A hatóság 18 tartományi rangú régió - egyebek közt Peking és Sanghaj - útdíjfizettetési gyakorlatát vizsgálta. Kínában van a legnagyobb kiterjedésű fizetős közúthálózat a világon, és ennek bő hetven százaléka, összesen 133 100 kilométernyi út épült a vizsgált területen 4328 díjbeszedő kapuval egyetemben. Az utazó így átlagosan 30 kilométerenként fizet.
A pekingi vezetés 1984 óta engedélyezi, hogy magasabb rendű utakat hitelből építsenek a tartományok, és úthasználati díjat vessenek ki, mert nem jut elég központi forrás a hálózat fejlesztésére. A szabályok szerint a beszedett pénzt törlesztésre kell fordítani.
Számos helyi kormány azonban a költségvetés kiegészítésére fordítja a bevételt és több módszert is alkalmaz, hogy minél többet sajtoljon ki az utazókból. Az engedélyezettnél több fizetőkaput telepítenek például, vagy szabályellenes mértékben emelik a díjat és meghosszabbítják a fizetési kötelezettség időtartamát, azaz a hitel visszafizetése után sem teszik ingyenessé az utat.
A számvevőszék vizsgálata alapján a 23,1 milliárd jüan döntő részét, 14,9 milliárdot 158 jogellenesen épített fizetőkapunál szedtek be, 8,2 milliárdhoz pedig illegális áremelés révén jutottak. A jelentés nyomán indított büntetőjogi és fegyelmi eljárásokban már 44 személyt marasztaltak el.
A 2005 végéig tartó időszakot elemző vizsgálat során az is kiderült, hogy sokhelyütt leépítették az állami útkezelő szervet és az üzemeltetési jogokat engedély nélkül magáncégekre ruházták.
A 18 tartományban együtt átlagosan a másodrendű utak 54 százalékára is kiterjesztették a díjfizetési kötelezettséget, holott a központi irányelv szerint az egész úthálózat kisebb részét szabad csak fizetőssé tenni. Sok esetben ráadásul csak a közemberektől szedték el az úthasználati díjat és az állami alkalmazottak felmentést kaptak.
Az útépítési szokásokkal kapcsolatban az ellenőrök kimutatták, hogy a fizetős utak építéséhez szükséges terület 35 százalékát önkényes eljárásokkal sajátították ki a tulajdonostól.
A számvevőszék szerint az érintett helyi kormányzatok dolgoznak a hibák kijavításán. A hatóság szorgalmazza, hogy ellenőrizzék fokozottabban az fizetős utak építését, fordítsanak több költségvetési forrást az úthálózat fejlesztésére és a kezeljék nyilvánosan, átlátható módon az útdíjból származó bevételeket.