A Magical Gravity csapatát a drum & bass szcénát ismerőknek nem kell bemutatni. Három magyar srác, akik elmondhatják, hogy a nagy nevű angol kiadónál, a Vipernél jelent már meg zenéjük. Mint a beszélgetésből kiderül, nem sokára újabbakkal jelentkeznek. Olivér Krajnyákkal, Szvétek Ádámmal, és Madarász Ádámmal beszélgettünk.
2012. március 23. péntek 16:28 - HírExtra
Mondják, hogy Magyarország a dnb elithez tartozik. Persze azért Anglia a központ. Mi a különbség az angol és a magyar dnb világ között?
Számtalan különbség van. Főleg az arányok miatt, de a közönség is teljesen más. Ha azt vesszük, hogy Bristolban több drum & bass producer és dj van, mint Magyarországon összesen, akkor látszik, hogy nehéz az összehasonlítás. A színvonal itthon magas, a nagyobb magyar producereket (Chris.SU, Jade, Mindscape, Spinline) a világ minden pontján ismerik. Itthon kisebb a közönség, a drum & bass nem vonz annyi embert, mint kint.
Az Egyesült Királyságban nagy kultusza van a kiadó esteknek (Hospitality, Viper, Ram, Critical, Shogun nightok, UKF Rampage stb.), ahol sokszor olyan line-up van egy este alatt, mint itthon egy év alatt, és nem mellesleg, ezek ezreket mozgatnak meg. Illetve ott van még Brüsszel is, ami Crissy Criss szavaival élve az új London. Mindegyik ottani buli teltházas. Itthon ez kivitelezhetetlen, mert nem volna kifizetődő a szervezőknek. Ennek ellenére nagyon színvonalas bulik vannak itthon is, ehhez kétség sem fér.
Mi kell ahhoz, hogy itthonról valakit felfedezzenek angol (vagy bármilyen nemzetközi) nagyobb kiadók?
Igazából ez ma már nem olyan problémás, mint egy pár évvel ezelőtt volt. Ha az ember jó zenéket ír, illetve a megfelelő helyekre küldi el őket, akkor nagy esélye van arra, hogy felfedezzék. Kellenek a jó kapcsolatok is, de az internetnek hála, ma már minden könnyen és gyorsan elérhető.
Magyarországon élve meg lehet élni a dnb-ből? A fellépéseket és a producerkedést is ideértve…
Nem. Ha az ember csak Magyarországon tevékenykedik, akkor szinte lehetetlen. Ha vannak külföldi fellépések is, akkor igen, meglehet. Itthon nehéz lenne akkora gázsit kapni, hogy a mindennapi kiadásokat (számlák, étkezés, ruházkodás, esetleg egy családot eltartani belőle) fedezze.
Aa legtöbben elfelejtik, hogy egy dj-nek állandóan frissítenie kell a zenetárát, és a zenéket megvásárolni nem olcsó mulatság, főleg, ha az ember lemezt is pörget. Ennek ellenére sokszor nem fizetik ki a fellépőket, mert „sajnos nem jöttek el annyian, sorry”.
Talán nem szentségtörés, ha számokat is mondunk. Egy jó nevű kiadónál megjelent zenéért mennyit lehet eltenni?
Ez teljesen változó. Attól függ, milyen formátumban jelenik meg a zene (lemez, CD, vagy digitális release), illetve az sem mindegy, melyik kiadó jelenteti meg. Számít az eladás is, sőt, talán ez a legfontosabb része a dolognak - hogy hány ember veszi meg a zenét -, mert nyilván ezután kapnak az előadók pénzt. De ha igazán jó a kiadó és nagyon populáris az adott track, akkor ez akár több száz, esetleg ezer fontot is jelenthet.
Mit láttok, milyen a dnb jövője? Egyre puhább lesz? Egyre sötétebb? Egyre táncosabb? Egyáltalán van jövője? Nem érzitek szűkülni a lehetőségeket, ha kizárólag a dnbről beszélünk, mint stílus?
Ez egy érdekes kérdés. A drum & bass óriásit változott az elmúlt pár év során. Rengeteg új producerrel bővült a szcéna, több színt téve bele és ezzel új stílusokat hozva létre. Ugyanakkor sok kiváló, régi producer tűnt el nyomtalanul. A technika fejlődése pedig új távlatokat nyitott meg a producerek előtt. Ez a stílus egyértelműen most éli aranykorát, és kevés embert találsz, aki nem hallott volna még róla.
Egyre nagyobb tömegeket mozgatnak meg a bulik, az új zenéket olyan youtube csatornák promótálják, mint a UKF, a Liquicity vagy a Skankandbass – csak hogy egy párat említsünk – és több százezres nézettséget érnek el pár nap alatt. A stílus hihetetlenül összetett lett, nem lehet bekategorizálni, hogy Liquid, Darkstep, Techstep, Jump Up, stb., sokkal bonyolultabb ennél, és ez jó.
A producerek nyitottak lettek más stílusokra is, a kiadók pedig nem csak kizárólag drum & bass-t jelentetnek meg, hanem más olyan zenei irányzatokat is, mint például a dubstep. A drum & bass-ben mindenki megtalálhatja a neki megfelelő zenéket, sosem unalmas, ennyi év után is tartogat meglepetéseket és folyamatosan megújul. Hogy milyen a stílus jövője? Nehéz volna megmondani, de az eddig tapasztaltak alapján egyre több és több ember ismeri és kedveli meg, és ez mindenképpen pozitív.
Jelenlegi kedvenceitek?
Ádám: Nagyon sok van, de aki most abszolút befutó nálam az Wilkinson, Smooth, Cyantific, Metrik, ShockOne és Culture Shock. Igazából a Viper-en, a Ram-en és a Hospital-on lévő producereket/djket nagyon szeretem.
Svetec: Én a Brookes Brothers srácokat szeretem nagyon, Smooth is nagyon ügyes, valamint a Camo & Krooked páros áll még közel hozzám.
Olivér: Nekem az aktuális kedvenceim most Tantrum Desire, Sub Focus, illetve Matrix & Futurebound.
Milyen a magyar közönség? Stern egy interjúban azt mondta, hígul, meg azt, hogy „rengeteg a nagyon fiatal (16 év körüli) arc, akiknek igazából totál mindegy, hogy milyen zene szól, és hogyan kever a DJ”. Mit gondoltok erről?
Van benne ráció. Valóban rendkívül sok, egészen fiatal jár el a bulikra, ami egyáltalán nem baj, sőt. De sajnos a legtöbben tényleg nem tudják, hogy ki és mit játszik, az meg, hogy hogyan kever a dj, teljesen hidegen hagyja őket. Azok, akik régen lejártak bulizni, már nem jönnek le, arra hivatkozva, hogy túl sok a fiatal, és hogy már kiöregedtek a drum & bass-ből, mert már nem olyan, mint amilyen régen volt.
Nyilván mindig minden változik, de nyitottnak kell lenni az új dolgokra. A közönség mindenhol más. Máshogy reagálnak egy-egy zenére Budapesten, Sopronban, vagy Kecskeméten. Ha vidéken játszunk, általában pozitívabbak a visszajelzések, mint a fővárosban, valószínűleg, mert ott nincs annyi lehetőség a bulizásra.
Milyen a hazai partiszervezés? Elégedettek vagytok vele? Mit változtatnátok?
Nagyon nem lehet panasza senkinek, mert sok külföldi fellépő játszik itthon, főleg Budapesten. A Bladerunnaz rengeteg kritikát kap, amiért nem enged teret más szervezőknek és a többi. Az igazság az, hogy rengeteg amatőr szervezést láttunk már, nagyon sok hozzá nem értő próbálkozik buli szervezéssel, és a legtöbben belebuknak.
Ráadásul most láthatjuk, hogy a Bladerunnaz az Otherside-dal közösen szervez rendszeresen drum &bass és dubstep bulikat. Több hazai szervező csapat is van, akik ritkábban jelentkeznek bulikkal, de ők is mindig korrekten csinálják a dolgaikat, pl.: a Cooperation és a Catch 22.
Ami itthon nagyon fontos, az az összetartás. Mindenkinek ugyanaz a célja: színvonalas bulikat szervezni, és minél több embert lecsalni egy-egy rendezvényre, hogy az itthoni drum & bass-t fellendítsük, és életben tartsuk hosszútávon. Mindegy ki a szervező, a lényeg, hogy jó helyekre színvonalas bulikat csináljanak, hiszen ez tényleg egy közös érdek.
Semmi esetre sem szabad pocskondiázni más szervezőket, sokkal több közösen szervezett bulit kellene szervezni. Sopronban ott van a Microforms, akik nagyon jól csinálják a dolgaikat, szeretünk náluk játszani. Nem olyan rég voltunk Kecskeméten is, egy Autorun által szervezett fellépésen, nagyon jól éreztük magunkat ott is.
Mondj valami vicces, vagy meglepő sztorit, ami veletek mondjuk fellépés közben megesett…
Mindig történnek vicces dolgok, nagyon nem is tudunk kiemelni semmit. Bár volt olyan, hogy lementünk valahova játszani télen és a helyen nem volt fűtés. Téli kabátban csináltuk végig az egész szettet. Illetve valamelyik vidéki fellépés során odajöttek hozzánk: nem lehet-e, hogy valami mulatós zenét játszunk inkább? Ezekre elég vicces visszagondolni…
Sok fellépésetek van. De mit lehet tudni a következő zenékről? Milyen irányba mentek, mikor lesz megjelenés, illetve mikor és hol lehet titeket élőben hallani?
Hamarosan befejezünk két új zenét, ami szintén a Futurebound által vezetett Viper Recordings-on fog megjelenni, remélhetőleg nyár környékén. A tavalyi év nem volt túl produktív, idén több zenét fogunk befejezni, továbbra is körülbelül ezt a vonalat fogjuk vinni, lesznek vokálos zenéink, lesznek táncparkett orientáltak, de továbbra is a „Viper” hangzás fog dominálni.
Március 24.-én Sopronban a Hangárban találkozhattok velünk egy Microforms buli keretein belül, lesz még egy pár vidéki bulink, illetve áprilisban a Catch 22 srácok által szervezett bulin fogunk játszani az Instantban, és egy pár külföldi fellépés is várható.