Jön a választás, jön az autópálya építés
Végre! A kormány idén több pénzt szeretne költeni az autópályák és autóutak fejlesztésére. A gazdasági válság közepén nem a szociális hálót erősítjük, hanem milliárdokat költünk az utakra. Vajon miért?
2010. január 5. kedd 07:49 - Pénzes Dávid
Ha esetleg rosszul aludtunk volna amiatt, hogy az idén is csupán annyi forintmilliárdot költünk el autópálya építésre, mint tavaly, akkor megnyugodhatunk. A Népszava információi szerint ugyanis a tavalyi 240 milliárd helyett idén éppen 100 milliárddal fogunk többet áldozni e célra.
Ne, kérem ne ugyanaz jusson eszünkbe mindannyinknak e hírről. Még véletlenül se gondoljunk arra, hogy azért növekedett meg az utak építésére, fejlesztésére fordított összeg, mert
választási év jön. Ne engedjünk a kísértésnek, hogy gondolataink a korrupció, az állami szintű sikkasztás, vagy a pártfinanszírozás felé terelődjenek.
Ujjongjunk!
2009
Tavaly kevesebb utat és autópályát adtak át, de 192 kilométernyi gyorsforgalmi út építését indították meg, csaknem bruttó 251 milliárd forint értékben. A jelentősebb beruházások közé sorolható az M43-as első szakaszának kialakítása, illetve az M0-s gyűrű keleti szektorának bővítése.
Itt az idő, hogy ujjongjunk a Bajnai-kormány jólelkű gondoskodásán, amely még több utat ad az országnak. Hiszen a Népszava világosan megírja - és ismerve jól informáltságukat szocialista körökből, nekik el is hihetjük -, hogy ebben az évben átadási dömping lesz: a tervek szerint forgalomba helyezik egyebek mellett az M31-es gyorsforgalmi utat, az M6-os új szakaszát, egy újonnan épülő M4-es pályarészt és az M43-as utat.
Az ne merüljön fel örökké aggódó agyunkban, hogy ki fog az új utakon kocsikázni? Ne is kezdjünk bele abba a demagóg összehasonlításba, hogy míg épülnek a sztrádák, a kormány a gyermekesektől elvesz egy évnyi családtámogatást; a szuperbruttósítással, vakoktól és gyengén látóktól való elvonással, vagy a kórházak pénzének radikális csökkentésével és egyebekkel pedig milliárdokat
von ki a szociális rendszerből.
Lassan tényleg nem lesz, aki megengedheti, hogy autóba üljön. Vasútra meg amúgy sem tud, mert annak vonalait precízen amputálgatják. De tényleg: ne is tegyük fel a kérdést, kinek épül az autópálya, hiszen tudjuk, hogy hazánk tranzitország és jelentős mennyiségű árunak kell eljutnia keletről Európába. Nálunk legfeljebb nem áll majd meg, mert nem lesz, aki megveszi.
De tényleg hagyjuk a sopánkodást! Örüljünk, hogy van a gazdaságnak olyan része, amely prosperál, még a legnagyobb nehézségek idején is.
És most naivitás nélkül
Ha egy kormány a gazdasági válság kellős közepén úgy érzi, van többletforrása (méghozzá éppen százmilliárd forint!), akkor miért éppen autópálya építésbe tömi bele? Most, mikor hihetetlen nagy szükség van a szociális rendszerben, az oktatásban, a kultúrában (az MTV-től is elvettek néhány milliárdot), a gazdaság minden ágában az állami pénzre, miért éppen az autópálya-biznisz az, amely megkapja ezt?
Teszik mindezt úgy, hogy valójában már csak - kis túlzással - fél évig lesznek hatalmon. Azaz, ha a politikai szükségszerűségeket nézzük, akkor ennek a pénznek nagy részét el is fogják költeni még az első félévben. Megpróbálnak majd rengeteg utat átadni még a választások előtt. Ezzel persze önmagában nincsen baj.
A baj ott van, hogy minden száz autópálya forintból legalább ötven magánszemélyekhez, és/vagy a pártkasszákhoz gurul. Vajon ebből a 340 milliárdból mennyi fog még a választásokig a kormánypárt, (vagy kitudja melyik párt) zsebébe vándorolni?