2024. május 5. - Györgyi

Mi fán terem az etnikai tisztogatás?

Etnikai tisztogatással vádolni egy közösséget igen meredek. Különösen akkor, amikor ezt egy ország államfője teszi. Amúgy sem a magyar tisztogatja a románt.
2009. február 27. péntek 18:59 - Kőrösi Viktor Dávid
Falurombolás

Falurombolás
1988. június 27-én Budapesten körülbelül 50 ezer ember tüntetett az erdélyi falurombolás ellen. A megmozdulás jelentősége – többek között – abban is állt, hogy 1956 után az volt az első szabad tömegdemonstráció.
Nem kell nagyon messzire menni az időben ahhoz, hogy valódi etnikai tisztogatásról beszélhessünk Romániában. 21 évvel ezelőtt Magyarországon tízezrek tüntettek a falurombolás (ceauşescui terminológiával élve: „szisztematizálási program”) ellen. A program 1984-ben kezdődött el Bukarestben, melynek a következménye a történelmi belváros teljes megsemmisülése volt. 1988-ban szivárogtak ki azok a hírek, amelyek szerint 1-1,5 év alatt a román diktátor a programot észak, azaz Erdély felé irányította volna.

Nicolae Ceauşescu annak idején azt gondolta, hogy a faluközösségek életvitele jelenti a legnagyobb veszedelmet a rendszerre, ezért azt el kell tüntetni. Ezzel két legyet ütött volna egy csapásra.

A hagyományos életmód ellehetetlenítésétől a falusi emberek átszocializálását (értendő: átnevelését) remélte. Ez persze nem ment simán: a buldózereknek ellenszegülő falusiakat helyben meggyilkolták. A blokkházakba költöztetett emberekre nyomorúságos körülmények vártak: 10-15 családnak kellett megosztania egymás között az egyetlen konyhát és a közös vécét. A másik „légy” az etnikai különbségek eltüntetése lett volna, amit Ceauşescu soha nem is rejtett véka alá. A magyarság kulturális életterét oly mértékben roncsolta volna a program, amely nagyon komoly törést jelenthetett volna, mind identitás, mind életminőség szempontjából. Az életkörülmények uniformizálásával nem csupán a falusi, de a nemzeti jelleg is eltűnt volna.

Ki fél kitől?

Etnikai tisztogatásnak ilyesmit hívnak. Románia asszimilációs politikájában az idők folyamán csak az agresszió szintje változott. A trianoni diktátum után közvetlenül román szabadcsapatok fejszéi, később a kommunista elnyomó rezsim tevékenysége veszélyeztette az erdélyi magyarságot, ma pedig kérdéses, hogy mennyire lehet gátolni a magyarellenes döntéshozatalt.

Abban a helyzetben, amikor a magyarságnak van több félnivalója a román politikától, oktalanság arról beszélni, hogy Székelyföldön etnikai tisztogatás folyik. Amíg magyarokat és románokat vegyesen alkalmaznak vezető tisztségekben, addig kár riogatni a románokat. Az etnikai tisztogatás ráadásul nem annyi, hogy nem alkalmaznak románt nem román vidékeken – ha ez így is lenne. De nincs így.

A rendszerváltás után joggal bizakodhatott mindenki, hogy a nemzeti közösségek felszabadulnak a diktatúrák elnyomása alól, s nem lesznek létükben fenyegetve. Arra azonban valószínűleg kevesen gondoltak, hogy a politikai nyomás nem szűnik meg teljes mértékben. A román megyei vezetés a kormány által delegált prefektusból és a választások útján pozícióba kerülő megyei vezetőkből áll, így a kormány által delegált tagok gyakran nem foglalkoznak a helyi kérdésekkel, s az orzságos politikai kívánalmaknak tesznek eleget. Ezt látjuk most is.

Etnikai tisztogatás

Etnikai tisztogatás
Az etnikai tisztogatás általános meghatározása szerint egy etnikai csoport (gyakran kisebbségi csoport) erőszakos és céltudatos kiűzése egy területről, amely egy rivális - az adott terület teljes ellenőrzésére igényt tartó - etnikai csoport (gyakran a többségi csoport) adminisztratív vagy más jellegű ellenőrzése alatt áll. Az etnikai tisztogatás célja egy adott régió etnikai összetételének erőszakos megváltoztatása.

Forrás:  tarstudszotar.adatbank.
transindex.ro
Egyesek szerint természetes, hogy a tömbmagyar Székelyföldön a közigazgatást nagy részben magyarok végzik, viszont a rendvédelmi szervek állományának elsöprő többsége román nemzetiségű. Mások szerint – mint az államelnök – még ez is kevés.

Nem sokkal azután, hogy Traian Băsescu államelnök etnikai tisztogatással vádolta meg a székelyeket, Codrin Munteanu prefektus döntése alapján az ötfős Kovászna megyei névadó bizottság négy magyar tagjából kettő maradt. A bizottság feladata az, hogy közintézmények, illetve utak, terek neveit illetően ajánlásokat tesznek. Băsescu egyelőre még nem kommentálta ezt, a háromszéki magyarság kultúráját befolyásolni képes lépést.

Azóta ráadásul kiderült, hogy a székely megye új prefektusa nem csak a névadó bizottság tagjait cserélte le „gyanús gyorsasággal” (ahogy az erdely.ma írja), hanem tette a megyei címerbizottsággal is. Ebben a testületben ötből egy fő magyar nemzetiségű.

Úgy fest az új kormány gyors munkát akar végezni, s ahonnan csak lehet pakolja ki a magyar szakembereket, tudósokat, románokkal helyettesítve őket. Csak bízunk benne, hogy az államelnök ezeket a lépéseket is etnikai tisztogatásnak fogja tartani, s felemeli a szavát a magyartalanítás ezen módja ellen. A rendszerváltás ugyan megtörtént, de sok minden úgy működik, mint a hatvanas-nyolcvanas években...

Határozott fellépés kell

A valódi változáshoz valódi kényszer kell. Már megírtuk, hogy a politikai és jogi síkon folyó küzdelem az autonómiáért (ami a kulturális, nemzeti identitás megőrzésének egyik legjobb eszköze) akkor lehet sikeres, ha a román politikai elit is mellé áll. Amíg az egyik legnépszerűbb román politikus, maga az államfő etnikai tisztogatásnak tartják azt, ha nincs egy önkormányzatnál román középvezető, addig félő, hogy a megfelelő helyzetértékelés hiányzik a román politikumból (ráadásul a Băsescu által kifogásolt intézményben van román középvezető), vagy pedig a magyarok iránti jóindulat szikrája. Akármelyik is, az baj.

Ebben a helyzetben tovább értékelődik (fel) a magyarság politikai együttműködése. A közös fellépés hatékonyságával erősebben ellenállni a román asszimilációs törekvések ellen. A közös lista nem csupán a választásokon könnyíti meg a magyarok sorsát (a megosztottság hiánya miatt kevesebb szavazat szóródik szét), viszont üzenetet is közvetít a heterogenitásában is egységes magyar érdekképviseletről.

Lehetőség az együttműködésre

Az is fontos ugyanakkor, hogy mind az RMDSZ mind az EMNT közösen fel tudjon lépni a románosítás ellen, s a Markó-Tőkés kooperáció ne csak a választásokkal kapcsolatosan működjön, hanem terjedjen ki az erdélyi magyar közösséget érintő lehető legtöbb területre. Ez nem jelenti az egyik fél másikkal való azonosulását, azonban taktikailag nyerő lehet, hiszen a köztudottan mérsékelt politikában utazó RMDSZ mögött a radikálisabb Tőkés László (és Magyar Polgári Párt, amennyiben feladják vaskalaops ellenségeskedésüket) még jól is veheti ki magát.

Lengyelország az európai uniós csatlakozási tárgyalásokon nem egyszer mondta, hogy a kormány már megegyezne, ugyanakkor otthon többet akarnak, tehát a felkínált feltételekkel nem elégedhetnek meg.

Nekik bejött, az erdélyi magyarságnak miért ne?
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legfrissebb hírek
Legolvasottabb hírek
Legfrissebb írásaink
Legolvasottabb írásaink
Szavazás Külföld témában
Mit várhatunk Joe Biden elnökségétől?
Visszatér a józan ész a Fehér Házba
Újra jön a neoliberalizmus
Semmi nem változik
Biden megbuktatja az európai féldemokráciákat
ÁLLÍTSA BE A DÁTUMOT ÉS MEGTUDJA MI TÖRTÉNT AZNAP A VILÁGBAN
A HírExtra különleges időgépével nem csupán egyetlen hírre, de az adott nap teljes híranyagára rátalálhat, az oldal fennállása óta.
Dátum: - - Idő: -
FOTÓTÁR
Felkapcsolták a margitszigeti futókör LED-világítását