Törökország azt kéri az uniós partnerektől, hogy vegyék figyelembe országa gázigényét. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a gáz tranzitdíja értelemszerűen a távolság arányában nő majd, tehát az ára nem lehet azonos Törökországban és Ausztriában - olvasható a közleményben.
Hilmi Güler hangsúlyozta: mindent megtesznek a Nabucco-projekt megvalósulásáért. Ezért ajánlották fel a meglévő törökországi gázvezetékrendszer felhasználását, valamint a csőrendszer lerövidítése céljából az Ankara melletti kiindulópontot. Az energiaügyi miniszter szerint a források között szóba jöhet egyiptomi, iraki, iráni, azeri, türkmén, és akár kazah gáz szállítása is - mutat rá a közlemény.
Göncz Kinga és Hilmi Güler egyetértett abban, hogy stratégiai jelentőségű a Nabucco-projekt megvalósítása. Ennek érdekében kiemelten fontos a közvetlen párbeszéd valamennyi érintett ország között - hangsúlyozták a miniszterek.
Hilmi Güler budapesti látogatása során tárgyalt Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszterrel is. A tárgyaláshoz kapcsolódóan ülésezett a török-magyar energiaügyi vegyesbizottság is.
Az MTI-nek korábban nyilatkozó szakértők szerint a Nabucco-projekt egyik sarkalatos pontja a török részvétel, a csővezeték ugyanis Törökországon is keresztülmenne. Törökország azonban jelentős gázfelhasználó, így valószínűleg nem elégszik majd meg csupán a tranzitszereppel, szeretne felhasználó is lenni. A cső egyik végén lévő termelő országoknak és a másik végén található európai államoknak tehát valamilyen megállapodást kell kötniük majd a középen lévő törökökkel.
Az Európai Unió országai által támogatott Nabucco-terv lényege, hogy elkerüli Oroszországot, s így csökkentené Nyugat-Európa függőségét az orosz gázmonopóliumtól.
A tervek szerint a Közel-Keletet és Közép-Ázsiát az Európa Unióval Törökországon és Dél-Európán keresztül összekötő Nabucco csővezeték összesen 3.300 km hosszú lesz, a beruházás költsége mintegy ötmilliárd eurót tesz ki. A vezeték áthalad Magyarországon, és kikerüli Ukrajnát.
Az alapforgatókönyv alapján 2011-ben 8 milliárd, 2020-ban pedig 25,5 milliárd köbméter, míg a csúcs-forgatókönyv alapján 2011-ben 13 milliárd, 2020-ban pedig 31 milliárd köbméter földgázszállítási kapacitással fog működni a vezeték. Minden esetben a gázmennyiség 50-55 százaléka éri el a baumgarteni (Ausztria) csomópontot, a maradék a tranzitországokban kerül piacra.