2024. május 18. - Erik, Alexandra

A többségnek fogalma sincs mik a jogai

Bár a megkérdezettek fele tudatos vásárlónak számít, és ezen belül az internet-hozzáféréssel rendelkezők az átlagosnál is tájékozottabbak, a válaszadók 70 százaléka alig vagy egyáltalán nincs tisztában fogyasztói jogaival - állapította meg egy felmérés.
2008. március 19. szerda 16:17 - Hírextra

A vásárlói tudatosság erősítését szolgáló Kirakat.hu nevű, termék-, bolt- és árösszehasonlító portál - a Szonda Ipsos közvéleménykutató intézettel együttműködve - elsőként fejlesztette ki az úgynevezett Tudatos Vásárlói Indexet (TVI).

Ez jelenleg 4,55 -ös átlagot mutat, de korántsem takar 5-ös bizonyítványt, hanem inkább közepest, ugyanis a TVI létrehozásakor egy olyan hétfokú skálán jelenítik meg az eredményeket, ahol a 7-es jelzi a legtudatosabb fogyasztókat.

A különösen tudatos körbe a válaszadók egyharmada esik. Az index felsőbb kategóriáiban nagyobb arányban vannak jelen a nők és a magas társadalmi státuszú, 30 év feletti, internet-hozzáféréssel rendelkező városi fogyasztók, míg meglepő módon a 18-29 év közötti fiatalokat kevésbé jellemzi a célirányos vásárlás.

A felmérés megállapítja, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekek - mint a hibás termék azonnali kicseréltetése - sokkal fontosabb, mint az etikai alapon nyugvó fogyasztói viselkedés: például az újrahasznosítható csomagolású termékeket csak a megkérdezettek 23 százaléka részesíti előnyben és csak 19 százalékuk hajlandó többet fizetni a természetes alapanyagú, környezetkímélő termékért.

A TVI szerint a netezők nagyobb arányban figyelnek az áru minőségére és inkább hajlandók a környezettudatos fogyasztói magatartásra, mint a hozáféréssel nem rendelkezők. Ugyanakkor jellemző rájuk - állapítja meg a felmérés - hogy online reklámok hatására vagy spontán vásárolnak.
A Kirakat.hu és a Szonda Ipsos felmérése jelentős hiányosságokat is feltárt. A válaszadók közel 70 százaléka a 13 fogyasztói joggal kapcsolatos kérdésből mindössze 7 vagy annál kevesebb kérdésre adott helyes választ.

A legnagyobb fokú bizonytalanság a jótállás és a szavatosság témakörében tapasztalható. A válaszadók kevesebb mint fele van azzal tisztában, hogy az interneten keresztül vásárolt termékek 8 napon belül visszavihetők, és csak minden negyedik, hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár.

A Kirakat.hu a Tudatos Vásárlói Indexet minden félévben újra vizsgálja majd, felmérve a változásokat. A következő felmérés eredménye 2008 őszén várható.

Forrás: MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Gazdaság / HR témában
Ön miként vélekedik a magyar gazdaságról?
A gazdaságunk szárnyal, határ a csillagos ég!
A gazdaságunk bár a levegőben van, magassága legfeljebb másfél méter, sebessége egy csigával azonos.
A gazdaságunk valaha szárnyalt, jelenleg a sütőben sül, zöldségkörettel.
A reformok működnek
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását