra került a Kneszetben. Az ország főbb problémái közé tartozik a légszennyezés, különösen az olyan városok környékén, melyek fejlődő ipar-negyedekkel is rendelkeznek, mint Jeruzsálem, Tel-Aviv vagy Haifa. A vészharangokat 1996-ban kezdték el kongatni, ekkor úgy tűnt, hogy radikális szabályozás nélkül Jeruzsálem levegője 2010-re Mexikóváros szennyezettségével fog vetekedni. Súlyos problémát jelent a szilárd hulladék elhelyezése is: a legtöbb tároló még egy évtizeddel ezelőtt is korszerűtlen, gyengén kivitelezett volt, melyek a teljes kapacitáson vagy jóval a tervezett kapacitás felett voltak kénytelenek működni. 1997-ben az országban keletkezett hulladéknak alig 5 százaléka került újrahasznosításra. Néhány év alatt az ország mind a tárolási kapacitását, mind az újrahasznosított hulladékértékeit többszörösen megduplázta.
A hegy egy közeli arab faluról és környékéről kapta a nevét, ami fölött az 1948-as függetlenségi háborúban, az ekkor húsz éves Ariel ’Buldózer’ Sharon vezette brigád heves harcok közepette vette át az irányítást. Ezen a területen létesült 1952-ben Tel-Aviv és szomszédságának központi szemétlerakója, ahová évtizedeken keresztül, naponta körülbelül 800 teherautónyi lakossági hulladék érkezett. A fokozatosan mindent maga alá gyűrő átható bűzt, kezdetben a domb körül permetezett vízfallal próbálták meg kordában tartani. Az egyre súlyosbodó helyi és globális aggodalmaktól vezérelve, a Hiria-hegyet sok izraeli politikus és vezető értelmiségi egyszerűen csak el akarta tüntetni a földfelszínről, míg egyszer csak Dr. Martin Weyl, az Izraeli Múzeum egykori vezetője és a Beracha környezetvédelmi alapítvány igazgatója, azzal az első hallásra bizarrnak tűnő ötlettel nem rukkolt elő, hogy az elrejtés helyett a hegyet nemzetközi attrakcióvá kell formálni.
Bár az ötletért a tel-avivi városvezetés is lelkesedett, Hiria körül éles vita bontakozott ki, miután néhány befolyásos ingatlanközvetítő a hegy káprázatos fekvése és környezetének infrastrukturális adottságai miatt egy 10 ezer parcellára szóló építési tervezetet nyújtott be, mely érdekében az ország legjobb ügyvédjeit is sikerült mozgósítani. A Nemzeti Fejlesztési Tanács szavazásra vitte a dolgot, ám a döntéshozatalt megelőző éjszakán az ország ekkori miniszterelnöke - talán ugyan azzal az elszánt mosollyal, amivel egykor Hiriában fogadta a fegyveres erősítést - személyesen hívta fel a minisztereket, hogy a szeméthegy beépítése ellen szavazzanak. Hála neki a Hiria árnyékában ma egy a New York-i Central Park-nál kétszerte nagyobb zöldövezet épül. A világhírű német tájépítész, Peter Latz tervei alapján új alakot és jelentést nyert hegy az Ariel Sharon park közepén található.
Reflektorfényben
Július 19-ének estélyén, Ariel Sharon családjának, és az izraeli környezetvédelmi miniszter, Gilad Erdan jelenlétében, a Hiria kopár oldalait látványos fényár borította el, a nagy erejű különleges izzókhoz egy közeli hulladék-újrahasznosító telep szolgáltatja az energiát. A Tel-Aviv és Jeruzsálem között elterülő, majdnem 3000 négyzetméteres fénytenger, közepén a fogyasztói társadalom monumentális Stonehenge-ével, szintén Peter Latz zseniét dicséri. Az önmagát hosszú évek alatt majd teljesen felemésztő Hiria 16 millió köbméter lakossági hulladékából olyan zöldház-gázokat és szerves komposztot nyernek, amelyeket a Kiotói Egyezmény keretei között lehet majd kereskedelembe bocsátani. A park grandiózus világítástechnikája már most is kizárólag ezt a forrást használja.
Forrás: ayalon-park.org.il / New York Times / sviva.gov.il