Hideget, meleget is kapunk a MÁV-tól
Az elmúlt napok, hetek, hónapok kritikus időjárása miatt az átlagosnál gyakrabban késtek az InterCity vonatok és a nemzetközi forgalomban közlekedő szerelvények. A MÁV idén június elsejétől megváltoztatta a menetjegyek visszatérítésének szabályait; nehézkessé vált az ügyintézés.
2010. július 21. szerda 07:39 - Páczai Tamás
Az idő pénz...
A korábbi módszer alapján 15 perc késés után a jegypénztáraknál visszafizették az IC pótjegy árát. A mostani gyakorlat szerint 30 perc késés után visszafizetik a pótjegy és a menetjegy összegének 25 százalékát. De. Nem a helyszínen, hanem hivatalos
dokumentumok után, egy vizsgálat elbírálja az utasok kérelmeit és pozitív elbírálás esetén kiutalják a megítélt összeget. A határidő 30 napos mind az elbírálásra, mind a pénz kézbesítésére, így előfordulhat, hogy 60 napos késéssel jutunk hozzá a megítélt összeghez.
Pozitívumként elmondható, hogy nem csak a pótjegy árát kaphatjuk vissza, hanem a menetjegy és a pótjegy összegének 25 vagy 50 százalékát. Így kap az utas hideget is, meleget is. Sokak számára érthetően felesleges a papírmunka és a hosszú várakozás. A mérleg másik oldalán viszont ott ellensúlyoz a magasabb összegű kártérítés.
Mindenki vérmérsékletétől függően eldöntheti, hogy kitölti a kétoldalas kérdőívet, majd izgul hónapokig, hogy mikor csenget a postás a vonatjegy árával, vagy legyint egyet és legközelebb is legyint, amikor a peronon állva a hangosbemondó lágy duruzsolását hallgatja: "Értesítjük tisztelt utasainkat, hogy a menetrend szerint Nyíregyházáról érkező Jázmin Intercity vonat előre láthatólag ötven percet késik. A késésért szíves elnézésüket és türelmüket kérjük."
A kommunikációs osztály válaszol
Több internetes fórumon is megindult a vita a Máv-Start
új rendszerével kapcsolatban, valamint a HírExtra több olvasója is felháborodásának adott hangot.
Megkerestük a MÁV Zrt. kommunikációs osztályát az üggyel kapcsolatban, kérdéseinkre a következő válaszokat kaptuk.
Minek köszönhető a módszerváltás?
Olvasói levél
"Tisztelt MAV
Valamikor 2010 majusaban - a jegy nincs meg mivel le kellett adnom a visszateriteses papirral -
IC-n utaztam, az IC kesett 30 percet, erre a penztarhoz faradva dobbenten tapasztaltam hogy ujabb torturaval, idopocsekolassal, penzkidobassal sikerutl a Mavnak megint sajat magat lejaratnia. (Tudvalevo, hogy eddig a kesett jegy arat ott helyben a penztar korabbi jogszabalyok szerint ott visszateritette)
Miszerint a visszateritendo penzemet nem ott helyben kapom vissza a jegy araval - hanem egy hosszas papirozassal amit cimem kitoltesevel, idopont es hasonlo felesleges dolgok kitoltesevel kaphatok vissza, majd postan - ezzel is elriasztando hogy barki is meg merje gondolni az IC jegy aranak jogos visszateriteset.
Ennek mar lassan tobb hete, honapja, a penzemet meg mindig nem kaptam vissza, a penzt a mav vezerkaranak ismet sikerult benyelnie sok mas utastarsam IC jegyaraval egyetemben."
Forrás: megintallunkvazze.blog.hu
A MÁV-START Zrt. üzletszabályzata tartalmazza a vasúti személyszállítási szerződés általános feltételeit mind az utasok, mind pedig a MÁV-START Zrt. tekintetében. Az üzletszabályzatot a 1371/2007/EK számú európai parlamenti és tanácsi rendelet (az ún. utasjogi rendelet), illetve a vasúti közlekedést szabályozó 271/2009. (XII.1.) kormányrendelet alapján módosította a személyszállító vasúttársaság a Nemzeti Közlekedési Hatóság jóváhagyásával 2010. június 1-jétől.
Vannak-e már tapasztalataik arra nézve, hogy az előző visszatérítési rendszer gyakorlatához képest csökkent vagy nőtt az igénylések száma?
Az eddig feldolgozott adatok alapján júniusban nagyságrendileg 3 500 darab igénylés érkezett, amely a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva a mennyiségében csökkent, ám az értékét tekintve nőtt, hiszen már nemcsak a pót és/vagy helyjegy ára (140,- 400,- vagy 540,- forint) igényelhető vissza, hanem a teljes menetjegy 25 illetve 50 százaléka, ami akár több ezer forint is lehet.
Egyáltalán, utaltak-e már valakinek visszatérítést, vagy (tekintve az információs szolgálatuknál a kollégájuktól kapott július elsejei dátumot) még az összes kérelem elbírálása folyamatban van?
A beérkezett visszaigénylések feldolgozása folyamatos, így természetesen a pozitívan elbírált visszatérítések elküldésére, utalására is folyamatosan sor kerül.
Mekkora bizottság foglalkozik a visszatérítésekkel? Állandóan vagy alkalmanként üléseznek tagjai?
A visszatérítéseket a MÁV-START Zrt. ügyfélszolgálata bírálja el a rendelkezésre álló erőforrások függvényében, lehetősége szerint a szükséges számú munkatársakat foglalkoztatva. Sajnálatos módon a változások az árvíz időszakával egybeestek, így a visszatérítési igények száma a vis major helyzetből adódó vonatkésések következtében az előzetes várakozásokat jelentősen meghaladja.
A megszorítások értelmében végeztek-e felmérést arra nézve, hogy az új rendszer költséghatékony-e vagy sem?
A megváltozott visszatérítési rendszer a fent hivatkozott jogszabályok előírásainak megfelelve került bevezetésre. A MÁV-START Zrt. az előző időszakhoz hasonló nagyságrendű visszatérítésekre számít.
Modern elektronikával felszerelt korunkban milyen megfontolások alapján tértek vissza a "régi időket" idéző papírmunkához?
Az ügyintézés módjában a nem történt változás, hiszen eddig sem elektronikus módon, hanem papír alapú ügyintézéssel lehetett beadni a visszaigényléseket.
Úgy tudjuk, az EU-ban a bizonyos késést meghaladó személyvonatok esetében is kötelesek kártérítést fizetni a nemzeti vasúttársaságok. A MÁV haladékot kapott a szabályozás bevezetésére. Meddig?
Az 1371/2007/EK rendelet Magyarországon az országos működési engedéllyel rendelkező vasúti társaságok esetében a 271/2009. (XII. 1.) Kormányrendeletben meghatározott alkalmazási kötelezettségek és mentességek alapján került bevezetésre. A felár nélkül igénybe vehető belföldi személyszállító vonatok esetében a kártérítés fizetésére vonatkozó kötelezettség alól mentességet biztosít a kormányrendelet. Az EK rendelet alapján 5 év (kétszer 5 évvel meghosszabbítható) mentességet biztosíthat a tagállam az új szabályozás helyi viszonylatban történő bevezetésére, amennyiben az új szabályozás teljesítése anyagi vagy infrastrukturális akadályokba ütközik.
Mi az európai gyakorlat a késő InterCity vonatok menetjegy árának visszatérítésével kapcsolatban?
Nem létezik egységes európai gyakorlat a késő InterCity vonatok menetjegy árának visszatérítésével kapcsolatban. A különböző európai országok eltérő feltételekkel, módon és formában alkalmazzák az InterCity vonatok késése esetén a kártérítés fizetésének rendszerét, attól függően, hogy az adott tagállam kormánya milyen mentességet adott számukra. Előfordul olyan ország, ahol a vasúttársaságok teljes visszatérítési mentességet élveznek és létezik olyan ország is, ahol minden utasjogi előírást alkalmazni kell.
A külföldi vasutak visszatérítésének jellemzői általánosságban:
• a távolsági (IC) forgalomban 60 perc késés után jár kártérítés,
• az utasoknak az ügyfélszolgálaton keresztül kell igényelnie a visszatérítést,
• a kifizetése postai úton utazási utalvány formájában vagy bankszámlára utalással történik.