2024. november 23. - Kelemen, Klementina

Bringaút nem lesz, Margit híd viszont igen - több mint 30 milliárdból

A szereplők ugyanazok, a történet ugyanaz, csak a helyszín más: ismét a főváros, ismét építkezés, és ismét milliárdokkal túlértékelt ár - amit természetesen ismét elfogadtak. És hogy még jobb legyen: emiatt bringaút sem lesz annyi.
2009. június 26. péntek 14:29 - Pásztor Balázs
A veteránok

A Margit híd állapota
A lemezek „vasbeton szerkezetében levő huzalok elrozsdásodtak, újjal kell pótolni a többször javítgatott villamosvágány-alépítményt is, és kevésbé sürgősen, de javítandók a mederpillérek kilazult kövei is” – mondták már 2003-ban a hídfenntartási munkákat végző Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nél. (...) A titkolózás ellenére tudható, hogy egyes kilazult pillérkövek bármikor a mélybe hullhatnak, a Combino villamosok üzembe állítása idején kidőlt vezetékoszlopok rögzítésére nehéz volt az elrozsdásodott alaplemezen ép részt találni, és számos pályalemezt ideiglenesen meg kellett erősíteni. (hvg)
Van nekünk egy valaha szép műemlék hídunk, amelyhez 1979-óta nemigen lett rendesen hozzányúlva, így kis híján szétrohad az egész (hivatalosan „kifejezetten rossz” állapotban van). Minél később kezdik el a felújítást, annál drágább lesz - egyrészt az infláció miatt, másrészt mert még tovább rohad, ami több munkát jelent - így az egyértelmű, hogy minél előbb fel kell újítani. Csak nem mindegy, hogy mennyiből.

A főváros - egy uniós pályázati dokumentáció alapján - 13 milliárd forintra taksálta a híd felújítását. Erre elnyert 6 milliárd forintnyi pályázat nélküli EU-s támogatást, 6 milliárdot a saját költségvetéséből rakott félre, a maradék egymilliárdot meg a BKV-nek kellene kigazdálkodnia a „folyamatos busz- és villamos közlekedés fenntartása” címen. Igaz, volt a Főmterv Zrt.-nek egy 2007 végén végzett felmérése, ami már 21 milliárdra taksálta a felújítást - ez később néhány műemlék felújításának kihagyásával és a híd szélesítésének alternatív megoldásával 16 milliárdra csökkent.

Aztán jött a két pályázó, akik mintegy 32 milliárdot (egy milliárdos különbséggel) kértek a munkáért - látszólag alaposan sokkolva a fővárosi vezetést. Ők a Hídépítő Zrt. és a Vegyépszer Zrt. (Strabag befolyású) voltak. Igen, az a két vállalat, akik végeredményben szétverték a lehetséges harmadik indulót, a közös érdekeltségébe tartozó Ganz Híd-, Daru- és Acélszerkezetgyártó Zrt.-t (az alvállalkozók egy részét nem fizette ki a Megyeri híd építésénél), és akik ellen ezért büntetőjogi intézkedés is indult. Külföldi pályázó egyébként a helyi kapcsolatok híján alapból nem indul az ilyen tendereken.



Fővárosi vita


Hidak mnopólimai
- Megyeri híd (Hídépítő-Strabag),
- Szabadság híd (Hídépítő,Vegyépszer),
- a Dunaújvárosi "Magyarország legdrágább hídja"(Hídépítő,Vegyépszer),
- a Kőröshegyi völgyhíd (Hídépítő-Strabag),
- Margit híd (Hídépítő-Strabag VAGY Vegyépszer) és így tovább .... (vastagbőr)
Demszky-ék nyeltek egyet, és úgy döntöttek, lenyomják a megduzzadt békát a közgyűlés torkán. Igaz ez nem volt egyszerű, hisz az abban résztvevő MSZP-s Havas Szófiának valami nem tetszett és nagyon nem támogatta a javaslatot, nélküle pedig az egyfős MSZP-SZDSZ többség semmit nem ér. Ám végül ellenzéki szavazatokkal karöltve sikerült keresztülverni a több mint duplájára növekedett összeget, így 30 nap múlva születhet a döntés arról, ki keres majd több milliárdot az üzleten.

Csakhogy ehhez a fővárosnak hirtelen elő kell halásznia több mint tíz milliárdot, ami az egyébként is milliárdos hitelekre szoruló költségvetésnek nem egy könnyű munka (újabb hitelfelvételért pedig valószínűleg lincselnének) - de azért összehozták. Először úgy volt hogy a 33 milliárdos 1-es és 3-as villamos felújítási tervei mennek ezért a levesbe, aztán rájöttek, hogy ezzel a munkához járó 22 milliárdos EU támogatás is úszna, így találtak más megoldást.



1,6 milliárdot az M5-ös idénre bevezető szakaszának kiépítéséből, pontosabban annak elhalasztásából nyernének, hisz a kérdéses terület megszerzése amúgy is - szokás szerint - elhúzódik. 2,3 milliárdot a kerékpárút-kasszából vennének ki, amit uniós forrásból pótolnának. Bár a hivatalos kommunikáció szerint ez máshogy jön le, de a lényeg az, hogy idén a tervezettnél több pénz jutott volna kerékpárútra, így több is épült volna - de ezt most visszanyesték.

A legnagyobb összeget, 13,6 milliárdot pedig az úgynevezett általános hídfelújítási keretből vennék el. Ez szolgálna felüljárók, és egyéb híd-típusú építmények felújítását az elmúlt két évben, 14,6 millád forintból. A hivatalos közlemény szerint „1 milliárd forint az, ami mindenképpen szükséges, a következő két év egyéb híd- és felüljáró felújításai műszaki szempontból halaszthatóak” - tehát a Margit híd helyett a felüljárók fognak alattunk elrohadni.



De miért így?

Az egy dolog, hogy ennyi lett a végösszeg, ám sokkal érdekesebb a miért kérdése. Annyira senki ne legyen naiv, hogy azt higgye: a főváros nem tudta, hogy 13 milliárdnál sokkal-sokkal drágább lesz. Azonban, ha 15 milliárdnyi összeg feletti beruházásra kér bárki EU-s pénzt, akkor az EU megvizsgálja az adott beruházást - és biztos, hogy nem tetszett volna neki a több mint 30 milliárdos összeg. Így a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy Demszkyék mondtak egy látszólag reális-alacsony összeget, és amikor arra az EU rábólintott, hirtelen felment több mint a duplájára - ám az EU már nem vizsgálódhat.

A korrupciót skandáló moraj annyira erős lett, hogy Demszky az Állami Számvevőszékhez fordult, kérve a bemondott összegek alapjának (felmérések, ajánlatok, minden) vizsgálatát - amit Tarlós - az ég tudja miért - „elbizonytalanítónak” talált. Egyes pletykák szerint azért drágult hirtelen ennyit, mert a pályázók az összegbe előre belekalkulálták a nagyon valószínű csúszás esetén járó kötbért - de ez sem indokolna ekkora ugrást. A morajt viszont csak erősíti, hogy Vitéz Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint ennyi pénzből egy új hidat is lehetne építeni. Ezt alátámasztja, hogy két évvel ezelőtt egy vadonatúj 4,1 km hosszú hídat építettek Németországban 32 milliárd forintból - a Margit híd teljes hossza mindössze 607,6 méter.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Belföld témában
Ön megbuktatná a Fidesz-kormányt?
Igen
Nem
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását