Kereskedelmi krízis: kormányváltás hoz fordulatot?
Kitartóan zuhan a kiskereskedelmi forgalmunk immár több mint három éve. Vásárlókedvünket még a konvergencia program kezdte tépázni, a 2008 őszén érkező válság csak ráerősített erre. Hol a gödör alja, mit lehet ott csinálni, és mi lesz, ami kihúz minket belőle?
2010. január 27. szerda 08:10 - Nagy András
A
gazdaság általános állapotának fényében elmondható: papírforma eredményt hozott a hazai kiskereskedelem a tavalyi év végén is. A most megismert KSH adatok azonban nem csak erre világítanak rá.
Tavaly novemberben tovább folytatódott a kiskereskedelmi eladások csökkenése. A forgalom 2009 első tizenegy hónapjában átlagban öt, novemberben már 7,8 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A „bolti” eladások 45 százaléka az élelmiszer, illetve élelmiszer jellegű, 16 százaléka az üzemanyag-, 15 százaléka a bútor- és háztartásicikk valamint az építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott. A többi üzletág részesedése 24 százalék volt.
Az élelmiszer- illetve élelmiszer jellegű üzletek forgalma 2009 első tizenegy hónapjában négy, novemberben 6,6%-kal maradt el az előző évitől. A többitermékkör kereslete az első tizenegy hónapban 8,4, míg novemberben már több mint 11 százalékkal esett vissza az előző évhez képest. Mint az az adatokból kiderül, 2009 novemberében minden üzlettípusban csökkent a forgalom, leginkább az iparcikk jellegű (21,7%), valamint a bútor-, háztartásicikk- és építőanyag- (15,4%) üzletekben.
A fordulat éve: 2007
Már a benzin sem a régi
A benzinkutak forgalma az év első tizenegy hónapjában lényegében az előző év azonos időszakának szintjén maradt, novemberben viszont már 1,5 százalékkal mérséklődött. A szakértő szerint immár az ár szempontjából az egyik legrugalmatlanabb termék is átesett azon a lélektani határon, ami felett az emberek korlátozni kénytelenek fogyasztásukat.
KSH
Magyarországon 2007 óta csökken a kiskereskedelmi forgalom. Kezdetben még nem a válság, hanem a második Gyurcsány-kormány által végrehajtott
konvergencia program miatt. Ekkoriban nőtt az élelmiszer áfája 15-ről 20 százalékra, s további intézkedések is voltak, amelyek csökkentették a vásárlóerőt, például a gázszámlák emelkedése – sorolja az okokat Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. 2008 vége óta viszont egyértelműen a gazdasági válság hat negatívan a piacokra, s 2009-ben is ez volt a döntő tényező – mondja.
Kiemeli: a tavaly év végi forgalmat a már szintén a válságban töltött 2008-as bázisévhez viszonyítottuk, de még így is növekvő csökkenésről kell beszélni. A szakértő becslése szerint 2007-ről 2008-ra a kereskedelem már elszenvedett egy 10 százalékos szűkülést, erre a múlt évben további 15 rakódott.
Vámos erősíti a KSH adatait, mikor azt mondja, tavaly főleg a tartós cikkek esetében takarékoskodtak az emberek. Igaz, a saját adatai még csúnyább eredményeket mutatnak, mint a Statisztikai Hivatalé. A válság begyűrűzését a társadalom felsőbb rétegeibe Vámos szerint egyébként jól mutatja a parfümpiac közel 10 százalékos visszaesése.
Nem várt hidegzuhany
Közel felére zuhanó autóeladások
2009 novemberében folytatódott a autó- és járműalkatrész-üzletek eladásainak csökkenése Magyarországon: forgalmuk az év első tizenegy hónapjában 40,7%-kal mérséklődött, novemberben 46,4%-kal esett vissza az előző év azonos időszakihoz képest.
KSH
Kérdés, mikor s főleg mitől érhet véget a kereskedelmi krízis? A kereskedelmi kilátások természetesen elsősorban a gazdaság általános állapotának függvényében változhatnak – mondja Vámos. Úgy véli, miután az idei költségvetés adófeltételei adottak, 2010 első félévében körülbelül arra lehet számítani, mint ami 2009 második felében történt.
Az év első felében tehát a szakma még nem számít változásra. Azaz egyre kisebb, immár tizedekben mérhető keresletcsökkenést vár. Ez a mostani hideg ugyanakkor nem várt visszaesést eredményezhet a kereskedelemben – figyelmeztet Vámos, és az év eleji benzinár-emelés is további fogyasztásra szánt forintokat vehet ki a zsebekből.
Az év második féléve már egy érdekesebb időszaknak néz ki – így Vámos. Ennek egyik oka, hogy Európában már látni bizonyos élénkülést. A lassú pezsdülés pedig mindenképp húzóerőt gyakorol a magyar piacokra, különösen ami az exportot illeti.