Fővárosi légszennyezés: akár több tízmilliárdos büntetést szabhat ki az EU
Égető szükség van a fővárosi légszennyezés mérséklésére. Ha másfél éven belül nem sikerül megszüntetni a jelenlegi állapotokat, óriási büntetést kell fizetnünk az Európai Uniónak. Haladékot kaptunk, de élünk-e vele?
2009. október 22. csütörtök 13:19 - Kanizsai Ádám
Október 20-án konferenciát és kerekasztal beszélgetést rendeztek a lehetőségekről, tennivalókról. Az EU az
"Együtt közlekedünk" pályázat eredményeképp támogatásokat bocsátott a főváros rendelkezésére. Kérdés, hogy az ország szíve él-e a lehetőséggel.
A beszélgetésen több jeles szervezet, Horváth Csaba főpolgármester-helyettes és a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium is képviseltette magát. A HírExtra a kialakult helyzetről és a lehetséges megoldásokról kérdezi Lukács Andrást, a Levegő Munkacsoport elnökét.
Pontosan milyen támogatást kaptunk az Európai Uniótól?
Elvállaltuk, hogy az „Együtt közlekedünk” nemzetközi kiállítást itthon is megrendezzük. Emellett egy konferenciát is szervezünk az időszerű témáról. Úgy gondoljuk, hogy a részecskeszennyezés problémája most több ok miatt is a középponba kell, hogy kerüljön.
A fő ok az, hogy rengeteg, évente kétezer ember hal meg idő előtt, ezen kívül több mint százezer megbetegedés történik, a betegségben eltöltött napok száma pedig az egymilliót is meghaladja Budapesten a porszennyezés miatt.
A másik: elvben az egészségügyi határértéket csak harmincöt napon haladhatja meg a szennyezés, azonban mi kaptunk az Európai Uniótól egy haladékot 2011 júniusáig. Ha addig nem sikerül a normális szintet elérnünk, akkor komoly büntetésre számíthatunk. Több város megregulázását tervezik. Például Londonra 300 millió font (90 milliárd forint) büntetést akar kivetni az Európai Bizottság, mert nem teljesítette ezt az előírást. Ez nagyon kellemetlen. De nem ez a fő ok.
Mitől ölt ilyen méreteket főváros szennyezettsége?
Mindenképpen a
közlekedés az oka. Elsősorban a személyi járművek, ezek közül is kiemelten a tehergépkocsik. De a buszokat is le kellene cserélni, mert viszonylag elavultak.
Pontosan mit kell ahhoz tenni, hogy ne lépjük túl a határértéket?
Több lehetőség van. Már említettem a buszokat, ezeket mindenképpen le kéne cserélni. Nálunk a BKV buszainak átlagéletkora tizenhat év, ezzel messze az utolsó helyen állunk az európai fővárosok között. A dobogó alján a második helyen Pozsony van, ott ez tíz év, a harmadik helyen Prága, ahol öt év. A többi ennél jobb, tehát ebből is látszik, hogy iszonyú, ami itt van. Most már én is naponta látom Budapesten, hogy lerobbannak a buszok, tehát nyilvánvaló a helyzet. Emellett iszonyú a károsanyag kibocsátásuk. Ezt nem szabad engedni. Az is döbbenetes, hogy folyamatosan használt buszokat szereznek be, amik ebből a szempontból, és egyébként sem sokkal jobbak, mint az eddigiek.
A másik fontos pont, hogy a lecserélés mellett növelni kellene a számukat is – mind a BKV, mind a Volán buszok számát –, mégpedig azért, mert bármiféle forgalomszigorítás csak akkor lehetséges, ha javítják a közösségi közlekedést. Ennek a legolcsóbb módja a buszok üzembe állítása. Nem feltétlenül a legjobb, de költséghatékony és a leggyorsabb. Erre van másfél évünk.