2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Már túl sok a bringás Hollandiában

Dugók a közlekedési lámpák piros jelzése előtt, halálos balesetek: a hollandiai kerékpárutak egyre inkább saját sikerük áldozatává válnak.
2010. december 5. vasárnap 09:16 - HírExtra
A 16,5 millió lakosú országban ugyanis 18 millió kerékpár gurul, aminek következtében a számukra biztosított közlekedési pályák egyre zsúfoltabbak és veszélyesebbek.

"Néha olyan tömeg torlódik össze a piros lámpánál, hogy amikor zöldre vált, nem mindenki képes elsőre átjutni a kereszteződésen, meg kell várni a következő szabad jelzést" - mondta Hugo van der Steenhoven, a hollandiai kerékpáros szövetség elnöke.

A hollandok több mint negyede biciklin megy munkába. A reggeli csúcsforgalomban, 8 és 9 óra között 1,75 millió ember nyomja a pedált a számukra biztosított, összesen 19 ezer kilométernyi külön pályán.

"Minél többen vannak a bringások, annál kevésbé biztonságosak a kerékpárutak" - húzta alá Frans de Kok, a belga turisztikai szövetség (ANWB) egyik illetékese. Ezeken az útvonalakon egyaránt közlekednek 40 kilométeres sebességgel száguldó sportoló fiatalok, idősebb bevásárló asszonyok és iskolába tartó diákok - ebből sok baleset adódik.

Egy versenykerékpárost június 17-én 80 óra közmunkára ítéltek, mert az ország észak-nyugati részén lévő Alkmaarban előzés közben fellökött egy 82 éves bicikliző nőt, aki belehalt a sérülésébe.

A statisztikai hivatal közlése szerint 2009-ben 185 kerékpáros vesztette életét közlekedési balesetben. Ellentétben a közúti halálozási statisztika folyamatosan csökkenő adataival, a kerékpárosok esetében ez a szám az évek során nem sokat változott.

Hollandiában a leglassúbb, legfeljebb 25 kilométeres sebességgel közlekedő robogók a kerékpárutakat is használhatják, növelve azok zsúfoltságát. Ezeknek a járműveknek a népszerűsége növekvőben van, 2007-hez képest tavaly 63,9 százalékkal többet adtak el belőlük.

"Az a baj, hogy a robogók 69 százaléka túl gyorsan halad, és mivel nagyobbak a kerékpároknál, több helyet foglalnak el" - panaszolta Steenhoven. A robogók okozta problémákkal kapcsolatban egyre több bejelentés érkezik, ezért a kerékpáros szövetség vizsgálatot rendelt el erről a kérdésről. Az eredményt az év végére várják.

"Az ideális megoldás a kerékpárutak kiszélesítése lenne - magyarázta Frans de Kok, - de ez nem mindenütt lehetséges. Sok helyütt egyszerűen nincs erre hely."

Az erősen városiasodott Hollandiában átlagosan 491 fő él egy négyzetkilométeren, ezzel egyike a világ legnagyobb népsűrűségű országainak.

A kerékpáros versenyzők szövetségének szóvivője azt is jó megoldásnak tartaná, ha az oszlopban haladó sportolók az úttesten, az autók mellett is közlekedhetnének. "De arra is szükség lenne - vetette fel Rianne Mulder -, hogy az emberek jobban figyeljenek egymásra, használják a csengőt, lassítsanak, ha kell, ne akadályozzák az áthaladást azzal, hogy több irányból egyszerre indulnak meg egymás felé... Ez azonban persze nem csak a kerékpárutak kérdése."
Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Életmód témában
Drogok legalizálása?
Igen
Egyes fajtákat, rendezett, ellenőrzött körülmények között igen
Soha!
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását